Landets elbilejere skal fra næste uge planlægge deres opladning af bilen endnu bedre. Alt efter hvor i landet man bor, bliver det nemlig dyrere at sætte ladestikket i – især på det ’forkerte’ tidspunkt af døgnet.
Tirsdag den 1. oktober træder vinterudgaven af den såkaldte nettarif nemlig i kraft hos landets netselskaber. Det er den tarif, man betaler for at få transporteret strømmen igennem elnettet og ud til sin bolig eller ladeboks. Og modsat elselskaber er det ikke muligt at skifte netselskab, som man er bundet til.
Dyrest bliver det at bruge strøm i spidsbelastningen, som er kl. 17.00-21.00, hvor taksten er højest. Det skyldes, at man ønsker, at forbrugerne spreder deres elforbrug ud over døgnet, så elnettet ikke belastes for meget.
Lavest er tariffen fra midnat til kl. 06.00, hvor der er mindst belastning, mens den kl. 06.00-17.00 og igen kl. 21.00-00.00 er på ’høj last’.
Afhængig af ens netselskab er der tale om en stigning på op mod 100 procent i forhold til sommertariffen.
– Man skal passe på med at sammenligne netselskabernes tariffer direkte, da de påvirkes af omkostninger til etablering og vedligeholdelse af elnettet samt prisen på nettabet, som er den strøm, der går tabt på den lange vej gennem nettet og ud til forbrugerne. Heldigvis for elforbrugerne er de høje vintertariffer igen i år lavere end foregående vinter, siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.
Dyrest på Bornholm
På Sjælland betyder vintertariffen næsten en fordobling i forhold til sommertariffen hos de to store netselskaber Cerius og Radius.
Højst den dog på Bornholm, hvor alene nettariffen i spidsbelastningen her koster 1,93 kr./kWh.
For elbilejere i for eksempel hovedstadsområdet, som hører under Radius, betyder de nye vintertariffer, at der er 50 kroners forskel på, om man lader sin bil de fire timer i spidsbelastningen kl. 17.00-21.00 eller fire timer om natten, hvor tariffen er lavest. Hertil kommer prisen på strømmen, som også typisk er dyrest, når nettariffen topper.
Hold øje med tarifferne
Ifølge FDM bør den kommende højere vintertarif være en påmindelse om, at det langtfra er ligegyldigt, hvornår man oplader sin elbil.
– For elbilejere handler det fortsat om at holde øje med elpriserne inklusive tariffer. Jo mere man som elbilejer kan flytte sit forbrug, desto mindre skal der investeres i elnettet, og det betyder billigere grøn omstilling på lang sigt. Så når elbilejere lader uden for tidsrummet kl. 17-21, er det ikke kun godt for egen pengepung, men også for alle elforbrugere, siger Ilyas Dogru.
De fleste netselskabers vintertariffer løber frem til udgangen af marts 2025.
Hvordan vælger du den bedste ladeløsning?
At vælge den rette ladeløsning handler ikke kun om at finde en ladeboks. Det handler om at finde en løsning, som passer til dit daglige forbrug, kørselsmønster og muligheder for opladning. Bliv klogere på, hvilken ladeløsning der passer til dine behov.