Det er ikke meget sværere end at købe en vaskemaskine. Den skal sættes op, og så skal der strøm til, forklarer Morten Homann.
Han er direktør for Boligkontoret Århus, der for tre år siden lavede en plan for ladestandere ved boligforeningens 55 afdelinger med almene boliger. Planen for den „tålmodige udrulning“ betyder, at to tredjedele af afdelingerne i dag har p-pladser, hvor beboerne kan lade elbiler.
”Da vi startede, var det sværeste faktisk at få forsyningsselskabet til at forstå, hvad vi ville. De var ikke gearet til at opgradere elinstallationer og få dem tilpasset til ladestandere. De første gange kløede de sig noget i nakken over, hvordan dælen det skulle skrues sammen”, husker Morten Homann.
Det er faktisk bare at få installationen op, og så tager andre sig af driften
I dag er de kommet efter det, og det tager normalt ikke mange dage at få trukket strøm og sat en ladestander op. Boligforeningen har indgået et samarbejde med E.ON, så det er deres standere, man kan lade på.
Læs mere: Svært at have elbil i etageejendom
Vil være fremtidssikker
FDM møder Morten Homann og vicevært Niels Mortensen i afdelingen på Kalmargade i Aarhus, der har 247 lejemål. Det var her, de første ladere blev sat op, fordi en beboer blev ved med at spørge, hvornår han kunne få mulighed for at lade den elbil, som han ville lease.
”Vi fandt ud af, at det var en problemstilling, vi blev nødt til at forholde os til. Så vi gik til bestyrelsen, der satte spørgsmålstegn ved behovet og udgifterne. Men det endte med enighed om, at vi ville være på forkant og være fremtidssikrede”, fortæller Morten Homann.
Ladestanderne er siden sat op, i forbindelse med at der alligevel skulle laves gravearbejde og ny asfalt eller grønne områder. Prisen pr. stander med to stik har ligget mellem 25.000 og 120.000 kr. Boligkontoret Århus har foreløbig brugt ca. 1,5 mio. kr. på projektet.
”Det giver ikke meget mening forretningsmæssigt lige nu. Men det giver mening i det store perspektiv, fordi det på sigt bliver en fordel at bo hos os, da vi har ladestandere, som vi forventer, at folk vil efterspørge”.
Læs mere: Lejere må se langt efter ladestandere
Finansieret af egenkapitalen
Indtil nu er efterspørgslen til at overse. Der er ikke kamp om ladepladserne, så det er ikke nødvendigt at lave en ordning, hvor folk f.eks. kun må benytte standerne på skift i en bestemt periode. I afdelingen i Kalmargade er der fire pladser til elbiler.
”I starten holdt der kun delebiler, men der begynder at være løbende brug af standerne. Her er ikke overfyldt, og det højeste antal, jeg har set, er tre biler samtidig. Men salget af elbiler stiger, så de skal nok blive brugt”, spår vicevært Niels Mortensen.
Han har ikke hørt beboere være utilfredse med de nye ladestandere.
”Folk respekterer, at pladserne er reserveret til elbiler, og der er ikke nogen, der har brokket sig over, at der er brugt penge på dem. Der kan ellers være diskussioner nok blandt beboerne – også om små ting – men de har stort set ikke været nævnt”, siger Niels Mortensen, inden Morten Homann supplerer:
”Pengene er taget fra foreningens egenkapital og ikke i afdelingernes egne kasser. Beboerdemokratiet har ikke været inde over beslutningen, så de har ikke diskuteret, om standerne var nødvendige frem for andre ting. De er endnu ikke nødvendige mange steder, men det bliver de”, siger Morten Homann.
På udkig efter elbil? Få hjælp af FDM:
Ingen huslejestigninger
Det har heller ikke været en overvejelse at sætte huslejen ned i stedet for at sætte ladestandere op.
”Vi har prioriteret ladestandere i en pulje af penge, der også går til andre store projekter som f.eks. et nyt tag i en afdeling eller solceller. Så var pengene ikke gået til ladestandere, så var de gået til andre forbedringer”, påpeger han.
De steder, hvor der er etableret ladestandere, er der også lagt rør i jorden, så det fremover er nemt at trække kabler til flere. Det kan også på et tidspunkt ende med at være andre udbydere end E.ON, som beboerne kan vælge at købe strøm fra.
”Da vi startede for tre år siden, kunne vi vælge imellem Clever og E.ON. Vi tog dem med det bedste tilbud. Men markedet bevæger sig, og flere vil formentlig tilbyde strøm fremover, så det kan sagtens ændre sig. Nu har vi gjort det hårde og dyre arbejde med at trække kabler, og så er det ikke svært at skifte stander og udbyder, hvis det bliver aktuelt”, siger Morten Homann.
Læs mere: hjælp til god ladestil
Nemmere, end man tror
Han håber, at markedet hurtigt går i samme retning som med mobiltelefoner, så alle selskabers kunder nemt og billigt kan benytte alle ladestandere uanset udbyder. Hans råd til andre boligforeninger er, at de bare kan gå i gang, for det er nemmere, end man måske tror.
”Min oplevelse er, at mange ender med at gøre det svært for sig selv. De tror, det er fantastisk kompliceret, og at de skal vide alt muligt om elinstallationer, ladestandere og elbiler. Men det er faktisk bare at få installationen op, og så tager andre sig af driften”, siger Morten Homann.
Han regner med, at alle afdelingerne i Boligkontoret Århus har ladestandere om et par år – medmindre det i nogle bebyggelser slet ikke er muligt, eller de ligger tæt på andre offentlige ladestandere.