Optagelser med dashcam: Det er ikke altid en fordel

Stadig flere bilister har kameraer i bilen – de små dashcams – der optager køreturen. De kan være en hjælp i forsikringssager, hvis uheldet er ude, og optagelsen viser, hvad der skete. Men det er ikke altid tilfældet.

Betjening af dashcam monteret i forruden på en bil.
Bilist

De dukker op i grupper på Facebook, i opslag på Instagram, i sekvenser på YouTube og i korte klip med musik på TikTok. Overalt på nettet kan man se optagelser fra trafikken. Det er både dramatiske og komiske episoder, der lægges ud på sociale medier, så alle kan gyse eller grine ad dem, der kører over for rødt lys, skifter vognbane uden at orientere sig, overhaler hasarderet eller på andre måder skaber usikkerhed i trafikken.

De er optaget med de små dashcams, som stadig flere installerer i deres bil, medmindre den i forvejen har et indbygget kamera. Oftest filmer de ud gennem forruden – mere sjældent bagud.

Brugere diskuterer også gode råd om køb af kameraer og deler erfaringer med, hvordan de installeres og bruges. Afhængigt af kameraernes kvalitet kan de blandt andet selv udpege og gemme relevante optagelser, der kan ses på en tilhørende app på mobiltelefonen.

De billigste starter ved en pris på cirka 500 kr., og på dem skal man typisk selv ind at finde klippet ud fra tidspunktet, hvor hændelsen skete.

– Vi har solgt rigtig mange dashcams og sælger dem stadig. Flere vil i stigende grad også have et til bagruden, så de kan filme bagud. Vi har også forespørgsler fra erhvervsdrivende, der vil filme siden af deres biler, så de kan dokumentere eventuelle påkørsler. Det er de nye produkter, vi ser på markedet nu, fortæller Flemming Søndergaard, der er e-commerce manager hos FDMshop.dk.

Typisk er det kameraet foran, der er styreenheden, der optager trafikken, og som det eller de øvrige kameraer er koblet sammen med. 

Dashcam monteret i rude på bil.
Dashcamet må ikke hæmme udsynet ud ad forruden, så det kan f.eks. sidde bag bakspejlet. Det bør kun betjenes, når bilen holder stille.

Lykkes det at fange en påkørsel af en selv eller andre på video, kan det være en fordel i en eventuel sag med modpart og forsikringsselskab. Men det er ikke så afgørende, som man måske kunne tro.

– Det kan næppe blive en ulempe, at man er i stand til at dokumentere eller underbygge sin forklaring med optagelser fra f.eks. dashcams. Men man skal dog være opmærksom på, at der gælder særlige regler for videooptagelse af andre i forhold til databeskyttelsesreglerne. Derfor anbefaler vi ikke direkte dashcams, ligesom vi i øvrigt også mener, at en lang række sager bør kunne afklares uden videooptagelser, siger Pia Holm Steffensen, underdirektør i forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring & Pension.

Det er dog ikke sikkert, det vil blive brugt, erfarer FDM.

– Efterhånden som der kommer flere kameraer, får vi også flere sager, hvor folk mener, at deres optagelse kan bruges, hvis de f.eks. er uenige i forsikringsselskabets afgørelse om skyld og erstatning. Men det er ikke nødvendigvis tilfældet. F.eks. havde vi en video fra en vaskehal, hvor bilejeren mente, at det var tydeligt, at vaskehallen var skyld i skader på bilen. Men på optagelserne var det umuligt at se, om bilen fik skader og "hoppede", fordi der var fejl i vaskehallen, eller fordi bilen holdt skævt. Så de kan ikke altid benyttes, forklarer Simon Nguyen Kildeby, jurist hos FDM.

 

Mobiltelefon viser optagelse fra et dashcam.
Optagelserne fra dashcamet gemmes på et hukommelseskort og kan i nogle tilfælde ses via en app på mobiltelefonen. Der er forskel på, hvordan forskellige modeller gemmer og viser videoerne.

Ved ulykker er det f.eks. heller ikke muligt at se, med hvilken hastighed man bliver ramt eller selv rammer andre.

– Optagelserne har sine begrænsninger, men i nogle tilfælde, hvor der er forskellige opfattelser af, hvad der er sket, kan de bruges som bevismateriale. Eller man kan se, om man måske selv lavede en fejl. Der er både fordele og ulemper ved kameraerne, men man skal også huske på, at der gennem mange år, inden der kom dashcams, har dannet sig en rimelig praksis for, hvordan man deler skylden. Så det er ikke nødvendigt at investere i et, påpeger Simon Nguyen Kildeby med henvisning til, at vi i Danmark har en mere eller mindre fast praksis for skyldfordeling i forbindelse med forsikringsskader i trafikken.

Vis os din optagelse

Har du en sjov, vild eller skræmmende optagelse fra dit dashcam, vil vi gerne se den og evt. offentliggøre den på fdm.dk. Send den til motor@fdm.dk

Kan brug af dashcams hjælpe politiet?

Hos Tryg Forsikring er erfaringerne med dashcams meget positive.
– Det kan være en hjælp til at dokumentere det konkrete hændelsesforløb, og det er i alles interesse. Vi modtager i højere grad optagelser fra vores kunder end tidligere, da der i dag er flere køretøjer, som har kameraer som standardudstyr. Det er dog stadig i et fåtal af sager, at vi modtager optagelser fra vores kunder, set i forhold til den samlede mængde af skader eller færdselsuheld, forklarer skadedirektør Mogens Olesen hos Tryg Forsikring, der også udbyder FDM Forsikringer.

Forsikringsselskabet har ikke tal for, hvor ofte der indgår optagelser fra dashcams i sager, men oplever, at udviklingen er opadgående. Man skal dog ikke skynde sig ud at købe et kamera til bilen.

– Det oplever vi ikke, at der er behov for. I hovedparten af forsikringssagerne kan hændelsesforløbet afklares uden anvendelse af optagelser, siger Mogens Olesen.

Videoovervågning, heriblandt dashcams, er også en hjælp i politiets arbejde, da materialet blandt andet kan være med til at fastlægge hændelsesforløb i forbindelse med efterforskningen af lovovertrædelser.

– I takt med at dashcams bliver mere og mere udbredte, er det kun naturligt, at optagelser fra disse i højere grad end tidligere bliver benyttet i efterforskningen, også i forbindelse med færdselsuheld. Rigspolitiet har dog ikke tal på, i hvilket omfang politiet indhenter videoovervågning fra dashcams som led i konkrete efterforskninger, oplyser Rigspolitiet til Motor.

Rigspolitiet påpeger, at det er vigtigt, at brugen af dashcam ikke hindrer førerens udsyn eller medfører, at man er uopmærksom på trafikken. Er uheldet ude, er det som altid en god idé at tage billeder og skaffe vidner til, hvad der skete på stedet.

Må man altid bruge et dashcam?

Det er lovligt at filme trafikken med dit dashcam, hvis blot du sikrer:

  • At du kun optager på offentlig vej.
  • At det ikke får karakter af såkaldt TV-overvågning. Det kan f.eks. efter omstændighederne være tilfældet, hvis dit kamera filmer under længere parkering samme sted.
  • At enkeltpersoner ikke optræder på en måde, så de er det primære objekt i billedet, hvis du offentliggør filmen. Ligesom du ved offentliggørelse bør sløre evt. nummerplader.

Desuden må kameraet ikke hindre udsynet gennem ruden, og en eventuel strømledning må heller ikke være i vejen. Hvis betjeningen forstyrrer kørslen og f.eks. stjæler opmærksomheden fra vejen, er det ulovligt. Tager du til udlandet med et dashcam monteret i bilens forrude, skal du undersøge, om det er lovligt at bruge det. I både Portugal og Østrig er det ulovligt.

Har du brug for et dashcam?

Hvis du overvejer at købe et dashcam, så husk at FDMshop.dk har et bredt udvalg af kameraer og andre gode produkter til bilen.

Besøg FDMshop.dk