Pas på importerede brugte elbiler

Salget af brugte elbiler er steget med over 300 pct. i 2021, og fordi der ikke har været så mange elbiler i Danmark, importeres der i dag mange elbiler fra udlandet. Men det er ikke alle udenlandske elbiler, der er udstyret på samme måde som de "danske" elbiler.

Der kommer mange elektriske biler over grænsen fra udlandet fordi efterspørgslen er høj.
Bilist

Salget af elektriske biler stiger i Danmark. Det gælder både for nye, men også for brugte elbiler. I forhold til 2020 er salget i første halvår steget med over 300 pct., og den stigning kan også mærkes i FDMs rådgivning, hvor antallet af henvendelser omkring brugte elbiler er steget markant. 

"Når medlemmerne spørger ind til brugte elbiler, så er det primært de næsten nye elbiler som ofte er importeret. Der er typisk tale om biler, der kun har kørt mellem 5.000 og 10.000 km," siger Yasser Abaiji, der er teknisk konsulent i FDM rådgivning. 

Husk at kontrollere udstyret i elbilen

En af de udfordringer, du som bilkøber mødes af, er navngivningen. Bilmodellerne hedder typisk det samme, men udstyrsvarianterne kan godt hedde noget andet på de importerede elbiler, og mere forvirrende kan de hedde det samme, men ikke have samme udstyr. 

"Det er især udstyr til kørsel i koldt klima, som kan mangle på de importerede elbiler. Det er vinterpakker med ratvarme, sædevarme samt især varmepumpe, der ikke er standard på biler, der kommer fra Sydeuropa. Derfor skal man tjekke, at udstyrsniveauet passer til ens ønsker og behov herhjemme," lyder rådet fra Yasser Abaiji. 

Tjek elbilens ladeudstyr

Udover vinterudstyr kan der også være forskel på bilernes komfortudstyr og ikke mindst lademuligheder. Nogle biler produceres både med en- og tre-faset opladning, og det påvirker, hvor lang tid en opladning tager hjemme. Forskellen kan eksempelvis være enten seks eller 18 timer, så det er ikke uvæsentligt i forhold til elbilsejerskabet.

Tilsvarende er mange glade for den sikkerhed, der er i en nødlader. Men herhjemme er standarden, at de højst kan lade med 6 ampere, mens en nødlader i udlandet kan være kraftigere, og dermed er der større risiko for brandskader. Tilsvarende er stiktyperne i udlandet typisk ikke de samme som herhjemme, og derfor kan det være, at du skal købe en dansk nødlader med den rette stiktype, så du får en sikker opladning.

Garanti er ikke bare garanti

Selvom bilerne bliver bygget på samme fabrik, som de biler der kommer til Danmark, så er garantiforholdene afhængige af, hvilket land bilen er blevet indregistreret i første gang. Fordi elbilerne typisk er næsten nye, vil der fortsat være en garanti på bilerne, og fordi fejl på elbiler kan være dyre at udbedre, er det vigtigt at undersøge ved køb. Derfor skal du undersøge, hvilke garantiforhold der gælder for den importbil, du er ved at se på. Du kan evt. henvende dig til importøren af det pågældende mærke eller en mærkeforhandler.

Der kan være penge at spare ved at købe en brugt elbil, der er importeret fra at andet land i Europa. Men du skal gøre hjemmearbejdet ordentligt for at sikre, at du får det rigtige udstyr og den rigtige tryghed med i handlen. 

Er du i tvivl om køb af brugt elbil?

Husk, du kan som medlem af FDM få hjælp og rådgivning om køb af bil. Det gælder naturligvis også for både plugin-hybrider og elbiler, uanset du du vil købe en ny eller en brugt. 

Kontakt rådgivningen