Rapport puster nyt liv i betalingsring

Giver det større fordele end ulemper at indføre en betalingsring om København og Frederiksberg? Det kan være værd at undersøge, mener Eldrup-kommissionen. FDM: klogt med en grundig analyse, men bilisterne betaler allerede i dag rigeligt.

Miljøzonen ved København kan bruges som betalingszone.
Bilist

Skal trængslen i vore byer bekæmpes med nye afgifter? En slags bompenge? Det er Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, også kendt som Eldrup-kommissionen, af politikerne blevet bedt om at undersøge.

Kommissionen når frem til, at det bør analyseres grundigt, hvad effekterne af en trængselsafgift vil være. Hvad vil fordele og ulemper være?

Rapporten vurderer, at det samfundsøkonomisk vil være bedst med en simpel betalingsring, hvor der inde i zonen betales efter forbrug i form af kilometer/tid i zonen eller pr. dag.

Kan gennemføres i miljøzoner

Af praktiske grunde bør man tage udgangspunkt i de miljøzoner, som blev geografisk og juridisk udvidet i 2020. Da zonerne i Aarhus, Aalborg og Odense er geografisk små, bør man i første omgang kun se på miljøzonerne i København og på Frederiksberg. Betalingen og kontrollen ville skulle ske via elektronisk nummerpladegenkendelse, lyder konklusionen.

FDM mener, det er klogt med en grundig analyse.

- Men vi understreger, at bilisterne allerede i dag betaler rigeligt, hvilket Eldrup-kommissionens første rapport dokumenter. Derfor bør en eventuel betalingsring ikke komme oveni de eksisterende bilafgifter, og der bør tages hensyn til både sociale og geografiske effekter samt at der skabes alternativer til at tage bilen, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk.

Miljøzonen i København kan eventuelt bruges som en betalingszone for at mindske trængslen, foreslår Eldrup-kommissionen.
Miljøzonen i København kan eventuelt bruges som en betalingszone for at mindske trængslen, foreslår Eldrup-kommissionen.

Kommissionen forestiller sig, at betaling skal ske ved selvdeklarering, dvs. ’frivilligt’, og at kontrollen sker i form af et kontrolgebyr ved manglende selvdeklarering efter kørsel i miljøzonen.

Betales via apps

Betalingen kan bedst ske gennem en app, som bilisterne frivilligt kan vælge at benytte, eller ved rapportering via en hjemmeside. App-løsningen skulle drives af tredjepartvirksomheder, lige som Easypark og Parkman i dag tilbyder nem betaling for parkering – mod gebyr.

Rapporten har set både på en minutmodel og en dagsmodel. For begge gælder, at trængselsafgiften omfatter al kørsel i miljøzonen, dvs. også de bilister, der udelukkende har ture, der begynder og slutter inde i miljøzonen.

2.000-4.400 kr. årligt

I minutmodellen er der regnet på, at person- og varebiler betaler 45 øre pr. minut i myldretiden og 20 øre uden for. En pendler, der kører fra Hillerød til centrum af København i myldretiden 220 dage om året, vil skulle betale ca. 2.000 kr. årligt – plus afgift til app-udbyderen.

I dagsmodellen er der taget udgangspunkt i en pris på 20 kr. for ubegrænset kørsel i miljøzonen i et døgn. Helt uden for myldretiden betales det halve. Pendleren fra Hillerød vil med den model skulle betale omkring 4.400 kr. årligt.

Regeringen: nej tak

Det vil kræve en politisk beslutning, hvis kommissionens forslag om blot en grundig analyse skal sættes i værk. Men den del af Eldrup-kommissionens anbefalinger får ingen varm velkomst af den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht.

- Regeringen vil gerne bekæmpe trængsel, men ikke mobilitet. Derfor vil vi ikke indføre trængselsafgift i København. Hvis folk tvinges ud af bilerne, uden at der er tilstrækkeligt med tilbud i den kollektive trafik, går det ud over mobiliteten, sagde Engelbrecht efter præsentationen af rapporten.

Deltag i debatten