Test af elbiler på ferietur: 1.200 km på én dag

Vi har testet elbilerne Hyundai Ioniq 6 og Skoda Enyaq Coupé på en køretur på 1.200 km fra Lyngby til Alperne på én dag. Se her, hvordan turen gik. 

Udsigt over Garmisch-Partenkirchen.
Bilist

Hvordan er det at køre langt på ferie i en elbil?

Vi har testet Hyundai Ioniq 6 mod Skoda Enyaq Coupé, og målet var at køre fra Lyngby og nå frem til Garmisch-Partenkirchen i det sydlige Tyskland tæt på grænsen til Østrig på én dag. Turen var cirka 1.200 kilometer, og derfor skulle elbilerne naturligvis oplades flere gange undervejs.

Målet var bl.a. at undersøge ladehastigheder, strømforbrug og rækkevidde, når der køres langt på motorvej. Der blev ikke sparet på strømmen, og hastigheden var 130 km/t de steder, hvor det var tilladt.

Dermed adskiller testen sig fra FDMs normale rækkeviddetest af elbiler, hvor der måles rækkevidde, når hastigheden konstant er 110 km/t på motorvej. 
Læs mere: Skoda Enyaq Coupé
Læs mere: Hyundai Ioniq 6


Onsdag den 31. maj var det muligt at følge løbende statusopdateringer fra turen. Sådan forløb den:  

Kl. 6:45 Lyngby
Begge biler er ladet op til 100% i løbet af natten, og de er netop kørt fra FDMs hovedkvarter i Lyngby.  Bilerne er fra to forskellige producenter, men de har den samme batterikapacitet på 77 kWh. Nu er kursen sat mod Rødby for at tage færgen til Tyskland.
Hyundai Ioniq 6 oplades.

Kl. 7:45 – Køge
53 kilometer kørt. Et kort stop hos Teslas Supercharger i Køge for at undersøge, om betaling via mobil og app virker. Det er muligt at benytte Teslas ladere, selv om elbilen er et andet mærke. I Tyskland skal vi prøve flere Superchargers, og vi ville være sikre på, at det teknisk fungerede hjemmefra.

Videospecialist Alexander Stenholt optager en reportage fra turen. Foran kameraet er det indholdsredaktør Karsten Meyland Lemche og Yasser Abaiji, der er tekniker i FDMs rådgivning.
Tesla Supercharger

Kl. 9:15 – Rødby
173 km. Begge elbiler er kørt ombord på færgen mod Tyskland. Overfarten tager cirka 45 minutter.
Biler på færge.

Karsten og Yasser planlægger det første rigtige stop for at lade. De diskuterer blandt andet, om batteriet på en af bilerne skal forvarmes før opladning.  

Færge med personer.

Kl. 10:00 – Puttgarden
Vi er nu i Tyskland, og det er planen at holde fem ladestop undervejs mod Garmisch-Partenkirchen. Hyundai Ioniq 6 har 63% tilbage på batteriet, mens Skoda Enyaq Coupé har 51%.

Kl. 11:15 Reinfeld
274 km. Hyundai Ioniq 6 nåede frem til første ladestop med 43% tilbage på batteriet, mens Skoda Enyaq Coupé havde 21%. Så Hyundai fører den interne kamp mod Skoda. Opladningen foregår på en Tesla Supercharger, og det går fint med Skoda Enyaq Coupé, mens der er problemer med Ioniq 6. Selv om vi testede tidligere på dagen i Danmark, er situationen nu en anden her i Nordtyskland. Scheisse, som man siger på de kanter. Nu sættes plan b i gang, og jagten sættes ind på en anden mulighed for opladning. 
Opladning af elbil.

Kl. 12.00  Reinfeld
200 meter fra Tesla Supercharger ligger et supermarked, og på parkeringspladsen er flere ledige ladestandere. Her lykkes det at få opladningen til at fungere, og Ioniq 6 kan få en sjat strøm. I mellemtiden har Skoda Enyaq Coupé fået tilføjet 29 kWh via Tesla Supercharger. 

Det kan godt være, at Ioniq 6 havde mest strøm på batteriet, da vi ankom til Reinfeld. Men opladningsbøvlet har forsinket turen, selv om Skodaen hurtigt var klar til at køre videre. Det er dog aftalt, at de to biler skal følges ad på turen. 
Opladning

14:00 – Hannover
Lige nu befinder vi os på motorvejen nord for Hannover. Vi ramte kø på vejen, og der er tæt trafik. Derfor er det svært at holde en høj gennemsnitsfart i øjeblikket. Vejret er i øvrigt fint. 26 grader og solskin. Det er lune forhold og meget anderledes, end da FDM og Motor var med til at teste elbilers rækkevidde i Norge i februar. 
Læs mere: Rækkeviddetest i Norge


Der spørges på FDMs Facebook-side, om det er forsvarligt at køre 1.200 km i ét stræk. Der er to chauffører i hver bil, og derfor er der mulighed for pauser og hviletid. Det er derfor ikke samme person, der kører hele strækningen. Den deles mellem chaufførerne. 

Læs mere: FDM på Facebook (eksternt link)

Kl. 14:50 - Lehrte
470 km. Vi er nu nået vest for Hannover og skal lade hos Ionity. Karsten og Yasser holder nøje øje med alle data, som indsamles undervejs på turen. I en særskilt artikel, som du om kort tid kan læse på fdm.dk og i magasinet Motor, vil vi gennemgå ladehastigheder, rækkevidde, økonomi og meget andet. 

Opladning af elbil
Tidsplanen holder ikke, og derfor vil vi nu forsøge at nøjes med to stop mere før Garmisch-Partenkirchen for at spare noget tid.  

Kl. 18:00 - Eisenberg
749 km. Vi kørte en lang distance med god fart det meste af tiden, og der var ingen rækkeviddeangst undervejs. Batteriet havde 17% tilbage på Hyundai Ioniq 6, da vi ankom til ladestationen i Eisenberg. Det tog 14 minutter at få bilen ladet op til 70%.

Skoda Enyaq Coupé ankom med 10% tilbage på batteriet, og det tog 28 minutter at nå op på 80%.

Opladning af elbil

Flere har spurgt, om det er fair, at bilerne venter på hinanden og følges ad. Vi sørger for at holde regnskab med opladningerne og ”stopper tiden” for den bil, som er hurtigst færdig. Når turen er slut, gøres laderegnskabet op, og samtlige resultater kan ses i en kommende artikel.

Ladestationen EnBW HyperNetz havde i øvrigt gjort plads til opladning af elbiler med anhænger.  
Opladning elbil.

Kl. 19:00 - Hermsdorf
Vi er på motorvejen igen. Lige nu ser vores forventede ankomsttid ud til at være efter klokken 23 i aften, så der er stadig en del timer tilbage af turen.

Kl. 20:20 - Ottenhof
900 km. Vi er på motorvejen nord for Nürnberg nu, og vi har kørt effektivt i 10 timer. Næste ladestop er inden for en time.
Solskin.

Kl. 21:45 – Ingolstadt
1.020 km. Opladning hos Ionity, mens mørket er ved at sænke sig. Det er sidste opladning på dagens tur, og der skal kun lidt strøm på for at nå det sidste stykke til Alperne. 

Opladning.

Kl. 23:10  - München
1.115 km. Vi kører lige nu gennem München. Der er under en time til, vi er fremme ifølge GPS'en. Begge biler har strøm nok, og vi skal ikke lade mere i dag. Dermed kunne vi nøjes med fire opladninger på turen. 
Munchen.

Kl. 00.05 - Garmisch-Partenkirchen
1.194 km. Vi er nået godt frem til Garmisch-Partenkirchen. Det har været en lang dag, og nu er det ikke kun elbilerne, men også chaufførerne, som har brug for en opladning og ny energi.

Resultater.

Kl. 08:15  - Garmisch-Partenkirchen
Sidste opdatering. Nu går turen hjemad, og der vil blive foretaget flere test af opladning og rækkevidde, bl.a. når der køres med lavere hastighed end i dag. Erfaringerne og data fra turen samles i en artikel, der bringes på fdm.dk og i magasinet Motor om kort tid.

Garmisch Garmisch

Har du brug for hjælp til at planlægge kør selv-ferien?

Uanset om du skal på ferie i Europa, USA eller Australien, kan FDM travel hjælpe dig med at skræddersy din kør selv-ferie, så den passer til dit tempo og dine ønsker om at se forskellige seværdigheder.

Se forslag til ruter