Det er blevet væsentlig lettere for elbilister at lade på farten. I løbet af 2022 er antallet af lynladere i Danmark mere end tredoblet (+222 procent), mens elbil-flåden i samme periode ’kun’ er vokset 70 procent.
Ved udgangen af 2021 var der 243 offentligt tilgængelige lynlade-stik, men det tal var vokset til 784 ved udgangen af 2022.
De friske tal er opgjort af analysefirmaet Charge X og videreformidlet af De Danske Bilimportører.
Fra uland til pæn dækning
De mange lynladestationer er ikke kun afgørende for længere ture i elbiler, men kan også få hverdagen til at hænge sammen for elbilejere, der ikke har mulighed for at lade hjemme. Og dem er der en del af. Omkring 730.000 husstande med bil bor i etagebolig, rækkehus eller lignende, hvor det kan være vanskeligt eller umuligt at få opsat ladeboks.
Udviklingen har længe ventet på sig, men er desto mere glædelig nu, mener FDM.
- Danmark har i mange år været et uland, hvad der angår lynladning. Det er bemærkelsesværdigt, at for blot to år siden, var der nærmest kun en håndfuld steder i landet med lynladning foruden Teslas dengang lukkede netværk, bemærker chefkonsulent Ilyas Dogru.
- Men det er glædeligt, at det nu er i hastig udvikling. Hvis rygraden af opladning er hjemmeopladning, så er rygraden af offentlig opladning lynladerne. Vi ved fra flere undersøgelse, at mindst syv ud af ti bruger lynladere i forbindelse med lange ture – dermed er det vigtigt, at især lynladerne er på forkant i forhold til antallet af elbiler, siger Ilyas Dogru.
Tre ladeselskaber accelererer for tiden
Den tilgængelige del af statistikken siger ikke, hvilke selskaber der særligt står for udvidelsen af lynladerne.
Men brændstofselskaberne, særligt Circle K, har fået særdeles mange nye ladestandere, Clever har åbnet adskillige store ladeparker, og Tesla har i løbet af året både åbnet nye og øget antallet af stationer tilgængelige for alle.
Også når det gælder det øvrige, offentlig tilgængelige ladenetværk går det solidt fremad.
God fremgang i almindelige ladere
Øvrige ladere, det vil her sige hurtigladere på typisk 50 kW og ’langsomladere’ på 11/22 kW, er på et år gået frem fra ca. 4.700 til 8.000. Det er en forøgelse på 71 procent – ret præcis samme stigning som bilparken.
Mange ladestationer har ventet på tilslutning, hvilket har betydet ventetider på op til 18 måneder.
- Blandt andet derfor ser vi også kun manglende ladeinfrastruktur som et problem frem til 2024, hvor der derefter vil være lynladere, som binder hele landet sammen, siger chefkonsulent Ilyas Dogru, FDM.
Væksten fortsætter
Væksten i lynladere ser da også ud til at fortsætte markant.
I 2023 åbner de første fire ladeparker direkte på motorvejsnettet, Clever og Tesla fortsætter med åbninger af nye ladeanlæg, og brændstofselskaberne har også fart på.
Flere end 100 tankstationer har nu lynladere, og tallet vil efter planerne vokse til over 300 i løbet af 2023 og 2024. Hver station har typisk fire ladestik, nogle har seks eller otte.
Der er nu ca. 120.000 elektriske personbiler og varevogne i Danmark.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.