Værksted forsøgte at løbe fra serviceaftale

FDM-medlem havde kørt en alt for lang tur i sin bil, lød forklaringen fra værkstedet, da det nægtede at dække skader på gearkasse og kobling, selvom bilen havde en serviceaftale. Det blev der dog lavet om på i Ankenævn for biler

Værksted forsøgte at løbe fra serviceaftale
Bilist

Selvom Anne-Marie Bisgaards Nissan Qashqai har været til service, begynder den alligevel at larme, når hun skifter til 3. gear. Derfor kører hun den til endnu en service, hvor det bliver konstateret, at der måske er noget galt med koblingen. Aftalen er, at værkstedet godt en uge senere skal skille koblingen ad for at se, om fejlen er gemt dér.

Inden da kører hun fra København til Jylland for at besøge sin familie og hente et spisebord. Men på vej hjem begynder gearskiftindikatoren for 6. gear pludselig at blinke, motoren går temmelig højt op i omdrejninger, og hun kører ind i nødsporet.

"Da jeg sidder i bilen og ringer efter vejhjælp, stopper en varevogn lige foran mig. To mænd hopper ud og løber hen mod mig og råber: „Skynd dig at komme ud af bilen, den brænder!“ Jeg bliver helt paf og griber min taske og jakke og skynder mig ud. De får stoppet en lastbil, der har en skumslukker, og lastbilchaufføren får slukket branden", husker Anne-Marie Bisgaard.

Kundens egen skyld?

Da bilen er tilbage på værkstedet, er beskeden, at både kobling og gearkasse skal skiftes, men at det ikke er dækket af den serviceaftale, som Anne-Marie Bisgaard har købt til bilen.

"De påstår, at det er min egen skyld, fordi jeg ikke har kørt bilen korrekt, og at de havde fortalt mig, at jeg skulle begrænse min kørsel frem til den dag, koblingen skulle undersøges. Men det havde de ikke sagt et ord om, og havde jeg vidst det, ville jeg selvfølgelig slet ikke være taget afsted. De kunne jo have givet mig en lånebil i stedet", påpeger Anne-Marie Bisgaard.

Sagen ender i Ankenævn for biler, hvor værkstedet anerkender, at koblingen var defekt, og at reparationen på 16.288 kr. er omfattet af serviceaftalen. Men de resterende
reparationer på 55.733 kr. vil de ikke dække. Ankenævnet er dog af en anden holdning, så Anne-Marie Bisgaard får medhold, og værkstedet ender med at dække alle reparationer.

Værksted kunne ikke løfte bevis

Advokat i FDM Casper Schad, der har hjulpet den uheldige bilejer undervejs, er tilfreds med afgørelsen.

"Det er værkstedets pligt at bevise, at de har sagt til kunden, at det kunne skade bilen, hvis hun kørte så langt i den. Det bevis kunne de ikke løfte, så det er kun rimeligt, at hun ikke stod tilbage med en regning på mere end 55.000 kr.".

Casper Schad opfordrer til, at man søger rådgivning hos FDMs jurister, hvis man på samme måde som Anne-Marie Bisgaard oplever at blive afvist af sit værksted. Afvisningen sker nemlig ikke altid på et korrekt grundlag, og hendes sag er ikke et enestående eksempel på, at det godt kan betale sig at tage kampen op mod værkstedet.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve