Ny prisguide på tankstationen kan forvirre bilister

Ny guide får hård kritik fra FDM, der mener, at den risikerer at vildlede bilisterne i stedet for at informere om udgifter til bilens brændstof.

Tankning af bil
Bilist

Bilisterne vil i løbet af i år skulle lære en ny prisguide at kende, når de trækker håndbremsen på landets tankstationer.

Prisguiden skal være et supplement til prisskiltene langs vejen, og den skal vise forbrugerne, hvad det koster at køre 100 kilometer i en typisk bil, hvis man kører på diesel, benzin, gas, brint eller el.

Tanken er, at bilisterne på den måde skal blive mere bevidst om prisforskellen mellem de forskellige drivmidler, så de bedre kan træffe et billigere og grønnere bilvalg, næste gang de køber bil – allerhelst en elbil.

Prissammenligningsskilt
Hvornår det nye skilt indføres, og hvordan en dansk udgave vil se ud, er ikke besluttet endnu. I Holland har man lavet udkastet her. 

EU står bag nyt skilt

Det er EU, som står bag det nye skilt, der skal implementeres som en ændring i det såkaldte AFI-direktiv, der regulerer brugerinformation om brændstoffer. Transportminister Benny Engelbrecht har i den forbindelse sendt et lovforslag i høring. Men allerede inden Danmark har implementeret det nye mærke, møder det kritik fra FDM.

”Det er sjældent, at vi som bilejernes forbrugerorganisation siger, at det er vildledende at skilte med priserne, men det, mener vi, er tilfældet her. Hvor langt en bil kører på literen, afhænger helt af model, årgang og motorstørrelse – og ikke mindst bilistens kørestil – ligesom brændstofpriserne hele tiden ændrer sig. Nok så vigtigt er der mange flere omkostninger ved at eje og køre i en bil end det, man hælder i tanken eller på batteriet, og det medregner prisguiden ikke,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Læs også: Se FDMs bilbudget 2021

Billigst at køre diesel

Det er endnu uvist, hvornår de første skilte ventes sat op. Men allerede på forhånd er det givet, at de vil vise, at det er billigst at køre på diesel.

Det skyldes især, at diesel i Danmark af hensyn til erhvervslivet er lempeligere beskattet end benzin. Til gengæld betaler dieselbilejere en såkaldt udligningsafgift i forbindelse med den halvårlige ejerafgift, men det tager mærket ikke højde for.

På samme måde har de fleste elbilister i dag et fast strømabonnement, som indeholder både opladning hjemme og på farten. Men alt efter hvor ofte man lader på farten, kan den månedlige abonnementspris være højere end dieseludgiften for en gennemsnitlig bilist, når den omregnes til prisen for at køre 100 kilometer.

Læs også: Hvad koster det at oplade en elbil?

Kan give misvisende oplysninger

”Der er ingen tvivl om, at man fra EU’s side gerne vil ’nudge’ bilister over i elbiler. Problemet er bare, at ved kun at vise drivmidlernes enhedspris vil det være billigst at køre diesel. Ud over at det kan give bilisterne misvisende oplysninger, kan vi også være bekymret for, at det går imod den grønne omstilling. Det er næppe intentionen,” siger Torben Lund Kudsk, og tilføjer:

”De mangler, vi påpeger ved det foreslåede mærke, er helt åbenlyse. Derfor kan det undre, at man fra EU’s side ikke har haft øje for det i det lovforberedende arbejde.”

Læs også: Ny grønnere benzin til danskerne

Regning ender hos bilister

Også hos Drivkraft Danmark, der er brancheorganisation for tankstationerne, er man alt andet end begejstret ved udsigten til at skulle sætte det nye skilt, der skal opdateres hvert kvartal, op på stationerne.

”Omkostninger, som pålægges erhvervslivet, ender ofte som højere priser hos forbrugerne. Relevant og retvisende prisskiltning kan omvendt øge priskonkurrencen. Men det er der jo ikke tale om med den foreslåede skiltning af nogle ufuldstændige og misvisende priser,” siger analysechef hos Drivkraft Danmark Allan Skytte Christensen.

Læs også: Sådan kører du langt på literen

Ny hjemmeside skal hjælpe bilister

Som en del af implementeringen af det nye skilt er der dog også lagt op til at etablere en uvildig hjemmeside, hvor bilejere kan finde uddybende prissammenligninger på tværs af de forskellige drivmidler med udgangspunkt i totaløkonomien – den såkaldte TCO-beregning (Total Cost of Ownership). I Danmark vil Færdselsstyrelsen stå for hjemmesiden.

”Det, synes vi, giver meget mere mening og vil give bilejerne det nødvendige overblik. Valget af ny bil sker næppe ved benzinstanderen, men snarere på en hjemmeside, hvor man kan sætte sig ind i økonomien ved de forskellige drivmidler,” siger Torben Lund Kudsk.

Få rabat på brændstof