Pas på: Nu kan din nabo give dig en fartbøde

Nye regler for fartkontrol giver private ret til at foretage såkaldt strækningskontrol ved deres bopæl. Derfor kan husejere nu opsætte kameraer, der fanger fartglade bilister. Optagelserne bruger politiet til at udstede fartbøder.      

Mand sidder på græsplæne foran sit hus med en hund og et overvågningskamera.
Bilist

På et havebord ligger noget, der ligner ingredienserne til et kup i en Olsen Banden-film: kabeltromle, ståltråd, halvanden meter elastik, et overvågningskamera og en pose med hundekiks. 

Det er dog ikke et kup, som er ved at blive planlagt langs ligusterhækkene i villakvarteret Ekkolunden i Fjærtslev, hvor husejer Frank Tårnsten bor. Det handler i stedet om fartkontrol.  

Han er en af de første danskere, som benytter sig af nye regler, der tillader private at opsætte og foretage strækningsovervågning af trafikken. Målet er at slå ned på fartsynderne, der især på villaveje har svært ved at overholde hastighederne. 

– Jeg glæder mig helt vildt til, at nogen går i fartfælden, og jeg kan hjælpe politiet med at få uddelt nogle bøder, siger Frank Tårnsten.   

Den pensionerede ingeniør er gået sammen med flere af sine naboer om at opsætte overvågning langs vejen, der går forbi deres huse. Når kameraerne forbindes, er det muligt at overvåge, hvor hurtigt bilisterne i gennemsnit kører på strækningen langs villavejen. 

– Jeg har jo lidt teknisk snilde, så det er faktisk ikke så kompliceret at sætte op. Det giver også et godt sammenhold her i vores grundejerforening, at vi er sammen om projektet, siger Frank Tårnsten, inden han fodrer sin hund Orwell, en velvoksen rottweiler, med en håndfuld hundekiks.  

Inspireret af fartkontrol på Storebæltsbroen

Strækningskontrol er ikke et nyt fænomen, og i slutningen af december 2023 indførte Sund & Bælt det på Storebæltsbroen. Her fik bilister målt deres gennemsnitsfart via overvågningskameraer, der registrerede, når bilisterne kørte ind på broen og af igen. 

Sund & Bælt kontaktede herefter Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi og delte informationer om fartsynderne, herunder deres nummerplader. På den måde var det tanken, at myndighederne kunne sende fartbøder direkte til bilisterne. 

Læs mere: Sådan foretager Sund & Bælt strækningskontrol

Storebæltsbroen med et skilt, der viser aktiv fartkontrol.
Elektroniske tavler ved Storebæltsbroen viser, at Sund & Bælt udfører fartkontrol over en længere strækning.

Den store succes for det statsejede aktieselskab har banet vejen for de nye regler, der tillader private borgere at foretage overvågning for at hjælpe politiet. 
FDM er positiv over for de nye regler:

– Efter at man fra ministeriets side besluttede, at der ikke var problemer med at lade et privat aktieselskab lave politiopgaver, er det helt naturligt, at alle andre også får samme mulighed – det manglede da bare. Fartkontrol drevet af nabolag er et spændende skridt fremad for trafiksikkerheden. Det kan forvandle landets travle villaveje til omsorgsfulde overvågningszoner, hvor hver eneste beboer ikke blot er en nabo, men en vagthund for fællesskabets sikkerhed, siger Dennis Lange, chefkonsulent i FDM, og bemærker, at det også hjælper på manglen på mandskab i politiet, at alle nu kan agere betjent. 

Han peger også på, at Teslaer på sigt kan anvendes til automatisk at strækningsovervåge udvalgte veje, hvis bilerne er parkeret og kan ”snakke” sammen via funktionen Sentry Mode, der i forvejen overvåger alt, hvad der sker omkring bilen.

Elon Musk har allerede på det sociale medie X, tidligere kendt som Twitter, vist et smugkig på det kommende Project Panoptikon, der netop gør bilerne fra Tesla endnu bedre til at optage omverdenen takket være indbyggede kameraer.  

Mand med en hund og et overvågningskamera.
Frank Tårnsten arbejdede i flere år som ingeniør i den multinationale virksomhed Gawking Design Proactive Results, hvor han var specialist i kamerateknologi og udviklede webkamera-løsninger til bærbare computere. Nu bruger han sin erfaring på at overvåge veje og hjælpe politiet.

Klar med backup-plan i nødstilfælde

Ude foran sit parcelhus i Fjærtslev er Frank Tårnsten ved at få sat strøm til sin overvågningsløsning, der består af et virvar af kabler, som snor sig langs vejen i Ekkolunden. Et par kondiløbere er allerede snublet over dem og har brokket sig over manglende skiltning, men det kan ikke ødelægge Frank Tårnstens dag:

– De burde tage ja-hatten på i stedet for at tøffe rundt med pessimist-pandebånd. De er sådan nogle mennesker, der ville bære redningsvest, hvis de trådte ud i en vandpyt, siger han, mens han ryster på hovedet.

Frank Tårnsten er ikke nervøs for, at overvågningen på villavejen vil slå fejl, når han nu selv har stået for at sætte systemet op og skal indrapportere hastighedsoverskridelser til myndighederne: 

– Hør her, selvfølgelig kan vi håndtere sådan et lille projekt. Men vi har da også en backup-plan, hvor børnene i kvarteret kan bruge nogle timer på at stå herude ved vejen og optage bilerne med deres telefoner. Så får børnene noget frisk luft og gør noget godt for samfundet i stedet for at sidde indenfor som forkælede zombier og glo ned i deres telefoner, siger Frank Tårnsten.  

Han understreger, at børnene i kvarteret generelt er søde, selvom de en gang imellem råber ‘ok boomer’ efter ham, når går rundt med sin metaldetektor og leder efter danefæ. 

Reglerne for privat strækningskontrol er gældende fra i dag den 1. april.

Har du brug for hjælp? 

Husk, at du som medlem af FDM kan få rådgivning af biltekniske og juridiske eksperter, hvis du har spørgsmål til bl.a. reparation, værkstedsregning og dine rettigheder som forbruger.

Få rådgivning