Elbil-ladning får endnu et boost

På blot en uge har landets to store ladeoperatører annonceret yderligere ca. 1.600 nye ladestik over hele landet. De sidste er dog først klar hen mod 2024. Samlet kommer der flere hundrede nye lynladere allerede i år, bl.a. også tiltrængte ladere i Vestjylland.

E.ON vil det næste halvandet år udvide sit ladenetværk med 40 procent.
Bilist

Nye meldinger om bedre lademulighed for elektriske biler popper stadig mere hyppigt op. Alene inden for den seneste uge melder både Clever og E.ON om betydelige udvidelser af deres ladenetværk i Danmark.

Behovet for de mange ekstra ladepunkter er der i høj grad, fastslår chefkonsulent og forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru:

- I en lang periode har der været rigeligt med ladestandere og ingen knaphed på opladning, men det begynder at spidse til, siger han.

1.000 nye E.ON-ladere i mange kommuner

Kunder hos E.ON får udvidet ladenetværket med omkring 1.000 offentlig tilgængelige ladestik, så der ved udgangen af 2023 vil være omkring 2.600. Af de 1.000 nye vil ca. 100 være hurtig- og lynladere. E.ON har i den kommende udbygningsbølge 19 kommuner i fokus.

I disse kommuner kommer E.ONs nye ladere

Aarhus, Ballerup, Bornholm, Esbjerg, Fredensborg, Frederiksberg, Frederikshavn/Skagen, Gentofte, Helsingør, Hjørring, København, Kolding, Næstved, Nordfyn, Norddjurs, Roskilde, Solrød, Syddjurs og Tønder/Rømø.

Samtidig bliver et større antal af E.ONs eksisterende byladere udskiftet til en ny model.

Clever er i gang med en række ladeparker langs store veje, men udbygger bl.a. også hos Føtex og nu senest ved 17 større indkøbscentre.
Clever er i gang med en række ladeparker langs store veje, men udbygger bl.a. også hos Føtex og nu senest ved 17 større indkøbscentre.

600 ekstra Clever-ladere i shoopingcentre

Også hos Danmarks største ladeudbyder, Clever, sker der endnu en udvidelse. Selskabet har indgået en aftale med koncernen Danske Shoppingcentre, der driver 18 større indkøbscentre. Frem mod udgangen af 2023 kommer der knap 600 nye ladestik ved 17 af centrene. De første nye ladere vil være klar inden udgangen af 2022.

Lidt over 100 er lynladere, mens knap 500 er normale ’langsomladere’ (AC).

Her kommer de nye ladere ved indkøbscentre

Amager Centeret (20), Frederiksberg Centret (20), Lyngby Storcenter (36), Nørrebro Bycenter (20), Aalborg Storcenter (72), City Vest (40), Friis Shoppingcenter,  Aalborg (20), Glostrup Shoppingcenter (20), City 2 (76), Ishøj Bycenter (38), Herningcentret (32), Kolding Storcenter (68), Randers Storcenter (44), Hvidovre C (20), Helsingør Bycenter (20), Slotsarkaderne, Hillerød (20) og Vestsjællandscenteret, Slagelse (20).

Planer om flere tusinde nye ladere

De nye aftaler kommer oven i flere andre store annonceringer tidligere på året.

Clever og Føtex har en aftale om næsten 300 lynladepladser, som efter planen skal være i drift i løbet af 2022. Det sker ved 89 Føtex-butikker med egen parkeringsplads samt i første omgang ved ti Netto-butikker og tre Bilka-centre.

OK skal sørge for gode lademuligheder ved Coops butikker.
OK skal sørge for gode lademuligheder ved Coops butikker.

Energiselskabet OK vil opsætte 500 ladestandere ved Coops butikker (Super Brugsen, Kvickly, Dagli´ Brugsen, Fakta og Coop 365). Her er der tale om en blanding af 22- og 50 kW-ladere.

Vestjylland kommer også med

De otte nye lynladere i Vestjylland placeres her.
De otte nye lynladere i Vestjylland placeres her. Laderne kommer i Søndervig, Ulfborg, Bjerregård (lige nord for Nymindegab), Thorsminde, Brejning-området, Hvide Sande og ved RAH’s hovedsæde i Ringkøbing.

Den vestlige del af Jylland er generelt dårligt forsynet med ladere, men i løbet af 2022 fjernes flere hvide pletter på landkortet.

Det lokale energiselskab RAH opsætter sammen med ladeoperatøren Sperto otte 150 kW-lynladere fra Thorsminde i nord til Nymindegab i syd.

FDM: Indkøbscentre er gode steder

- Lige præcis indkøbscentre er et godt sted at sætte ladestandere op. Her opholder folk sig typisk to-tre timer, og kan dermed få nok strøm på imens. Vi skal have mere af den slags ved indkøbscentre, svømmehaller med mere, hvor vi opholder os i længere tid end to timer, siger Ilyas Dogru fra FDM.

Han mener, at det kan tage toppen af behovet. Samtidig bliver det et konkurrenceparameter for indkøbscentre at tilbyde gode opladningsmuligheder.

- Vi hører jævnligt om folk, der er begyndt at handle i en anden by, hvor der står ladestandere, siger chefkonsulenten.

Tesla udbygger kraftigt

Samtidig er Tesla i gang med en kraftig udbygning af sine lynladere. Tesla har som mål at fordoble det eksisterende netværk af 12 stationer og 156 ladere inden årets udgang og at tredoble antallet af ladere frem til midten af 2023.

Teslas lynladere udgør indtil videre ca. 57 procent af de danske lynladere, men med de øvrige ladeselskabers store planer, vil Teslas andel skrumpe.

Teslas ladere i Danmark er stadig kun tilgængelig for Teslas egne kunder. I mange europæiske lande er Tesla ved at åbne for øvrige elbilister, men i Danmark er der juridiske forhindringer, og der er ingen udsigt til snarlig åbning her i landet.

Brændstofselskaber med 100-vis af ladere

Oven i alle disse hurtig- og lynladere er alle brændstofselskaber i gang med at opsætte lynladere: Circle K, Shell, Q8, OK og Uno-X.

Samlet findes der nu (foråret 2022) ca. 5.000 offentligt tilgængelige ladestik af alle typer.

Salget af opladelige biler i Danmark er solidt stigende. I 2022 udgør rene elbiler efter fire måneder 16 procent af de nyregistrerede personbiler. Plugin-hybrider ligger på samme andel.

Chefkonsulent Ilyas Dogru peger på, at efterspørgslen på nye elbiler faktisk er større, end det fremgår af salgstallene, fordi bilfabrikkerne har svært ved at levere. Så både ladeoperatører og politikerne er heldige, at bilerne ikke leveres så hurtigt, for ellers ville der være større problemer med at komme til at lade.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve