Dyrere at køre over Storebælt med kort og kontant

Prisen for at passere Storebæltsbroen forbliver den samme i 2022, mens det bliver en lille smule dyrere at køre over Øresundsbroen. Til gengæld bliver omstridt betalingsbro nu gratis.

Betalingsanlæg ved Storebælt
Bilist

For bilister der betaler med kort eller kontanter, er turen over Storebælt blevet en smule dyrere. Fra 1. januar steg prisen her nemlig med en ’femmer’ til 250 kr. for de bilister, der stadig vælger de manuelle baner ved betalingsanlægget.

Har man derimod en Brobizz, eller er bilen tilmeldt Sund & Bælts automatiske nummerpladeaflæsning, vil brotaksterne i år til gengæld være de samme som i 2021. Det oplyser Storebæltsbroen i en pressemeddelelse.

Det betyder, at det for de fleste bilister i en almindelig personbil vil koste 194 kr. at passere den 13,4 km lange bro mellem Sjælland og Fyn, mens prisen er 295 kr., hvis man har en trailer eller campingvogn på krogen. Biler under tre meter og motorcykler slipper fortsat med 101 kr.

Ifølge Storebæltsbroen har i alt 891.000 bilister en Brobizz (personbil), mens 723.000 har tilmeldt sig den automatiske nummerpladeaflæsning. Begge dele dur også på Øresundsbroen mellem Danmark og Sverige.

”Selvom prisstigningerne i 2022 er meget små, og at taksterne på Storebælt tidligere er blevet sat ned, mener FDM, at det er problematisk, at bilisterne år efter år skal betale dyrt for at krydse broen. Gennem årene er der trukket op mod 20 milliarder ud af Storebæltsbroens økonomi. Penge, der i stedet for at afdrage på broens gæld bruges til andre infrastrukturprojekter. Men danske bilister betaler i forvejen over 50 milliarder kroner årligt i afgifter, og derfor burde det ikke være nødvendigt også at bruge Storebælt som økonomisk malkeko,” siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.

Små prisstigninger på Øresund

Også på Øresundsbroen vil taksterne i 2022 stort set være de samme som i det forgangne år. Her stiger prisen også fem kr., så det nu koster 400 kr. at passere broen i en personbil - 800 kr. med campingvogn eller trailer. Også selvom man har Brobizz eller nummerpladeaflæsning.

Kun hvis man har et BroPas, er der rabat at hente. Her stiger prisen tre kr. til nu 175 kr. for en personbil, mens prisen på selve BroPas i år stiger fem kr. til 325 kr.

Betalingsbro bliver gratis

Mens det fortsat koster noget at køre over Storebælt og Øresund, blev det fra 1. januar til gengæld gratis at passere Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord. Det er ikke mere end to år siden, at broen åbnede som aflastning for den belastede Kronprins Frederiks Bro ved Frederikssund.

Det var ellers en forudsætning, at Kronprinsesse Marys Bro skulle være en betalingsbro, men bompengene på 14 kr. pr. tur har fra broens åbning mødt massiv modstand og har fået bilisterne til at fravælge broen til fordel for den gamle – og gratis – bro.

Kronprinsesse Marys Bro
Bare to år efter åbningen er Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord nu blevet gratis at køre over. (Foto: FDM/Torben Arent)

Nu er det altså blevet gratis at køre over den nye bro. Fjernelsen af betalingen er en del af sidste sommers store infrastrukturaftale mellem regeringen og et bredt politisk flertal, som betyder, at staten betaler restgælden på 1,1 mia. kr.

”Det er positivt, at det nu bliver gratis at passere Kronprinsesse Marys Bro. Hele sagen er dog et skoleeksempel på, hvordan man ikke skal lave infrastrukturpolitik. Ved at lokale politikere accepterede brugerbetaling, kom broen foran i køen af infrastukturprojekter, og en betalingsløsning blev etableret. Den er nu skrottet igen. Men broen skulle aldrig have været brugerfinansieret. I et land med nogle af verdens højeste bilafgifter bør kun de allerstørste bro- og tunnelprojekter som er helt ekstraordinært dyre være brugerfinansieret,” siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.

Tank med rabat, når du skal fra A til B

Husk, som medlem af FDM kan du få Danmarks bedste faste rabat på brændstof på stationer i hele landet.

Læs om rabatten