Sådan bliver dit kørselsfradrag for 2025

Satserne for kørselsfradraget for 2025 er netop fastlagt og holdes uændret på 2024-niveau. Fradraget afspejler ikke bilisternes reelle omkostninger, mener FDM, som kritiserer kørselsfradraget for at være utidssvarende.

Trafik på motorvej
Bilist

Der er ingen tidlig julegave til de af landets godt 1,1 millioner pendlere, der havde set frem til et højere kørselsfradrag. Det fradrag, som alle danskere med mere end 24 km til og fra arbejde kan få uanset transportform.

Skatterådet har netop fastlagt satserne for det kommende år og har for første gang i flere år besluttet ikke at hæve satserne, som i stedet holdes på 2024-niveauet.

Det betyder, at kørselsfradraget også i 2025 vil være på 2,23 kr. pr. kilometer for kørsel mellem de første 25 og 120 kilometer, mens satsen for kørsel over 120 kilometer vil være på 1,12 kr. pr. kilometer. Men da fradraget er et såkaldt ligningsmæssigt fradrag, er der dog kun en fjerdedel af beløbet tilbage efter skat.

Forventer lavere benzinpris

Skatterådet har for 2025 taget udgangspunkt i en forventet benzinpris på 15,46 kroner pr. liter. Det er 48 øre mindre end i 2024.

Til gengæld skønner rådet, at de øvrige udgifter til at holde bil som service, reparation og forsikring vil stige i 2025.

– Der er mange faktorer i spil, når satserne skal beregnes. Når udviklingen fremskrives, vil den gennemsnitlige brændstofpris falde i 2025, og bilerne forventes at køre længere på literen i 2025 end året før. På den anden side forventes det, at de faste udgifter til en bil samlet set vil stige i 2025. Når alle disse forhold lægges sammen, giver det uændrede satser for kørselsfradrag og beskedne justeringer i satserne for skattefri godtgørelse for kørsel i egen bil og på knallert og cykel, siger Skatterådets formand, Jane Bolander, i en pressemeddelelse.

Satser for kørselsfradrag 2025

År Sats for kørsel 25-120 km Sats for kørsel over 120 km
2024 2,23 kr./km 1,12 kr./km
2025 2,23 kr./km 1,12 kr./km

Dyrere bilforsikringer

FDM noterer sig de kommende satser med moderat tilfredshed.

– Vi hilser det velkomment, at kørselsfradraget ikke bliver forringet i forhold til i år. Omvendt må vi konstatere, at fradraget fortsat ikke er tidssvarende, og det afspejler ikke de faktiske omkostninger, som pendlerne har, siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.

Han påpeger, at der i 2025 venter afgiftsstigninger for både ejere af benzinbiler og ikke mindst flere afgifter til dieselbilejere, ligesom det også er blevet markant dyrere at servicere biler og at forsikre dem. FDM har set flere tilfælde, hvor bilforsikringer et steget med 10 procent eller mere.

Udhulet fradrag

Helt som sidste år afspejler næste års satser en urolig verden med fortsat krig i Ukraine og i Mellemøsten og truende global handelskrig. Samtidig er der i 2025 igen udsigt til, at energiafgiften tager et hop.

Igen skyldes det en politisk aftale fra skattereformen i 2009, Forårspakke 2.0, som indekserer energiafgifterne efter den faktiske udvikling af nettoprisudviklingen i de to forudgående år. Det betød, at energiafgiften i år tog et hop på hele 7,7 procent eller 42 øre/l inklusive moms. Da inflationen også i 2023 har været høj, kan bilisterne se frem til endnu et afgiftshop. Alligevel skønner Skatterådet, at stigningen vil holde sig inden for en benzinpris på 15,46 kroner pr. liter.

– Ud over udgift til brændstof er den skattemæssige værdi af fradraget, altså hvor mange penge man har tilbage efter skat, blevet udhulet. Siden 2012 er skatteværdien af fradraget faldet fra cirka 33 til 25 procent, siger Ilyas Dogru.

Det betyder, at af de godt 21 milliarder kroner, som pendlerne årligt trækker fra i skat, er værdien – altså hvor mange penge de får lov at beholde – kun godt fem milliarder kroner.

– Derudover er det stadig et kritikpunkt for os, at Skatterådet fastholder samme lave sats for bilens værditab, selvom danskerne generelt kører i dyrere og dyrere biler. Alligevel har Skatterådet hidtil fastholdt, at der blot indgår et værditab på biler på 0,25 kroner for hver kørt kilometer, som en pendler tilbagelægger til og fra arbejde. Det mener vi, er alt for lidt. Det tager heller ikke højde for det turbulente bilmarked, hvor mange bilejere oplever meget høje værditab på deres biler, siger Ilyas Dogru.

Stiger to øre

Modsat kørselsfradraget har Skatterådet besluttet at hæve kørselsgodtgørelsen for næste år. Det er det beløb, man kan få af sin arbejdsgiver, hvis man stiller sin egen bil til rådighed i forbindelse med sit arbejde. Stigningen her er dog i den absolut beskedne ende på bare to øre. Og det gælder kun for de første 20.000 kilometer. Herefter vil godtgørelsen være på niveau med i år, 2,23 kroner pr. kilometer.

Satser for kørselsgodtgørelse 2025

År Sats for 0-20.000 km Sats for over 20.000 km
2024 3,79 kr./km 2,23 kr./km
2025 3,81 kr./km 2,23 kr./km

 

Har du styr på din biløkonomi?

Det kan være svært at få overblik over biløkonomien. Husk, at du som medlem af FDM altid få rådgivning af vores eksperter. Både til hvordan du kører længere på literen, og hvordan du regner din biløkonomi ud.

Kontakt rådgivningen