Toyota breder sig fra biler til transport

Samkørsel og delebiler er nogle af de nye transportformer, Toyota vil tilbyde i Danmark. Det er ikke nok at bygge biler, mener bilgiganten.

Toyota er begyndt med sin egen delebils-tjeneste.
Bilist

Toyota nøjes ikke længere med at sælge og servicere Corolla’er. Den japanske bilkoncern vil tilbyde mobilitet og services for alle, uanset alder og eventuelle fysiske begrænsninger.

Mantraet om at transformere sig fra bilproducent til mobilitetsvirksomhed har lydt i et par år, men nu bliver det konkret i Danmark.

Hvad betyder Kinto?

Kinto stammer fra det japanske ord KINTO-UN, der direkte oversat betyder flyvende nimbus. Det er betegnelsen for en magisk og venlig sky, der giver on-demand transport til en berømt animeret karakter i Japan.

Det sker ikke helt så højtflyvende, som Toyotas ambitioner er på længere sigt, men tre ’nye’ typer mobilitet bliver nu tilbudt til danskere under Kinto-navnet.

Delebiler med faste pladser

Toyota har med det samme kastet sig ud i delebil-branchen under navnet Kinto Share. Ti steder i Storkøbenhavn, tre på Sydsjælland og et sted i Aalborg kan alle nu leje en Toyota i nogle timer eller nogle dage. Der er både personbiler og varevogne.

Delebilerne står på faste pladser og skal tilbage samme sted. Det er samme koncept, som Lets Go (engang Københavns Delebiler) benytter.

En Toyota RAV4 er blandt de modeller, man kan leje på time- eller dagsbasis.
En Toyota RAV4 er blandt de modeller, man kan leje på time- eller dagsbasis.

Det kan det koste med Kinto Share

Toyotas delebiler lejes på time- eller dagsbasis. Der kan både indgå abonnement, betaling pr. tid og betaling pr. km. Toyota giver disse eksempler:

Tur til sommerhus: 1.275 kg.

(Kbb-Marienlyst, fredag-søndag, 240 km)

Tur i Ikea: 180 kr.

(24 km)

 

Man kan blot oprette sig og bruge bilerne, som så bliver forholdsvis dyre for de første 50 km (7,50 kr./km, 2,50 kr. for resten), men man kan også have forskellige abonnementstyper, som koster fra 200 kr. pr. måned.

Flere virksomheder har i et stykke tid deltaget i en testperiode, hvor de har stillet parkeringspladser til rådighed for delebilerne og haft mulighed for at benytte dem som supplement til deres eksisterende bilflåde. Samtidig har det været muligt for medarbejdere at booke bilerne uden for kontortid til private formål.

Korttidsleasing

Den anden service, Kinto Flex, er en slags korttidsleasing eller bilabonnement. Varebiler kan lejes for ned til to måneder, mens personbiler kræver en binding fire måneder. Der er altid (maks.) 2.000 km med i aftalen. En Corolla kan f.eks. lejes for 3.500 kr. Der er ikke noget startgebyr.

Se mere: Toyota i stødet: Nu kommer elbilerne

Toyotas almindelige privat- og erhvervsleasing kommer ikke ind under Kinto-navnet. Ikke endnu i hvert fald.

Flere andre i bilbranchen har kortidsleasing/langtidsleje som Kinto Flex.

Bliv medlem og få Motor

Virksomheder kan have gavn af tjenesten, mener Toyota, bl.a. som en buffer, når behovet for biler og transport hurtigt går op eller ned.

Toyota er snart klar i Danmark med tre mobilitetsløsninger: delebiler, korttidsleasing og samkørsel.
Toyota er snart klar i Danmark med tre mobilitetsløsninger: delebiler, korttidsleasing og samkørsel.

En tredje tjeneste går i luften i begyndelsen af 2021. Under navnet Kinto Join vil Toyota hjælpe medarbejdere i store virksomheder – og måske boligforeninger m.m. – samkørsel. Her indgår der som udgangspunkt ikke Toyota-biler, men Toyota tilbyder via en app, at medarbejdere kan køre sammen til og fra arbejde.

Den nye service minder lidt om den, Go More har, og – i noget højere grad om FDMs Ta’Med-app.

Mens alle tre mobilitetsydelser fra Toyota findes i forvejen, er det unikt, at én virksomhed tilbyder hele den pallette.

Toyota har på verdensplan ambitioner om mere omfattende mobilitets-tjenester, bl.a. selvkørende minibusser og særlig transport af handikappede.

Se mere: Toyota lader op til OL i smart transport