Landsret: OK at Opel aflivede bilejers butler-tjeneste

Ny landsretsdom stiller forbrugere ringere, hvis bilproducenter ændrer eller lukker services eller ekstraudstyr købt på abonnement, mener FDM, der overvejer at anke til Højesteret.

Grafik af Opel med OnStar-ikoner
Bilist

Fordi et FDM-medlem vidste, at der var tale om et abonnement, var det i orden, at Opel lukkede sin sikkerheds- og butlertjeneste, OnStar, i hans bil. Også selvom det betød, at FDM-medlemmet efterfølgende nu stod med et ubrugeligt og værdiløst system.

Det har Vestre Landsret netop slået fast i en dom.  

OnStar var den sikkerheds- og concierge-tjeneste, som Opel lancerede i Europa i 2016, og som sad i flere Opel-modeller. Tjenesten bestod foruden automatisk nødopkald i tilfælde af ulykke også af blandt andet internet i bilen, fejldiagnosticering og en concierge-service, der bl.a. kunne hjælpe med at bestille hotelovernatning og booke restaurantbesøg.

Et system, der ifølge Opels salgsmateriale ville ”ændre køreturen for altid”. OnStar-funktionerne kunne bruges frit, dog skulle ’butler-delen’ efter det første år tilkøbes på abonnement.

Kort efter at den franske PSA-koncern (Citroën og Peugeot) i 2017 opkøbte Opel, valgte man imidlertid at annoncere lukningen af OnStar. Årsagen var, at PSA havde sit eget system, Connect, der ikke var konvertibelt med Opels biler.  

Stod med et 'dødt' system

En af de Opel-ejere, som ved udgangen af 2020 stod med et ’dødt’ OnStar-system, er FDM-medlem Christian Kampmann.

– OnStar var en del af bilens standardudstyr, da jeg købte min Opel Astra i 2016. Det var også noget, der blev fremhævet af sælger, og som var med til at gøre, at jeg købte min Opel. Jeg havde også glæde af systemet og især den løbende fejldiagnosticering. Derfor faldt det mig for brystet, da Opel valgte at lukke OnStar. Jeg mener ikke, det kan passe, at en producent uden videre kan fjerne så væsentlig en funktion, siger Christian Kampmann.  

Han gik derfor til FDM, som har ført hans sag mod forhandleren, der solgte ham bilen. En sag, landsretten altså ikke har givet ham medhold i.

– Jeg mener, at dommen stiller forbrugerne ringere. Nye biler kommer med stadig flere digitale features, men som bilkøber skal man nu være meget opmærksom på, om disse uden videre kan opsiges, uddyber Christian Kampmann.

Også hos FDM ærgrer landsrettens afgørelse.

– Vi havde naturligvis gerne set, at landsretten var nået frem til en anden afgørelse. Vi mener, bilisterne med dommen risikerer at stå i en urimelig situation, hvis deres biler pludselig kan forandres og ikke længere har samme funktioner, som da de købte den, og dele af bilens udstyr dermed mister værdi og pludselig henstår som døde ting. Med afgørelsen er det ikke blevet nemmere at være forbruger i en tid, hvor der sker en stor udvikling inden for både teknologi og udbuddet af digitale services og features i biler, siger advokat hos FDM Steen Krabbe-Sørensen, der førte sagen i Vestre Landsret.

Forventede lang levetid

Landsretten lægger i sin afgørelse vægt på, at Christian Kampmann vidste, at OnStar-udstyret var en abonnementsmodel, som han dermed burde være klar over kunne ophøre. Det til trods for, at Opel i sin markedsføring skrev, at ”Din køretur bliver ændret for altid” med Opel OnStar.

Dermed tager landsretten ikke stilling til de situationer, hvor forbrugerne ved købet ikke er klar over, at udstyrsdetaljer forudsætter abonnementer, der kan forandres eller uden videre ophøre. Disse situationer kan meget vel tænkes at falde anderledes ud.

– Men at en del af OnStar var abonnementsbaseret, var ikke noget, hverken jeg eller sælger tillagde særlig vægt. Selvom der var tale om et system på abonnement, bør man som bilkøber stadig kunne forvente, at det kan fungere i bilens forventede levetid, siger Christian Kampmann.

Overvejer at anke dom

For FDM er perspektivet i Vestre Landsrets dom imidlertid større end blot at handle om Opel OnStar.

– Når vi i FDM mener, at sagen rækker ud over OnStar, skyldes det, at rigtig mange produkttyper og deres funktioner i biler, fremover kun vil virke på abonnementsbasis. Det kan eksempelvis være sædevarme, bedre lygter eller klimaanlæg, som kun kan tilkøbes på abonnement. I disse situationer skal man dermed som forbruger inden køb gøre sig klart, at producenten uden videre kan ændre eller fjerne funktionerne. Også selvom forbrugerne ikke er blevet oplyst om det af forhandleren. Det vil overraske mange, når de står i situationen, siger Steen Krabbe-Sørensen.

FDMs juridiske rådgivning vil nu nærlæse landsrettens dom for at se, om de vil anbefale medlemmet at forsøge at få sagen indbragt for Højesteret.

 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter. Også når det gælder dine rettigheder ved bilkøb.

Kontakt rådgivningen