To dage i træk sidst i november var Storebæltsbroen lukket i timevis efter ulykker. Den ene involverede en væltet påhængsvogn, den anden en voldsomt brændende lastbil midt på hængebroen.
Begge dage blev køerne ekstremt lange, særligt mod Fyn, da broen var helt spærret i vestgående retning to timer en torsdag og fire en halv time fredagen efter.
Men når noget lignende sker i fremtiden, er der håb om, at generne for bilisterne bliver meget mindre.
Sund & Bælt er nemlig i gang med nye sikkerhedsforanstaltninger, der lige præcis kunne hjælpe i den type situationer. Men de er først klar de kommende uger og måneder, så de kom akkurat for sent til novembers to langvarige spærringer.
Mobile autoværn mellem vejbaner
Siden sommer har broselskabet været i gang med at installere mobile autoværn fire steder – et ved enden af hver af de to broer – så trafikken hurtigt kan ledes fra den ene side af midterautoværnet til den anden. I dag tager det mindst fire timer, i fremtiden kan det klares på en halv.
Se mere: Autocampere kan krydse Storebælt uden bøvl
På den måde kan der hurtigt oprettes et spor i hver retning i stedet for situationerne i dag, hvor trafikken i én retning fuldstændig blokeres. De flytbare autoværn ventes at være klar til februar.
I Sund & Bælt kan teknisk direktør Lars Fuhr Pedersen ikke sige præcis, hvor meget det nye anlæg kunne have hjulpet på de voldsomme køer i november.
Kan gøre stor forskel
- Det vil altid en konkret vurdering hos os og politiet, hvornår det giver mening at flytte trafikken over på den måde. Men det er da netop sådanne situationer med en spærring i den ene retning i lang tid, at brugen af de mobile autoværn sigter på. De vil her kunne gøre en rigtig stor forskel, siger direktøren.
Han tilføjer, at det så kan give kø i modsat retning, når fartgrænsen sænkes, og der kun er et spor, men at det samtidig kan forhindre lang tids lukning i den retning, hvor uheldet er sket.
Se mere: Nummerpladen får bommen op på Storebælt
I første omgang kræver det en vis manuel indsats hos Sund & Bælt og politiet, f.eks. med skiltevogne, hvis trafikken skal flyttes, men i løbet af 2021 kommer der elektroniske skilte, som kan informere bilisterne og styre trafikken.
Avanceret brandbil var næsten klar
En anden, måske uheldig timing var, at Sund & Bælt i samarbejde med Slagelse Brand og Redning havde bestilt et avanceret og særlig tilpasset slukningskøretøj til den type alvorlige ulykker. Men den nye ’Brosprøjte’ er først klar til indsats midt i december.
Den kan angribe branden effektivt, bl.a. sprøjte på sikker afstand med en 14 meter lang bom, både oppefra og sågar ude fra vandsiden. Brandbilen finansieres af Storebæltsbroen og broen har førsteret til dens indsats.
Broen er blevet brandsikret
På ét punkt kom de konstante sikkerhedsforbedringer i tide til brandulykken: I 2019 blev hængebroens store kabler brandsikret, hvor de er tæt på kørebanen. Den brændende lastbil med store mængder af Cointreau-alkohol holdt dog ikke lige op ad bærekablet, så i dette tilfælde havde det ingen betydning.
Brandsikringen var en lære af en lignende, alvorlig brandulykke i 2013, hvor Den nye Lillebæltsbro blev alvorligt beskadiget og måtte repareres for 7,5 mio. kr.