Elbilerne ruller stadig hurtigere ud på vejene, og det sker med nye navne og modeller i et hidtil uset omfang. Især kineserne er fremme i feltet, og ikke alle klarer sig lige godt i FDMs biltest eller hos bilkøberne.
FDM har gennemgået garantierne hos dem, der har bidt sig fast, og kan derfor her give et overblik over, hvad det betyder for dig som bilejer.
I oversigten over garantier på bilen, lak, gennemtæring, batteriet og batteriets kapacitet er der særligt to ting, der er værd at bemærke.
På den positive side er garantierne længere, end vi normalt ser i markedet.
– Vi er desværre vant til, at der oftest kun er to år på de europæiske mærkers benzin- og dieselbiler, men også på deres el- og hybridbiler. Her er især de nye kinesiske mærker overlegne, når det gælder garantiernes længde, med mindst fem års nyvognsgaranti og otte år for højvoltsbatteriet med en høj km-begrænsning. Det er meget positivt, siger advokat i FDM Michael Ern Nielsen.
Til gengæld skal man være opmærksom, hvis man ikke vil risikere at miste de gode garantier, for bilproducenterne stiller ofte strenge krav om, at service er overholdt.
– Man skal naturligvis vedligeholde sin bil og overholde serviceplanen. Men hvis en lille overskridelse af serviceplanen eller et manglende serviceeftersyn ikke har sammenhæng med bilens fejl, er det urimeligt, at garantien kan bortfalde. Desuden indeholder nogle af garantierne urimelige krav om, at det f.eks. er bilejerens ansvar, at værkstedet har stemplet servicehæftet korrekt. Det er altså ikke nok, hvis man har en faktura, der beviser, at service er foretaget til punkt og prikke. Det strider mod almindelige dokumentationskrav, forklarer Michael Ern Nielsen.
Hvor slidt er batteriet?
Den anden væsentlige ting i gennemgangen af garantierne er højvoltsbatteriets kapacitet. Når bilproducenterne giver garanti på batteriet, er der samtidig sat en grænse for, hvilken kapacitet de garanterer. Her er der typisk en garanti for, at kapaciteten er mindst 70-75 procent i garantiperioden.
– Problemet opstår, når bilproducenterne måler sig frem til kapaciteten. Målemetoderne er ikke standardiserede, og af nogle garantier fremgår det, at de selv kan bestemme, hvordan de måler. Så forbrugerne har ingen chance for at vide, hvilken kapacitet batteriet reelt har. Det er klart urimeligt, idet det giver garantigiverne ret til ensidigt at afgøre, om de helt eller delvist har opfyldt deres forpligtelse, forklarer Michael Ern Nielsen.
Læs mere: FDM kæmper for bedre garantier
Batteriets kapacitet er den mængde energi (kWh), der kan tilføres batteriet ved en fuld opladning. Over tid vil den blive mindre, end da batteriet var helt nyt, så bilens rækkevidde bliver kortere. Bilproducenterne måler batteriets kapacitet på forskellige måder uden at oplyse hvordan, og det er problematisk. Det gælder særligt hos MG og Nio.
– De bør som minimum fortælle, hvilken målemetode de benytter, så bilejerne ved, hvad de har at gå ud fra, og så andre, f.eks. FDM, har mulighed for at kontrollere det. Som det er nu, er det meget svært at kontrollere, om batteriet leverer, som det skal. MG og Nio skriver specifikt i deres garantier, at de gør det på deres egen måde, siger Michael Ern Nielsen.
Har du brug for rådgivning?
Som medlem af FDM kan du få rådgivning af FDMs juridiske eksperter bl.a. om garanti, om reklamation og dine øvrige rettigheder som forbruger.