Hvilke forskellige ladeløsninger findes der?

Når du skifter til en elbil eller en plugin-hybrid, har du behov for opladning. Men hvilke muligheder findes egentligt for at få strøm på bilen? Her får du overblik over ladeløsninger, som du kan benytte.

Opladning af elbil udenfor.

Der findes flere forskellige ladeløsninger, og der kan være penge at spare på vælge den, som bedst passer til dit behov og kørselsmønster.

Hvis du ikke allerede har prøvet FDMs beregner til ladeløsninger, kan du benytte den for at se, hvilken løsning som er mest optimal for dig.

Her er 4 forskellige løsninger, og herunder kan du læse om dem hver især:
1. Ladeboks med serviceaftale
2. Ladeboks uden serviceaftale
3. Abonnement
4. Offentlige ladestandere

1. Ladeboks med serviceaftale

Hvis du har en bolig, hvor det er muligt at få sat en ladeboks op, kan du vælge enten at købe eller leje den. Uanset om du vælger den ene eller anden mulighed, kan du tilknytte en serviceaftale til ladeboksen.

Du opretter en serviceaftale hos en udbyder, som også kaldes ladeoperatør. Aftalen betyder, at udbyderen nu står for servicering og løbende vedligehold af ladeboksen. Med aftalen forpligter selskabet at have ansvar for drift og virke af boksen. Holder boksen op med at virke, eller skal skiftes, er det ladeoperatørerens ansvar.

Med serviceaftalen får du også mulighed for at få afgiftsrefusion for en del af din strøm. Du får kun afgift retur for den del af strømmen, som er brugt til opladning af din elbil eller plugin-hybrid.  

Den strøm, du bruger til at oplade bilen, indgår i den samlede elregning for hele husstanden. Regningen skal du betale til dit elselskab. Din ladeoperatør kan også være dit elselskab. Fordelen ved dette er, at du også får moms af afgiften refunderet, men du skal være opmærksom på, at du skal betale tillæg til spotprisen hos ladeoperatør/elselskab.

Den udbyder, som du har indgået en serviceaftale med, vil overføre penge til dig i forhold til dit forbrug. Bemærk, der kan være forskel på den pris, som gives i refusion. Det er derfor værd at undersøge, hvor meget den konkrete udbyder tilbyder i refusion.

En serviceaftale er naturligvis ikke gratis, og du skal ofte betale et fast månedligt beløb for den. Typisk er den løbende betaling mellem 70 og 200 kroner om måneden.

Første gang

Hvis du første gang skal have sat en ladeboks op, vil opstartsomkostningerne afhænge af, om du køber eller lejer boksen. 
Fordelen ved at leje en ladeboks er, at startomkostningerne er lave. Prisen kan starte fra 1.000 kr. Ulempen er, at den månedlige abonnementspris er højere.

​​​En anden ulempe ved at leje boksen er, at du er låst til den ladeoperatør, du har indgået en lejeaftale med. Så ønsker du at skifte ladeoperatør til et andet selskab, er dette ikke muligt. Desuden skal du betale et nedtagningsgebyr hos den nuværende ladeoperatør for at afmontere ladeboksen. 

Du kan også købe boksen, og her vil startomkostningerne typisk være 7.000 - 10.000 kr. for en standardinstallation.

Ved at eje sin ladeboks – som er godkendt til refusion – kan du frit skifte mellem forskellige ladeoperatører.

Læs mere: Sådan får du installeret en ladeboks

Fordelen ved at købe boksen er, at det månedlige abonnement er lavere, og ladeoperatøren fortsat har ansvar for drift af ladeboksen.

Der findes flere forskellige virksomheder, som udbyder serviceaftaler til ladebokse, der giver mulighed for afgiftsrefusion på strøm til bilen.

Det er ofte muligt at købe eller leje en ladeboks og samtidig få en serviceaftale med i handlen. Hvis du allerede har en ladeboks, kan du naturligvis også oprette en serviceaftale med en udbyder. Men vær opmærksom på, hvilke ladebokse ladeoperatørerne accepterer.

Inden du vælger
Det er dog ikke alle, som kan få en serviceaftale tilknyttet ladeboksen. Hvis du i din bolig har elvarme, solceller eller anden afgiftsfritaget strøm, kan du ikke modtage afgiftsrefusion. Derfor er andre løsninger bedre, f.eks. ladeboks uden serviceaftale.
 

 

2. Ladeboks uden serviceaftale

Hvis du køber eller lejer en ladeboks, kan du undlade at tilknytte en serviceaftale til den. Det betyder, at du ikke vil modtage afgiftsrefusion for den strøm, som bruges til opladning af din bil. Det giver især mening for dem, der har et meget lille kørselsbehov. 

Hvis du i forvejen har afgiftsreduktion, det kan være varmepumpe, jordvarme og lignende, kan en ladeboks uden serviceaftale også betale sig. Hvis du til gengæld har afgiftsreduktion og et stort kørselsbehov på cirka 20.000 km eller mere om året, skal du overveje en flatrate-abonnementsløsning. 

Boliger med elvarme eller solceller kan nemlig ikke få afgiftsrefusion på strøm.  

Med en ladeboks uden serviceaftale skal der betales for strøm til opladningen af bilen hos et elselskab. Det er samme elselskab, som allerede forsyner boligen med strøm. Når du har fået installeret ladeboksen, behøver du ikke gøre mere.

I enkelte tilfælde kan en ladeboks uden serviceaftale også betale sig, hvis du har et kørselsbehov på få tusinde kilometer om året.

Det skyldes, at en serviceaftale typisk koster mellem 70 og 100 kroner om måneden, men selve afgiftsrefusionen vil være stærkt begrænset, hvis kørselsbehovet – og dermed hjemmeopladningen – er meget lavt. Derfor kan det i nogle særlige situationer betale sig at spare udgiften til en serviceaftale.

Første gang

Hvis du første gang skal have sat en ladeboks op, vil opstartsomkostningerne typisk være 7.000 - 10.000 kr. for en standardinstallation.

Læs mere: Sådan får du installeret en ladeboks

Du har mulighed for at købe en ladeboks uden serviceaftale flere forskellige steder. Det kan bl.a. være hos ladeoperatører, i elektronikforretninger og webshops. Husk altid at undersøge, om ladeboksen lever op til dit behov, når det gælder ladehastighed. Det er også en god idé at købe ladeboksen hos en dansk forhandler, da en eventuel reklamationsbehandling kan være vanskelig, hvis boksen er købt i udlandet.
 

 

3. Abonnement

Hvis du vælger et abonnement som ladeløsning, vil prisen være nogenlunde fast hver måned. Abonnementet giver mulighed for at lade både ude og hjemme, hvis der kan opsættes en ladeboks på din adresse, og prisen kan f.eks. være 799 kroner per måned.

Bemærk, at opstartsomkostningerne kan være alt fra 0 til 7.500 kr. Det afhænger af, om du tegner abonnementet i forbindelse med køb af bil, eller om du blot selv tegner et abonnement.

Der kan i øvrigt være udsving i prisen. Det afhænger af forskellen mellem den strømpris, du betaler til din eludbyder, og hvad du får i refusion fra din ladeoperatør, som håndterer dit abonnement. Hvis den samlede elpris i en måned er højere end ladeoperatørens minimumssats, så kan du ende med at betale forskellen ganget med dit forbrug.

Den samlede udgift kan også stige, hvis prisen for el på hjemmeadressen er højere end tilbagebetalingssatsen – altså hvis du lader på de dyreste tidspunkter

For med en abonnementsløsning skal du stadig betale for den strøm, som du lader hjemme, til det elselskab, der er knyttet til boligen. Du vil dog få en tilbagebetalingssats fra det firma, som står bag dit abonnement. Du får altså et beløb tilbage for den strøm, som du har ”købt” hos dit elselskab. Tilbagebetalingssatsen vil være en gennemsnitspris på strømprisen mellem klokken 23.00-06.00 i den foregående måned.

Hvis du vil undgå forskellen mellem tilbagebetalingssats og den strøm, du betaler, kan du koble dig på ladeoperatørens elselskab. På den måde får du refunderet det samme beløb, som du betaler strøm for.

Bemærk, at du ikke har mulighed for at vælge fast pris på strømmen, og dermed kan husstandens øvrige elforbrug blive påvirket af at skifte elselskab.

Typisk vil du med et abonnement kunne lade ubegrænset på offentlige ladestandere, som udbyderen af abonnementet stiller til rådighed.

Inden du vælger

En abonnementsløsning kan være værd at overveje, hvis du er meget på farten og ofte er nødt til at benytte offentlige ladestandere. Du finder dem i mange tilfælde placeret strategisk tæt på motorveje og i større byer.

 

4. Offentlige ladestandere

Der findes mange forskellige offentlige ladestandere. Nogle er placeret ved motorveje, mens andre er placeret i byer ved parkeringspladser, f.eks. ved supermarkeder.

Der er efterhånden langt mellem gratis ladere, og derfor skal du i de fleste tilfælde betale for at benytte en offentlig ladestander. Især hvis du vil hurtig- eller lynlade.

Det kan være meget forskelligt, hvad det koster at lade. Det er som udgangspunkt dyrere at lade på offentlige ladestandere, end hvis du har en ladeboks hjemme og oplader der.  

Du kan bruge en app som ChargeFinder, Plugsurfing eller Spirii Go til at få et overblik over ladestandere i nærheden og også se pris. Men sammenlign gerne prisen med ladeoperatørs pris, da der kan være store forskelle.

Flere elbiler og plugin-hybrider har også navigationssystemer, hvor du kan blive guidet hen til offentlige ladestandere.

Hvis du udelukkende vil benytte offentlige ladestandere til at oplade din bil, er det en god idé at undersøge, hvilke ladestandere som findes nær din bopæl.

Det er naturligvis også en god idé at se, om der er ladestandere tæt på din arbejdsplads eller andre steder, du ofte parkerer i længere perioder.

Du skal typisk bruge en app til betaling ved de offentlige ladestandere. Ofte vil det være nødvendigt at koble et betalingskort til appen, og dermed bliver det muligt at betale direkte fra den, når elbilen eller plugin-hybriden lades op. Du kan også få et abonnement til opladning på farten.

Det kan være nødvendigt at have flere forskellige apps til betaling, hvis du bruger mange offentlige ladestandere, som forskellige udbydere står bag.

Inden du vælger

Om du skal have abonnement til offentlige ladestandere eller ej, afhænger af dit kørselsmønster. Kører du meget, bør du nok have et abonnement. 

 

Spar penge på strømmen

Boligens samlede elforbrug stiger ofte markant, når den også skal oplade en elbil. Derfor er det værd at undersøge, om dit nuværende elselskab har konkurrencedygtige priser, når du vælger en ladeboks uden serviceaftale.

Du kan på elpris.dk undersøge, om der er penge at spare ved skifte eludbyder. En gennemsnitlig elbil kan køre ca. 5 km på 1 kWt. Det betyder, der skal anvendes 4.000 kWt, hvis bilen kører 20.000 km om året. Hvis du har fleksibel strømpris i din bolig, kan det betale sig at oplade bilen på særlige tidspunkter i løbet af døgnet. Det kan f.eks. være om natten, eller når det blæser meget, og der derfor er meget vindstrøm i elnettet.

Læs mere: Find den bedste ladeløsning til dit behov - prøv FDMs beregner 

Kender du medlemskabet ePlus?

Sammen med Clever tilbyder vi medlemskabet ePlus. Her får du ekspertrådgivning om livet med elbil og får samtidig dækket hele dit opladningsbehov i én samlet løsning – både ude og hjemme. Læs mere om ePlus

Kender du vores ladeløsninger?

Vi har gjort det nemt for dig at oplade hjemme.

Hos FDM tilbyder vi to former for ladeløsning. Du kan vælge FDM Ladeløsning eller medlemskabet ePlus.

Læs mere