Udrykning med nyt grønt blink: Ved du, hvad det betyder?

Transportministeren vil give frivillige livreddere lov til at rykke ud med nyt grønt blink i egen bil. Både FDM og fagfolk kalder forslaget velment, men dårligt, og frygter, at det vil skabe farlige situationer i trafikken.

Grønt blink på taget af bil
Bilist

Synet af en ny type grønt blink i bakspejlet skal fremover få bilister til at trække ind til side og give plads til ’udrykkende’ medtrafikanter.

Står det til transportminister Thomas Danielsen (V), skal landets frivillige livreddere som f.eks.  hjerteløbere nemlig have lov at bruge et grønt blink for at gøre opmærksom på sig selv.

Det såkaldte ’opmærksomhedsblink’ giver ingen fordele i trafikken, og bilisten bag rattet skal stadig overholde færdselsloven, men er alene tænkt til at få medtrafikanter til at vise hensyn.

Forsøg fra 2025

- Jeg ændrer bekendtgørelsen for blink og udrykning, så der blandt andet bliver indført et nyt grønt opmærksomhedsblink til frivilligere reddere som hjerteløbere. Tanken er, at det skal gøre medtrafikanter opmærksomme på, at der her kommer en frivillig redder og forhåbentlig få dem til at vise hensyn, samtidig med at det kan skabe ro om førerens fremkøring og hele den akutte situation. Det synes jeg, er værd at forsøge, siger transportminister Thomas Danielsen til FDM.

Ifølge ham findes der ikke lignende blink andre steder i Europa.

Bekendtgørelsen om de nye regler vil komme i høring til efteråret, hvor en oplysningskampagne samtidig vil fortælle om det nye opmærksomhedsblink i trafikken.

Derefter vil et forsøg med det grønne blink træde i kraft omkring årsskiftet. 

Kan skabe farlige situationer

Selvom forslaget endnu er meget ukonkret, møder det kritik fra flere sider herunder fra FDM.

- Der skal ikke være tvivl om, at hjerteløbere og andre frivillige udfører en vigtig og prisværdig opgave, ligesom det ofte er vigtigt, at hjælpen kommer hurtigt frem. Når det er sagt, mener vi i FDM, at indførslen af et grønt blink medfører en række problemer, der ikke står mål med de fordele, der måtte være, siger adm. direktør i FDM Stina Glavind og uddyber:

- Der er en stor risiko for, at det kan skabe farlige situationer i trafikken. Allerede i dag ser vi, hvordan politi og redning kan have udfordringer, når vi almindelige trafikanter skal give plads for udrykningskøretøjet. Hvis det grønne blink ikke giver færdselsmæssige rettigheder som for eksempel det blå, vil det være svært for de omkringkørende trafikanter at forholde sig til, at man langt hen ad vejen ikke skal forholde sig til blinket.

Derfor ser FDM for sig, at frivillige, der kører med et grønt blink, alligevel vil tage sig nogle friheder i trafikken.

- Her er det værd at erindre, at for eksempel politi og ambulanceførere har en særlig køreuddannelse, det tager højde for de unikke og risikable forhold, der gælder, når man med udrykning skal manøvrere sig igennem en trafik, der kan reagere på måder, der er svære at forudse, siger Stina Glavind.

Endelig kan det grønne blink være en udfordring for den del af befolkningen, der på grund af farveblindhed ikke kan se forskel på blå og grøn.

Lovbrud i god sags tjeneste

Også hos Reddernes Landsklub, der organiserer redderne hos Falck, er man skeptiske.

- Vi kan godt være bekymret for, at det vil skabe en række farlige situationer, hvis man indfører et nyt grønt udrykningsblink. For selvom det ikke giver føreren nogen rettigheder, kan det alligevel få medtrafikanter til at udvise misforstået hensyn, hvor de både bryder færdselsloven og skaber farlige situationer i trafikken. Det kan være ved at køre op på cykelsti eller fortov eller over for rødt for at give plads, siger formand for Reddernes Landsklub Stefan Fyhn, der fra sit arbejde ved, hvordan trafikanter reagerer på et udrykningskøretøj.

- Når man rykker ud med blink, vil man helt naturligt hurtigt frem. Og hvis man samtidig oplever, at bilerne foran en trækker ud til siden eller frem for rødt, kan vi også godt frygte, at det forplanter sig hos føreren, der dermed kommer til at bryde loven i en god sags tjeneste, siger han. 

Stefan Fyhn mener desuden, at det er misvisende at kalde det nye blink for et opmærksomhedsblink.

- Blinket skal signalere udrykning, og det er sådan, fører og medtrafikanter vil opfatte det, og som de vil reagere efter. Derfor mener vi, at det er et udrykningsblink, siger formanden, som vil følge forslaget tæt

Hos Rådet for Sikker Trafik afventer man at få forslaget i høring, før man vil kommentere på det.

Også nyt rødt blink på vej

Thomas Danielsen afviser kritikken.

- Jeg er bekendt med den, men jeg deler ikke bekymringen om, at det nye blink vil føre til farlige situationer. Men det er klart, at vi kommer til at følge det (forsøget, red.) tæt, og det vil blive ledsaget af en massiv oplysningskampagne, siger ministeren.

- Jeg er også med på, at flere forveksler det grønne blink med udrykning. Men det er et opmærksomhedsblink og ikke et udrykningsblink, tilføjer han med tryk på “ikke“.

Transportministeren understreger, at han har tillid til, at bilisterne godt selv vil kunne finde ud af at køre med og respektere det grønne blink. Derfor har han gjort reglerne omkring det så lidt bureaukratiske som muligt. Det betyder, at alle skal kunne købe et grønt blink og køre med det, så længe det bruges efter hensigten, og misbrug vil blive sanktioneret.

Ud over det grønne blink, foreslår transportministeren også et nyt rødt blink.

Det røde blink skal fremover kunne bruges af Færdselsstyrelsen i forbindelse med kontrol af lastbiler.

Har du spørgsmål til reglerne?

Hvis du har spørgsmål til færdselsregler og bøder, kan du som medlem af FDM kontakte vores juridiske rådgivning.

Få rådgivning