Kun hver 20. bil er sikret mod digitalt tricktyveri

Blot 24 ud af 501 bilmodeller er så sikre, at de ikke kan åbnes med simpelt digitalt udstyr, som biltyve benytter til at åbne og køre væk med bilen. Der er dog en række ting, du selv kan gøre for at undgå, at din bil udsættes for indbrud og tyveri

Kun hver 20. bil er sikret mod digitalt tricktyveri
Bilist

Nøglefri betjening gør livet lidt nemmere. Bilen låses automatisk op, når du nærmer dig, og låser, når du går væk fra den. Alternativt skal du tage i et håndtag eller trykke på en del af dørhåndtaget for at aktivere bilens låsesystem.

Men det er også nemt for biltyve at komme ind i din bil. Derfor har FDMs tyske søsterklub, ADAC, i en stor test forsøgt at begå indbrud i 501 biler fra 2016 og fremefter. Her var kun 24 af de testede biler så sikre, at de hverken kunne åbnes, eller motoren startes. Det svarer til knap fem procent af bilerne i undersøgelsen.

Langt hovedparten af de øvrige 477 biler med nøglefri betjening kunne ADAC både få adgang til og køre væk i. Bemærk at testen er foretaget over en årrække, og nogle bilmodeller derfor er testet flere gange, og dermed optræder mere end en gang på listen. 

Med en sender tæt på bilnøglen og en modtager ved bilen er de i stand til at forlænge signalet mellem bilnøglen til bilen, åbne bilen og starte den. De kan køre bilen langt væk, så længe de ikke standser motoren. De fik adgang til bilen med udstyr til få hundrede euro.

De 24 sikre biler var udstyret med UWB-teknologi (Ultra Wide Band), der ikke kunne stjæles med det digitale udstyr, som ADAC benyttede til at tiltuske sig adgang til bilerne.

”Den teknologi gør, at man ikke kan forlænge signalet fra bilnøglen til bilen. Systemet måler meget præcist den fysiske afstand mellem nøglen og bilen, og bliver den forlænget kunstigt med noget andet udstyr, så reagerer bilen ikke, og dermed kan man ikke få adgang til den," forklarer Lone Otto, Afdelingsleder, Teknisk Rådgivning i FDM.

Nyere biler er mest sikre

Teknologien til at forhindre indbrud og tyveri er typisk installeret i de nyere biler i undersøgelsen.

”Af undersøgelsen kan vi se, at det er bestemte mærker, der har UWB-teknologien, mens andre endnu ikke benytter det i deres biler. Det behøver ikke kun være i dyre bilmodeller, så bilproducenterne bør sikre bilerne med systemet, så vi forhåbentlig får færre indbrud i bilerne fremover," siger Lone Otto.

Nogle af bilerne med nøglefri betjening slukker signalet, når nøglen ikke bevæger sig. Men ADAC registrerede kun den sikkerhedsforanstaltning i 37 modeller efter de fem minutter, hvor de foretog testen.

Hvad kan du selv gøre?

De fleste af bilerne, der ikke kan brydes ind i, er nye, mens mange af de ældre biler med nøglefri betjening er usikre. Det øger risikoen for indbrud og tyveri ved køb af brugt bil med denne teknik i forhold til at købe en ny bil. Det bedste er at vælge en af de 24 biler, som klarede testen.

Selv om du har en bil med nøglefri betjening, der ikke har en bil med UWB-teknologi, kan du stadig selv forsøge at forhindre indbrud og tyveri af din bil.

Er du bange for indbrud i en bil med nøglefri betjening, anbefaler FDM, at man undersøger, om man kan deaktivere det nøglefri låsesystem. På den måde undgår man digitalt indbrud. Ulempen er, at du mister bekvemmeligheden med nøglefri betjening af bilen.

Et andet råd er ikke at opbevare nøglen tæt på vinduer og døre i huset, hvor signalet kan fanges udefra.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om biler.

Kontakt rådgivningen