Bilproducenterne har for alvor sat turbo på omstillingen til elbiler, og antallet af nye eldrevne bilmodeller sætter rekord. Det ses også på finalefeltet til Årets Bil i Danmark, der for første gang udelukkende består af rene elbiler.
Blandt de ni finalister i Danmark er spanske Cupra Tavascan, der også er med i årets fjerde testpulje fra Euro NCAP. Ud over at kæmpe om titlen Årets Bil i Danmark 2025 er Tavascan også med på den såkaldte longlist til at blive The Car of the Year 2025 i Europa. I øvrigt sammen med bl.a. Ford Capri, der også er med i den aktuelle Euro NCAP-test.
De to elbiler er også testens mest interessante set med danske øjne, og de henter begge de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.
”Cupra Tavascan er en lidt mere sporty udgave af søsterbilen VW ID.5, der også har lagt teknik til Ford Capri og Ford Explorer. Det er derfor ikke overraskende, at begge disse nye elbiler også kan bryste sig af en sikkerhed, der ligger i den høje ende af skalaen, både når det gælder kollisionssikkerheden og sikkerheden i forhold til bløde trafikanter. De mange nye sikkerhedssystemer er også standard – præcis som de bør være det i 2024. Der er derfor ikke rigtig noget at udsætte på de to biler, når det kommer til sikkerheden,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.
Fuldt hus til kinesisk plugin-hybrid
I alt syv biler har denne gang været til eksamen hos Euro NCAP. Ud over Cupra Tavascan og Ford Capri er der også fem stjerner til den kinesiske plugin-hybrid MG HS.
Samme resultat som da Euro NCAP testede bilen i 2019. Siden har Euro NCAP skærpet sine krav to gange. Det har dog ikke forhindret MG i at udvikle og prioritere bilens sikkerhed, som i 2024 stadig er på et meget højt niveau.
”MG har fået godt fat i Danmark, og med denne nye plugin-hybrid får de en sikker bil på hylden. Salget af plugin-hybrider synes ganske vist at have toppet, men med en rækkevidde på el på op til 100 km kan MG HS give det et boost. Sikkerhedsmæssigt er der i hvert fald ikke grund til at gå uden om den mellemstore SUV, for også den kører fem store stjerner i hus. Også her er kollisionssikkerheden i top, og alle sikkerhedssystemer er standard og virker godt. Et meget flot resultat,” siger Søren W. Rasmussen.
Af testens øvrige biler er der flere, som blot får overført stjernerne fra tidligere test af søstermodeller eller varianter, der tidligere har været testet.
Det gælder bl.a. elbiludgaven af Chery Omoda 5, Mitsubishi ASX, der er søsterbil til Renault Captur, og plugin-hybrid-udgaven af Renault Rafale, der er identisk med Renault Austral. Endelig skuffer den nye udgave af Ford Tourneo Courier med bare tre Euro NCAP-stjerner.
Af disse fire modeller er det dog kun Omoda 5 fra den kinesiske Chery-koncern, der ventes til Danmark.
Testens biler
- Chery Omoda 5 – 5 Euro NCAP-stjerner (2022)
- Cupra Tavascan – 5 Euro NCAP-stjerner
- Ford Capri – 5 Euro NCAP-stjerner
- Ford Tourneo Courier – 3 Euro NCAP-stjerner
- MG HS – 5 Euro NCAP-stjerner
- Mitsubishi ASX – 4 Euro NCAP-stjerner
- Renault Rafale – 4 Euro NCAP-stjerner (2022)
Hvilke sikkerhedsudstyr skal din bil have?
Du må aldrig gå på kompromis med sikkerheden. Som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om bilers sikkerhed og de forskellige sikkerhedssystemer.