Går du i overvejelser om at købe en elbil eller en plugin-hybrid, bør du ikke vente alt forlænge med at skrive slutsedlen under.
Fra nytår står en lang række el- og plugin-hybridbiler nemlig til at tage et større afgiftshop. Eksempelvis kan Danmarks mest populære elbil, Tesla Model 3, i Long Range-udgaven komme til at stige 135.000 kroner i afgift.
Det samme gælder den helt nye VW ID.3, der først lander i Danmark i næste måned. Frem til nytår vil den reelt være afgiftsfritaget, mens den fra januar 2021 med ét stiger godt 80.000 kroner. Det viser beregninger, FDM har lavet.
Også de populære plugin-hybridbiler, der kører på både el og enten benzin eller diesel, står til højere afgifter.
Blandt andet stiger Danmarks mest populære plugin-hybrid Ford Kuga op mod 93.000 kroner.
Læs også: Plugin-hybrider giver elbiler baghjul
Så meget stiger afgiften på udvalgte elbiler fra 2021
Læs også: Tsunami af elbiler på vej
Afgifter på elbiler stiger til 65 procent
Årsagen er den politiske beslutning tilbage fra 2015 om gradvist at indfase registreringsafgift på elbiler og plugin-hybrider.
Det er ikke mere end et lille år siden, at afgifterne på elbiler sidst stod til at stige - dengang fra 20 til 40 procent. Et politisk flertal blev i ellevte time imidlertid enige om at udskyde stigningen et år.
Det betyder, at registreringsafgiften på elbiler fra januar 2021 står til at hop på fra 20 til nu 65 procent.
Samtidig fjernes det bundfradrag, der indtil nu har betydet, at der reelt kun er afgifter på elbiler til over 400.000 kroner. Dermed stiger alle elbiler og ikke kun elbiler i den dyre ende af skalaen.
Fra 2022 står afgiften igen til at stige til nu 90 procent, inden registreringsafgiften i 2023 efter planen vil være fuldt indfaset for el- og plugin-hybridbiler.
Læs også: Sådan er registreringsafgiften for elbiler
Kan sætte elbilsalg i stå
”Det er ikke mere end et lille år siden, vi stod i samme situation med udsigt til en markant afgiftsstigning på elbiler. Det giver en masse uro på markedet og usikkerhed blandt forbrugerne og understreger endnu en gang behovet for en langsigtet løsning. Blot at udskyde afgiftsstigninger et år ad gangen er uholdbart,” siger chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.
Det er dog tvivlsomt, om afgifterne vil ende med at stige, som de står til. Den såkaldte Eldrup-kommission, der skal komme med forslag til en omlægning af afgifterne på elbiler, ventes at fremlægge sit udspil indenfor de nærmeste uger.
Læs også: FDM: Sådan kan kan bilafgifterne omlægges
Det er dog uvist, om kommissionens anbefalinger kan implementeres hurtigt, selvom der synes at være en politisk erkendelse af, at det er nødvendigt med en større og mere langsigtet omlægning af afgifterne.
”Skal elbilsalget ikke gå helt i stå om få måneder, haster det med en afklaring af afgifterne på elbiler. Den stigning, der er udsigt til, er så voldsom, at den med al sandsynlighed vil sætte det spirende salg af elbiler i stå. Derfor haster det med en løsning, så forbrugerne også fremover vil have råd til en elbil. Vel at mærke uden, at regningen sendes videre til andre bilister,” siger Ilyas Dogru
Der var ved udgangen af juli måned solgt i alt ca. 4.200 elbiler og ca. 7.000 plugin-hybrider i Danmark. Det svarer til 10,5 procent af det samlede bilsalg i 2020.
Eksempler på stigning i afgift på elbiler:
Tesla Model 3 Long Range
Afgift 2020: 2.486 kr.
Afgift 2021: 138.080 kr.
Stigning: 135.594 kr.
Audi e-tron 55 quattro
Afgift 2020: 92.330 kr.
Afgift 2021: 430.073 kr.
Stigning: 337.743 kr.
VW ID.3 58 kWh Family
Afgift 2020: 0 kr.
Afgift 2021: 80.959 kr.
Stigning: 80.959 kr.
Hyundai Kona 64 kWh
Afgift 2020: 0 kr.
Afgift 2021: 11.150 kr.
Stigning: 11.150 kr.