Regnvejr er en evergreen her i efteråret og vinteren. Og det ser desværre ikke ud til at blive bedre. Voldsomme skybrud og hyppige regnskyl bliver hverdagskost. Som bilist skal du som altid køre efter forholdene, og de ændrer sig dramatisk, når vejene blive våde.
Spørger man chefinstruktør på FDM Sjællandsringen, Søren Holten Jacobsen, skal man allerede tage sine forbehold, før man kører ud i regnen. Hans bedste køretip i regnvejr er derfor delt op i to: Før du kører, og mens du kører. Se her, hvordan du kører sikkert, når det øser ned.
Før du kører ud i regnvejr og våde veje
Lygter: Tjek, at pærerne virker i alle bilens lygter. Og sæt dig ind i, hvornår din bil tænder baglygterne. Nogle bilers automatiske lys tænder ikke ved tåge, regn eller tusmørke, så her skal du selv kunne tænde for nærlyset.
Dæk: Du bør vide, hvor meget dækmønster der er på dine dæk, for det afgør, hvor hurtigt du bør køre, og hvor effektivt du kan bremse. Alt over 3 mm er sikkert, for der kan dækket lede meget vand væk.
Men selvom dækmønsteret er lovligt ned til 1,6 mm, er det ikke nødvendigvis sikkert i vådt føre. Bremselængden bliver 38 procent længere på et dæk med 1,6 mm mønster end et med 4 mm.
Udsyn: Sørg for, at viskebladene er i god form, og at du har sprinklervæske på. Husk, at du ofte kan fjerne og forebygge dug og dråber fra sidespejlene ved at aktivere elbagruden.
Vådt overtøj kan få ruderne til at dugge på indersiden, så tænd for aircondition, indtil duggen er væk. Herefter kan du undgå tør luft og spare brændstof ved at slå aircon fra og benytte almindelig varme.
Hvordan kører man i regnvejr og mørke?
Fart: Som færdselsloven siger: Afpas hastigheden efter forholdene. „Forholdene“ dækker både vand på veje, dækkenes mønster og trafikken. Lad dig ikke narre af, at andre overhaler dig – de kan have bedre dæk, eller de kan fejlvurdere forholdene.
Er der meget vand på vejen, risikerer du at akvaplane, og det bør du helt undgå ved at afpasse farten efter forholdene. Sker det alligevel, hjælper det ikke at træde på bremsen. Slip speederen og sørg for at styre i den retning, du vil køre, når du får vejgreb igen.
Afstand: Her er der ingen forskel i forhold til på tørre veje, for du og bilen foran bremser stort set lige godt eller skidt, og derfor er det reaktionstiden, der er vigtig. Så hold mindst to sekunders afstand eller „det halve af farten“ (50 m ved 100 km/t.). Har din bil adaptiv fartpilot, så brug den – og lær af, hvor god afstand den holder.
Bremsning: Våde veje giver længere bremselængder, da vejgrebet er dårligere. Jo mere vand på vejen, jo værre. Da næsten alle biler har blokeringsfri bremser, skal du ellers bremse som normalt.
Mørkesyn: En ting er, at det er sværere at se i mørke, og at våde veje kan reflektere lys og dermed kan forstyrre. Det opdager de fleste bilister.
Men vi har faktisk også sværere ved at vurdere afstande i mørke. Det kan du ikke gøre andet ved, end at du passer ekstra på, når du nærmer dig f.eks. vejkryds eller krydsende biler.
På dybt vand: Ved voldsomme regnskyl kan der opstå dybe vandpytter eller oversvømmelse. Løb aldrig den risiko, det er at køre ud i vand, du ikke kender dybden af. Allerede når vandet når midten af bilens dæk, kan det skade bilen. Derfor anbefaler FDM, at du ikke kører i bilen, hvis vandhøjden er højere oppe end nederste del af fælgkanten.
Står din bil i dybt vand, skal du ikke forsøge at starte den. Kontakt værksted og forsikring, hvis du frygter, at bilen er vandskadet. Vandskader dækkes af bilens kaskoforsikring.
Bliv en bedre bilist
På FDM Jyllandsringen og FDM Sjællandsringen kan du under trygge forhold lære din bils køregenskaber bedre at kende og slibe dine egne kørefærdigheder af.