At holde i kø ved en elbil-lader eller køre længe rundt i byen for at finde en p-plads med en lader, der fungerer, er ikke fremmende for flere elbilister. Derfor skal der ske noget.
Selv om tre ud af fire bilejere (formentlig) kan få egen lader, er der mange, som ikke kan, og alle vil i større eller mindre omfang få brug for at lade på farten.
Der findes i dag 65.000 elbiler og plugin-hybrider i Danmark, mens der kun er ca. 1.800 offentlig tilgængelige ladestationer (med 3.000 udtag). Men selv om Dansk Elbil Alliance er kommet med plan om 1.000 lynladere, 2.000 hurtigladere og 20.000 normale offentligt tilgængelige ladere inden 2025, og tankstationer vil opsætte flere ladere, vil der være behov for mange flere, særligt nogle steder.
Alligevel skal der ske mere. Både med flere ladere og de bagvedliggende regler og økonomi. Det er den såkaldte Eldrup-kommission nu kommet med en stor plan for. ’Kommissionen for grøn omstilling af personbiler’ kom i september med en rapport om bilafgifter, mens den anden og sidste hedder ’Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur’.
Helst ladning på markedsvilkår
Kommissionen anbefaler, at den fortsatte udrulning af ladeinfrastruktur videst muligt sker på markedsvilkår, som det er sket med tankstationer. Men særligt på to områder er der behov for, at den offentlige sektor påtager sig en aktiv rolle i, mener kommissionen: Mulighed for opladning ved kørsel over lange afstande og ladefaciliteter for elbilejere uden mulighed for egen ladestander.
FDM er enig i, at mangel på lademuligheder er en kæmpe barriere for skift til elbiler. og det derfor er essentielt, at lademulighederne er gode.
- Det er også vigtigt, at der sikres incitamenter til at opsætte ladestander i områder, hvor efterspørgslen her og nu ikke er så stor og hvor markedsaktørerne ikke selv finder vej, påpeger afdelingschef Torben Lund Kudsk.
FDM mener: God plan fra Bilkommissionen
God ladning langs motorveje er nemt
Det vil kun kræve en moderat investering i hurtig- og lynladere langs statsvejene for at give en god dækning og acceptable ventetider, siger rapporten. Ved udbud til ladeoperatører på store rastepladser, hvor de får lokalt monopol, kan det være nødvendigt at stille særlige krav til prisen.
Bedre lademulighed i byerne
For at få gode lademuligheder for bilejere uden egen ladestander må kommunerne sammen med ladeoperatørerne finde egnede arealer til et tilstrækkeligt antal hurtigladere/kantstensladere i byrummet.
Men kantstensladning fungerer ikke optimalt – særligt, hvor der er mangel på p-pladser – mener kommissionen. I dag bruges kantstensladepladserne ofte ikke kun til opladning, men også til parkering. Det forhindrer andre elbiler i at lade, og samtidig er det vanskeligt for ladeoperatørerne at få økonomi i ladestanderne.
Kommissionen anbefaler regulering af ladepladserne f.eks. ved begrænsning på, hvor lang tid en bil kan holde ved en lader i dagtimerne, eller mulighed for at ejerne af ladestandere kan indføre et tidsgebyr for fortsat tilslutning efter endt opladning.
Selv om nye regler indføres, mens der er få elbiler, bør de udformes, så de også er hensigtsmæssige, når de fleste biler kører på el. Kommissionen anbefaler derfor, at elbiler ikke i fremtiden kan parkere gratis i byerne, som det bl.a. nu er tilfældet i København og på Frederiksberg.
- FDM er glad for, at kommissionen har lyttet til os og er enig i, at en ladeplads ikke er en parkeringsplads. Vi håber derfor, at politikerne lytter til kommissionens anbefalinger og sikrer optimal udnyttelse af ladeinfrastrukturen i byerne, siger chefkonsulent Ilyas Dogru.
Bedre roaming – måske med tvang
Selv om mange ladeoperatører netop har aftalt roaming mellem hinanden, indgår der ikke forpligtelser i forhold til prisen. Kommissionen anbefaler en analyse af prisforholdene og konkurrencen. Hvis markedet ikke i tilstrækkelig grad af egen drift sikrer en rimelig prissætning, bør det overvejes at regulere markedet.
Det hilser FDM velkommen:
- Det er vigtigt, at forbrugerforhold, herunder både tilgængelighed og pris, er i fokus. Både nu og løbende. Og det er fint, at analysen anbefaler, at der afsættes penge af det til, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk.
Ens elpriser til alle bilejere
Strøm til elbiler (gennem ladeoperatører) er stort set fritaget for afgift frem til 2030 ifølge den nye aftale om bilafgifter. Det var imod kommissionens anbefalinger fra september. Nu peger den på, at det giver forskelsbehandling alt efter om man bruger en ladeoperatør eller selv sørger for ladeboks. Og i det sidste tilfælde er der stor forskel på afgiften, om man bor i hus med eller uden elvarme.
De lavere priser hos en ladeoperatør end fra en husstand uden elvarme betyder, at det for elbilejere med et moderat kørselsbehov kan være mindre attraktivt at skifte til elbil. Kommissionen mener, at en sådan afgiftsmæssig tilskyndelse til at oplade gennem en erhvervsmæssig tjeneste ikke er hensigtsmæssig, og at opvarmningsformen i boliger ikke bør betyde forskel på afgiften ved opladning af elbiler. Det kan medføre en forskel på 2.000-3.000 kr. årligt i afgiftsbetalingen for opladning.
Se, hvornår du må bruge mormorladeren
Kommissionen anbefaler derfor, at der indføres et system, hvor forbrugerne ved elforbrug til opladning af elbiler får adgang til lav elafgift. Principielt kan det gøres med en bimåler, men kommissionen er dog klar over, at et sådant system kan være kompliceret.
Forslaget om lavere elafgift til opladning både hjemme og ude er positivt, men FDM savner, at kommissionen lægger vægt på værdien af intelligent opladning, hvor man kan lade billigere og grønnere f.eks. om natten. Intelligent opladning er til fordel for den enkelte, men i høj grad også for os alle, da det kan sikrer billigst mulig udbygning af elnettet.
Udbud skal give bedre konkurrence
Nu sker opsætningen af kantstensopladere efter først til mølle-princippet. Det betyder, at ladeoperatører kan drive virksomhed på offentlig grund uden betaling. Kommissionen anbefaler, at offentlige arealer kun stilles til rådighed efter udbud. Afhængig af, hvor attraktiv stedet er, kan udbuddet enten medføre betaling fra ladeoperatøren eller der kan omvendt være tale om offentligt tilskud til en ladeoperatør.
- Vi anser ladestandere for kritisk infrastruktur, der skal rulles ud til hele landet. Det vil være naivt at tro, at markedet kan klare det hele. For eksempel vil det ikke være kommercielt interessant at etablere ladestandere i yderområder. Her bør staten spille en aktiv rolle i en periode endnu, siger Torben Lund Kudsk.
FDM minder om, at en fjerdedel af danskerne ikke har adgang til hjemmeopladning. Eksempelvis fordi de bor i boligforeninger.
- Her savner vi konkrete tiltag til, hvordan de så kan lade, siger Torben Lund Kudsk.
Kun anbefalinger
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler består af embedsmænd fra ministerier og styrelser og en række eksperter fra universiteter m.m. Ingen af forslagene bliver automatisk til noget – alle er ment som inspiration til og baggrundsmateriale for politikerne.