5 farlige leasingfælder – der kan koste dig kassen!

Privatleasing er tænkt som et enkelt og trygt produkt, hvor man er fri for den usikkerhed, som gensalgsværdien udgør i et traditionelt bilejerskab. Men der er fem punkter, hvor leasingselskaberne gør det svært at sammenligne de tilbud, du bliver mødt med i reklamerne. 

En bilsælger viser rød bil til et par
Bilist

Privatleasing står over for et boom på det danske bilmarked, og det er der flere årsager til. Mange vælger f.eks. privatleasing for at få økonomisk tryghed i en usikker tid, mens andre bare går efter et godt tilbud.

Dertil kommer, at bilmarkedet er ved at skifte fra brændstofbiler til elbiler, og i den proces er der sket store udsving i priserne på biler. Værditabet er den største post i bilbudgettet, så når der er stor usikkerhed om gensalgsværdien, bliver det også svært at gennemskue, hvad der er et godt køb. 

Her er privatleasing generelt set mere gennemskueligt, for man ved, hvad man har af udgifter. Typisk skal du også have færre penge op af lommen, når aftalen indgås, og du har generelt færre penge i klemme, hvis du efter et, to, tre eller fire år ønsker at ophæve kontrakten. 

– De, som gerne vil skifte bil, kan se frem til, at der i slutningen af året og til næste år vil komme mange knaldtilbud på elbiler, og de vil især komme som privatleasingtilbud, siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i FDM. 

Og det er ikke tilfældigt, at det kommer netop nu.

– Der er en del salgsmål, der skal nås i år, og det betyder gerne, at der kommer gode tilbud. Men især næste år, hvor EU strammer reglerne for, hvor meget CO2 nye biler må udlede i gennemsnit, vil der ske noget. For at leve op til de mål skal der sælges mange elbiler, og da Europa generelt tøver med omstillingen, så forventer vi at se mange gode privatleasingtilbud her i Danmark, siger Ilyas Dogru.   

Læs det med småt 

Fra privatleasing slog igennem i Danmark, har FDM kæmpet for gennemsigtighed, og det har vi bl.a. opnået ved, at leasingselskabet skal oplyse en samlet pris over hele leasingperioden. Vi anbefaler generelt, at man vælger et leasingselskab, der bruger den fælleskontrakt, som er godkendt af FDM og Finans og leasing.  

De pligtmæssige ydelser skal frem i lyset, men det er ikke altid, det står tydeligt i annoncerne. Ofte er førstegangsydelsen og den månedlige ydelse mest tydelig i reklamerne. Mindre tydeligt fremgår minimumsomkostningerne for typisk en 12 måneders aftale samt omkostningerne for hele kontraktlængden. 

Men det er vigtigt også at læse det med småt. For her står også de lidt skjulte udgifter, som benyttes af nogle selskaber. Det er især et etableringsgebyr, der enten er nul kroner og de facto indeholdt i førstegangsydelsen hos de fleste selskaber, og tilbageleveringsgebyret.

Vi ser her nærmere på fem punkter, der kan gøre privatleasing dyrere, end reklamerne giver udtryk for. 

1) Kontraktens længde

I en lang årrække var klart de fleste privatleasingaftaler på op til 3 år, hvor man tidligst kunne komme ud af aftalen efter 12 måneder. Men i dag er der flere slagtilbud, hvor du kun har bilen i ét år. Og hvis førstegangsydelsen er høj, kan det gøre dine omkostninger pr. måned eller pr. kilometer uforholdsmæssigt høje.

Flere selskaber er begyndt at lave aftaler, der løber over 48 måneder. Det giver ofte en lavere omkostning pr. kilometer, og samtidig giver det dig en større fleksibilitet til at skifte bil, når det passer dig. 

2) Antal kilometer

De fleste tilbud på privatleasing er med 15.000 km om året, men nu er flere begyndt at annoncere med priser for aftaler med kun 10.000 km om året. Det rammer også nogle bilisters behov, men gør det svært at gennemskue, hvornår noget er et godt tilbud. Så husk at have samme kilometertal i aftalerne, når du sammenligner tilbud. 

Husk også at ramme rigtigt med kilometertallet, så du ikke kommer til at købe en masse kilometer, du ikke bruger. Typisk koster det mellem 200 og 400 kr. pr. måned at tilkøbe yderligere 5.000 km pr. år, afhængig af hvilken bil du vælger. 

3) Førstegangsydelse

Ofte står førstegangsydelsen meget synligt, mens den gemmes væk i andre tilfælde. Leasingselskabet kan lave en lav månedlig ydelse, hvis de tager en høj førstegangsydelse. Vilkårene afhænger af den konkrete leasingaftale, men der er eksempler på leasingtagere, der har mistet førstegangsydelsen i forbindelse med en totalskade.

Mere kritisk er det, hvis du allerede efter et år fortryder bilvalget, for så kan en høj førstegangsydelse også ende med at gøre leasingoplevelsen meget dyr. 

Hvis de samlede omkostninger over hele perioden stort set er ens på to leasingaftaler, anbefaler FDM, at du går efter en leasingaftale, hvor førstegangsydelsen er så lav som muligt. Dermed minimerer du din økonomiske risiko. 

4) Stiftelsesomkostninger

Få bilmærker bruger det, men der er reelt tale om endnu en betaling, som skal lægges, når aftalen indgås. Ofte er den inkluderet i førstegangsydelsen, men Audi, BMW og Mercedes-Benz bruger ofte stiftelsesomkostninger på 5.000-6.000 kr. Det er beløb, du skal lægge oven i førstegangsydelsen, der i forvejen er høj på deres modeller. 

Det er uheldigt, at stiftelsesomkostningerne ikke er inkluderet i førstegangsydelsen, da det ville give større gennemsigtighed i priserne. Og det understreger, hvorfor det ikke er nok at se på førstegangsydelsen og den månedlige ydelse, men også på totalomkostningerne for hele leasingperioden. 

5) Tilbageleveringsgebyr

Når du skal aflevere din leasingbil, optræder der et tilbageleveringsgebyr i mange kontrakter. Det ligger typisk på 600 til 1.000 kr., men i starten af oktober havde Peugeot et privatleasingtilbud på deres E-3008, hvor tilbageleveringsgebyret var på 6.145 kr. To uger senere ændrede de det, så det nu er på 600 kr. ligesom hos mange konkurrenter. 

Da det er et gebyr, du skal betale, når du afleverer bilen, er det en omkostning, alle betaler, uanset hvor længe de beholder bilen. Ligesom med stiftelsesomkostningerne er det uheldigt, at tilbageleveringsgebyret ikke er inkluderet i førstegangsydelsen eller i den månedlige ydelse, da det ville have skabt større gennemsigtighed i priserne. 

Tre eksempler på forskellige leasingaftaler

Fordi der er så stor forskel på, hvor leasingselskaberne lægger deres indtjening, skal du have lommeregneren frem, når du skal sammenligne leasingaftaler på forskellige biler.

Først skal du sikre dig, at aftalerne dækker over det samme antal kilometer pr. år. Dernæst skal du tage udgangspunkt i de samlede udgifter over hele leasingperioden og dividere det med antallet af kilometer i aftalen.

Dermed kan du se den økonomiske forskel på forskellige leasingtilbud. De tre eksempler herunder er alle elbiler i samme bilklasse, men der er forskel på udstyrsniveauerne, så bilerne ikke er direkte sammenlignelige. Men de giver et indblik i, hvor forskellige privatleasingtilbud er p.t., og hvad du skal holde øje med for at se, hvad der bedst kan betale sig for dig.

Eksempelvis rammes Kia af en kortere kontrakt og høj førstegangsydelse. De har også et lidt højere tilbageleveringsgebyr. Audi har et skarpt tilbud og er også billigst, men sammen med bl.a. BMW opkræver de også stiftelsesomkostninger, der står med småt. 

  Audi Q4 e-tron Progress Kia EV6 Upgrade VW ID.4 Style 
Førstegangsydelse, kr.  15.000 19.995 5.000
Stiftelsesomkostninger, kr.  5.495 0 0
Månedlig ydelse, kr.  4.595 4.745 4.695
Tillæg for 15.000 km/årligt, kr.  0 300 300
Tilbageleveringsgebyr, kr.  600 1.000 600
Samlede omkostninger, kr.  241.655 (48 md) 202.615 (36 md) 245.360 (48 md)
Samlede omkostninger, kr. pr. km 4,03 4,50 4,09

Bemærk, at der i eksemplet herover er beregnet over 15.000 km årligt. Priserne er indhentet på bilmærkernes hjemmeside den 14. oktober 2024.

Hvad er privatleasing?

Denne artikel handler om privatleasing, der formelt kaldes operationel leasing. Det er den mest trygge måde at lease på som privatperson.

Der findes også mange selskaber, der tilbyder flexleasing til private. Her er vilkårene i aftalen langt mere usikre for dig som privatperson, og ofte skal du selv stå inde for værditab, reparationer og vedligeholdelse. Derfor anbefaler FDM som udgangspunkt ikke flexleasing, der formelt set hedder finansiel leasing, til private bilister, med mindre man har stor erfaring med denne kontrakttype.  

Er du i tvivl om, hvilken leasingaftale du er ved at indgå, så husk, at du som FDM-medlem kan få gennemgået din leasingaftale på samme måde, som vi også laver en slutseddelgennemgang ved køb. Dermed kan vores juridiske rådgivning vejlede dig, så du er sikker på at indgå en tryg leasingaftale. 

Har du brug for hjælp? 

Husk, at du som medlem af FDM kan få rådgivning af biltekniske og juridiske eksperter, og vi gennemgår gerne din leasingkontrakt, så du ser sikker på at du indgår en sikker og god aftale. 

Få rådgivning