Fejl hos forhandleren var tæt på at koste Jakob 27.000 kr.

Jakob Merrild fik 27.000 kr. retur fra forhandleren, da det viste sig, at den dyre reparation var dækket af garantien – selvom forhandleren længe påstod det modsatte

Stil spørgsmål til regningen
Bilist

Bilforhandleren stillede en stor regning i udsigt, da Jakob Merrild skulle have repareret sin BMW i3. Det viste sig, at elbilen havde en defekt celleovervågning til højspændingsbatteriet.

Fejlen kostede godt 27.000 kr., og den regning skulle ifølge forhandleren ryge direkte videre til bilejeren, selvom batterigarantien stadig var gældende.

"BMW-importøren var også inde over, og de var meget afvisende og mente ikke, at garantien dækkede, da der var tale om en indirekte del, der som sådan ikke havde noget med batteriet at gøre. De blev ved med at sige, at batteriets kapacitet var fin nok. Men når batteriet ikke kunne fungere, så gav det ikke mening, at de ikke ville dække reparationen", fortæller Jakob Merrild med henvisning til bilens garanti på otte år og 100.000 km på reparationer, der vedrører højspændingsbatteriet.

Måtte undvære sin bil i en måned

Men svaret fra den anden side lød, at celleovervågningen ikke var dækket, da det er en løs del, der sidder i forbindelse med batteriet.

Bilen stod ved forhandleren i en måned, inden Jakob Merrild mistede tålmodigheden og selv betalte regningen for at få adgang til at køre i sin egen bil igen.

"De begyndte også at argumentere med, at garantien var tæt på at udløbe, fordi bilen var syv et halvt år gammel, men det var jo ligegyldigt, om garantien var én dag eller et halvt år fra at udløbe. Der var stadig garanti på bilen", pointerer Jakob Merrild.

Kontant kovending

Undervejs havde han kontakt til FDM, der mente, at han stod med en god sag, da der i garantibestemmelserne står, at „Inden for garantiperioden har køberen ret til at begære omkostningsfri reparationer af tekniske defekter, som gælder højspændingsbatteriet“.

"Ifølge FDMs tekniske afdeling kan et højspændingsbatteri ikke fungere uden den pågældende celleovervågning, og den er dermed forudsætningen for et funktionsdygtigt højspændingsbatteri. Der bør derfor ikke være tvivl om, at garantien også omfatter udgift til udskiftning af celleovervågning, da det netop må betragtes som en „teknisk defekt, som gælder højspændingsbatteriet“", forklarer afdelingschef Lennart Fogh, juridisk rådgivning i FDM.

Da FDM skrev til bilforhandleren, ændrede de mening og accepterede at refundere de 27.000 kr. for reparationen. Det skete, to en halv måned efter at bilen gik i stykker.

"Sagen viser, at man ikke nødvendigvis skal stole på, at den behandling og det svar, man får ved sin garantireklamation hos bilforhandleren, er korrekt – og at der kan være mange penge at spare ved at søge rådgivning hos FDM", påpeger Lennart Fogh.

Er du i tvivl om garantien?

Afviser forhandleren eller værkstedet at betale for en reparation med henvisning til, at den ikke er dækket af garantien, kan du som medlem af FDM altid kontakte vores rådgivning og få deres vurdering af, om afvisningen er berettiget.

Kontakt rådgivningen