Landets største byer får nu lov at stramme grebet om de ældste persondieselbiler.
En ny aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten betyder nemlig, at de såkaldte miljøzonekommuner får lov at skærpe deres miljøzoner, så de nu også vil omfatte dieselpersonbiler uden partikelfilter.
Miljøzonekommunerne tæller København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense. Her må kun lastbiler og (diesel) gulpladebiler, der har partikelfilter, i dag køre ind. Med aftalen får kommunalbestyrelserne mulighed for også at give de ældste dieselpersonbiler det røde kort.
Miljøministeriet vurderer, at godt 100.000 dieselpersonbiler i dag kører rundt uden partikelfilter. Af dem vurderes omkring 20.000 biler at blive direkte berørt af skrappere krav i miljøzonerne.
”Luftforurening er skyld i, at tusindvis af danskere dør for tidligt hvert år. Derfor er jeg glad for, at regeringen og aftalepartierne er blevet enige om denne her aftale, der giver kommunerne bedre værktøjer i forhold til at bekæmpe blandt andet luftforurening,” udtaler miljøminister Lea Wermelin (S) i en pressemeddelelse.
Lave indkomster kan få filtertilskud
Ifølge aftalen vil berørte bilejere med lavere indkomst få mulighed for at ansøge om tilskud til eftermontering af partikelfilter, så de fortsat kan køre ind i miljøzonerne. Hvor meget en ’lavere indkomst’ er, fremgår ikke af teksten. Dog er der i perioden 2022-2023 afsat 25 mio. kr., så op mod 10.000 borgere kan ansøge om filtertilskud på 2.000 kr.
Derudover får beboere og erhvervsdrivende i de berørte zoner mulighed for at få dispensation fra kravene.
Aftalen åbner heller ikke mulighed for, at flere kommuner end de nuværende fem kan etablere egne miljøzoner. Det har ellers været et ønske blandt flere af landets kommuner.
De detaljerede regler for miljøzonerne kommer først i løbet af efteråret, når den politiske aftale bliver omsat til konkrete lovforslag.
”Ældre persondieselbiler uden partikelfiler er uden tvivl den gruppe personbiler, der bidrager mest til personbiltrafikkens forurening i byerne. Derfor kan vi i FDM godt se fornuften i, at man skærper reglerne i miljøzonerne, så de nu også omfatter de ældste dieselbiler. Udfordringen er, at det langtfra er alle bilerne, hvor det er teknisk muligt at eftermontere et partikelfilter. Derfor så vi gerne, at skærpelserne blev ledsaget af en udvidet skrotningsordning. De tidligere puljer med forhøjet skrotpræmie har vist sig at være en succes, som har fået mange bilejere til at skrotte de ældste dieselbiler,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Ny byzone kun for elbiler
Ud over miljøzonerne er partierne bag aftalen også enige om, at alle landets kommuner kan få lov til at etablere såkaldte nulemissionszoner, hvor kun elbiler må køre. Heller ikke opladningshybrider må køre i zonen. Også her er man enige om at sikre undtagelser for beboere og erhvervsdrivende ”med legitime behov for adgang til zonen”, som det hedder i en pressemeddelelse.
Modsat skærpelsen af miljøzonerne møder nulemissionerne dog kritik fra FDM.
”Aftalen om de såkaldte nulemissionszoner er mest af alt symbolpolitik. Som flere forskere, blandt andet også fra regeringens eget Klimarådet, har påpeget, vil miljø- og sundhedseffekten være så godt som ikke-eksisterende. Til gengæld vil zonerne betyde, at ni ud af ti bilister de næste mange år risikerer ikke at kunne køre ind i centrum af en række af landets større byer,” siger Torben Lund Kudsk og tilføjer:
”I stedet for blot at varsle forbud burde kommunerne få sat fart på etableringen af en ladeinfrastruktur, som vil gøre elbiler til et reelt alternativ til benzin- eller dieselbiler for dem, der bor i byen.”
Ud over miljø- og nulemissionszoner bliver det nu også muligt for kommuner at forbyde brændeovne og pejseindsatser produceret før 2008.
Har du brug for hjælp til dit bilkøb?
Hvilken bil er den rigtige for dig? Som medlem af FDM kan du få råd og vejledning til dit bilkøb.