Det er stadig lyst, da chefinstruktør Søren Holten Jacobsen tager imod på FDM Sjællandsringen. Det plejer at være kursister, han giver sin viden om køreteknik videre til, men skal vi på en køretur. Ikke nede på banen, men derimod i nærområdet.
Vi skal se lyset ved mørkekørsel, så vi er klædt på til de lysfattige måneder bag rattet, hvor solen ikke er synlig i meget af myldretiden. Men inden han overhovedet vil køre en meter med os, skal vi lige en tur rundt om bilen. Ikke for at sparke dæk – vinterdæk, naturligvis – men for at høre, hvordan den bliver klar til vinteren.
”Det allervigtigste er, at der er lys på bilen, og at det bruges rigtigt. Det kan lyde banalt, men man skal ikke køre særlig langt i mørke, før man møder en bil, hvor en pære er gået. Så gå rundt om bilen, og tjek, at samtlige lygter kan lyse, og at glassene er rene,” siger Søren Holten Jacobsen.
Video: Sådan gør du bilen klar til mørket
Husk baglygterne
Det næstvigtigste råd er i familie med det første og gælder slukkede baglygter, som mange FDM-medlemmer de senere år har harceleret over i Motors brevkasse og på FDMs sociale medier.
”Sørg nu for at tænde baglygterne. Mange biler gør det automatisk i mørke, men nogle gør ikke, og de fleste tænder ikke ved regn og tåge, hvor det kan være svært at se andre trafikanter. Så gør det til en vane altid at tænde nærlyset på bilen, så baglygterne også lyser,” påpeger Søren Holten Jacobsen.
Låner eller lejer du bil, så husk at sætte dig ind i, hvordan bilens lygter fungerer.
Klar forrude og rene viskere
Men der er ikke meget ved, at lygterne lyser, hvis man ikke kan se ud ad ruderne. Søren Holten Jacobsen tager en våd klud og tørrer vinduesviskerne af, så kluden får to streger af skidt.
”Viskerbladene skal være rene, ellers kører de bare skidtet op og ned ad forruden, så udsynet bliver dårligere. Sørg for at bruge godt med sprinklervæske i vintersæsonen. Alle ruder skal naturligvis også gøres rene udvendigt og indvendigt. Husk også sidespejle og bakspejl,” forklarer FDM-instruktøren.
Sidespejlene skal i øvrigt indstilles, så man ser så lidt af bilen som muligt, lyder et af de sidste råd, inden vi sætter os ind i bilen.
Video: Kom med ud på de mørke veje
Hold øje med vej og hastighed
Solen er gået ned, og vi er på landet. Det er bælgravende mørkt.
”Udgangspunktet i færdselsloven er, at man skal køre med langt lys, og at man blænder ned, hvis der kommer modkørende. Men mange benytter næsten ikke det lange lys. De får ikke brugt det, selvom der hverken er nogen lige foran eller modkørende. Flere bilmodeller begynder at få automatisk op- og nedblænding for at kompensere for de fejl, vi laver. Hvis man kun benytter nærlyset, skal man sætte farten ned, for man kan ikke se langt frem, og der er risiko for, at man ikke når at reagere, hvis der er andre trafikanter eller dyr foran bilen,” forklarer Søren Holten Jacobsen.
Vi passerer nogle fodgængere, der er nemme at se i fjernlyset, fordi de har reflekser på. Køreturen fortsætter ind i byen, hvor man ikke må bruge det lange lys, når vejene er oplyste. Gadelyset gør det både nemmere og sværere at se fodgængere og cyklister.
Pas på cyklisterne
Vi skal til at svinge til højre i et lyskryds, og to cykelforlygter blinker i sidespejlet.
”Det er ekstremt vigtigt at holde øje med cyklister og fodgængere. Det kan være sværere herinde i byen, da der er mange lyskilder, der kan forstyrre. Især hvis det regner, kan det være virkelig svært at se de bløde trafikanter,” siger Søren Holten Jacobsen.
Han kigger sig grundigt for og bruger både spejle og kigger sig over skulderen.
”Det vil jo også være rigtig godt, hvis både fodgængere og cyklister har reflekser på nederst på benene, ligesom f.eks. politi- og brandfolk har. Nærlyset på bilen peger nedad, så det er her, reflekserne er mest effektive.”
Tag skilte om dyr alvorligt
Vi fortsætter gennem byen og har et sted svært ved at se to fodgængere krydse vejen i modlyset fra en anden bil. På vej tilbage til FDM Sjællandsringen kører vi igennem en mindre skov, hvor et skilt advarer om råvildt.
”Her er det vigtigt at være bevidst om sin hastighed og at holde godt øje med vejen. For hvis først et dyr passerer vejen, er det svært at nå at bremse eller undvige, hvis man kører for stærkt eller har forkert lys på bilen. Og husk så, at de ofte kommer i tusmørket, og at der ofte kommer et par stykker ad gangen,” forklarer Søren Holten Jacobsen.
Han understreger, at der ikke er grund til at være nervøs for at køre i mørke.
”Men jo bedre forberedt man er, desto mere tryg vil man være, og jo bedre vil man også være til det, siger han.”