Nye afgifter vil ramme ejere af dieselbiler - FDM foreslår løsning

FDM støtter forslag om højere afgift på diesel – men kun hvis en anden afgift samtidig sættes ned. For mange vil det ikke gøre det dyrere at køre dieselbil. Til gengæld vil det kunne mærkes på Danmarks CO2-regnskab.

Tankpistol og penge
Bilist

Landets dieselbilister har udsigt til at skulle betale mere, når de tanker bilen.

For at nå en del af Danmarks klimamål foreslår regeringen nemlig at øge andelen af biobrændstof i benzin og diesel. Men øget biobrændstof er både en dyr og dårlig løsning, mener flere partier, Klimarådet og en række organisationer. I stedet foreslår de at hæve afgiften på diesel. I dag er den 3,30 kroner pr. liter.  

Klimagevinsten ved en højere dieselafgift er nemlig langt større, end ved at øge andelen af biobrændstof i diesel. Samtidig er det en billigere måde at nå Danmarks 2025-klimamål, som regeringen i sidste uge indledte de afgørende forhandlinger om.

Dieselafgift skal stige

Ved at hæve afgiften på diesel kan Danmark ifølge bl.a. Dansk Industri og den grønne tænketank Concito   mindske sin samlede CO2-udledning meget mere.

Det vil især begrænse den grænsehandel, der i dag finder sted, hvor udenlandske lastbilchauffører tanker billig diesel i Danmark for at undgå de højere tyske afgifter. Grænsehandlen vejer nemlig tungt i det danske klimaregnskab.

I et lækket notat fra klimaforhandlingerne fremgår en beregning, hvor afgiften på en liter diesel konkret stiger med 47 øre pr. liter. Dertil kommer 25 procent moms. I alt knap 59 øre pr. liter, som altså skal lægges oven i afgiften på 3,30 kroner.  

En væsentlig detalje i forslaget er dog, at den såkaldte udligningsafgift, som ejere af dieselpersonbiler i dag betaler, tilsvarende reduceres. Dermed holdes privatbilister ’skadefri’.

Nej tak til dyrt biobrændstof

For FDM er der ikke nogen vej uden om dyrere diesel. Derfor støtter FDM ideen om at forhøje dieselafgiften mod at sænke udligningsafgiften. På den måde belastes privatbilisterne mindst muligt.

Klimakrisen løser ikke sig selv. Politisk drøftes i disse dage muligheden for, at der iblandes mere biobrændstof i vores benzin og diesel. Her er vores budskab til politikerne, at danske bilister ikke ønsker at betale for biobrændstoffer, som risikerer at gøre mere skade end gavn. Det er hverken i klimaets eller danske bilisters interesse, siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk og uddyber: 

Derfor ser FDM hellere, at afgiften på diesel sættes op, samtidig med at den særlige udligningsafgift, som dieselbiler betaler i tillæg til ejerafgiften, sættes tilsvarende ned. På den måde får vi reduceret CO2-udledningen, uden at det koster bilisterne ekstra. De der kommer til at betale ekstra, er lastbilerne, men her kan man med fordel se på de netop vedtagne kørselsafgifter.

I dag betaler ejere af persondieselbiler udligningsafgift sammen med den halvårlige ejerafgift. Hvor høj udligningsafgiften er, afhænger af den enkelte bil.

Dieselbilister kan slippe billigere

FDM har regnet på, hvad forslaget om højere dieselafgift og lavere udligningsafgift vil betyde for den enkelte dieselbilist.

Alt efter hvor meget man kører, kan det gøre det billigere for den enkelte.

I dag er udligningsafgiften en fast afgift, uanset hvor meget man kører. Ved at skrue op for afgiften på diesel og ned for udligningsafgiften tilskynder man også folk til at køre mindre, da det har en mere direkte effekt på ens biløkonomi. Også derfor støtter vi forslaget, siger Torben Lund Kudsk.

Få FDM-rabat på dit brændstof og el

Husk, du som medlem af FDM kan få Danmarks højeste rabat, når du tanker eller lader bilen hos Shell. Du kan også nemt skifte til det nye mobilitetskort, der giver adgang til 275.000 ladestandere i Europa.

Se, hvordan du får rabat