I gamle dage skulle man huske at tjekke lufttrykket på bilens reservehjul. I dag er udfordringen anderledes, da de fleste biler har fået lappekit i stedet for et reservehjul. Her skal du huske at tjekke udløbsdatoen på lappekittet. Da selve gummiblandingen i lappekittet er et organisk materiale, bliver det nemlig hårdt med tiden. Lappekittet, også kaldet dæk sealant, indeholder typisk en latexforbindelse samt nogle bindemidler, og det er bindemidlerne, der kan blive for gamle.
FDM: Kontroller dit lappekit
Er dit lappekit for gammelt, kan du derfor risikere, at gummiblandingen enten ikke kan komme ind i selve dækket, eller at det ikke kan lukke hullet i dækket og dermed sikre, at du kan køre videre.
"Vores anbefaling er derfor, at lappekittet kontrolleres for dato i forbindelse med eftersyn, akkurat som man kontrollerer stand og lufttryk på et reservehjul, og vi anbefaler udskiftning, hvis det er blevet for gammelt," siger Peter Sahl, der er teknisk konsulent i FDM rådgivning.
Lappekittet bør skiftes efter fabrikantens anbefalinger, eller i hvert fald indenfor kort tid efter udløbsdatoen.
Læs også: Dyrt at punktere i nye biler
Holder typisk fire til seks år
Typisk har et lappekit en levetid på mellem fire og seks år afhængigt af producenten. Der findes også produkter med gummiblandinger, der kan holde hele bilens levetid, i så fald er der ikke angivet en holdbarhedsdato. Har din bil dæktrykssensorer, kan det være dyrt at bruge lappekittet, da du risikerer både at skulle købe nye dæk og nye dæktrykssensorer. Så er du punkteret skal du evt. hellere ringe efter vejhjælp.
Bilmodel | Pris |
---|---|
Peugeot 208 | 308 kr. |
Skoda Octavia | 486 kr. |
Toyota Yaris Hybrid | 336 kr. |
VW Up | 486 kr. |
Lad FDM hjælpe med at skifte dine hjul