Det bliver fra nytår umiddelbart dyrere for landets knap 700.000 dieselbilister at tanke bilen. I hvert fald ude på standerne.
I forbindelse med en ny bred politisk aftale om det såkaldt grønne råderum, der blev præsenteret mandag formiddag, er det nemlig besluttet at hæve dieselafgiften fra 1. januar 2025 med 50 øre pr. liter eksklusive moms.
Med moms bliver det 62,5 øre pr. liter, som skal lægges oven i den nuværende afgift på 3,55 kr. pr. liter (eks. moms), der i dag er på diesel.
Selvom det umiddelbart lyder til, at det bliver dyrere at køre diesel, er der ikke nødvendigvis tilfældet.
Alt efter hvor mange kilometer man kører om året, kan den nye aftale nemlig betyde, at det faktisk bliver billigere. Som en del af aftalen er partierne bag, regeringen, SF, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre, nemlig blevet enige om samtidig at lempe den såkaldte udligningsafgift med samme forhold som dieselafgiften stiger.
Udligningsafgiften er den afgift, som ejere af dieselpersonbiler i dag betaler halvårligt, og som skal udligne forskellen i afgiften mellem benzin og diesel.
'Knækker' ved 22.000 km om året
FDMs beregninger viser, at ’knækket’ med den nye højere dieselafgift og lempede udligningsafgift kommer til at ligge på 22.000 kilometer. For dieselbilister der kører under det antal kilometer om året, bliver det billigere, mens det for de bilister, der kører mere, bliver dyrere. Dermed rammer aftalen især de pendlere, der kører langt.
Derudover er der for årene 2025-2026 afsat yderligere 300 millioner kr. til en midlertidig ekstra lempelse. Hvordan disse midler fordeles, er uvist.
Bilister kompenseres fuldt ud
- At man vil hæve dieselafgiften for at nå 2025-klimamålene, kommer ikke som nogen overraskelse. Men vi er i FDM tilfredse med, at man fra politisk side har lyttet til blandt andre FDM, så udligningsafgiften samtidig lempes, så bilisternes i gennemsnit kompenseres fuldt ud. Det betyder, at det for private dieselbilejere ikke nødvendigvis bliver dyrere at være bilist, siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.
Ifølge ham er løsningen med den højere dieselafgift og lempede udligningsafgift bedre end den, som regeringen oprindeligt havde på tegnebrættet. Her var planen, at man i stedet ville øge iblandingen af biobrændstof for på den måde at nå Danmarks klimamål. Det ville ifølge FDM dog have været en dyrere og dårligere løsning. Både for bilisterne og for klimaet.
Ud over at lempe udligningsafgiften afsættes der i aftalen blandt andet også 250 millioner. kr. årligt i 2025-2028 til en midlertidig nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler.
Overvejer du en ny bil?
Skal du have ny bil? Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om biler. Hvad enten den kører på benzin, diesel eller el.