Næste år bliver det lidt dyrere at købe brændstof for de danske bilister. Det skyldes, at regeringen har hævet afgifterne for både benzin og diesel, og det er især ejere af dieselbiler, der kommer til at mærke mest til stigningerne.
Da afgifterne på strøm generelt falder i 2025, vil nogle elbilejere opleve marginale besparelser.
Dieselafgifterne kan stige med 1,05 kr.
Afgifterne på diesel kommer til at stige mest i 2025. Den primære årsag er en aftale i foråret, hvor man har valgt at sætte udligningsafgiften ned og har fundet finansieringen ved at løfte afgiften på diesel med 65 øre pr. liter. Derudover er der yderligere to stigninger, der også kan løfte den samlede afgiftsstigning til 1,05 kr. pr. liter.
Forårspakken 2.0 fra 2009 betyder, at der kommer en fire procents stigning svarende til 15 øre, og denne stigning rammer også benzinbilejerne. Større påvirkning har fortrængningskravet til CO2-indhold i dieselbrændstoffet. Her kender vi på nuværende tidspunkt ikke den eksakte konsekvens, men FDM har beregnet med en stigning på 25 øre pr. liter diesel.
Konsekvensen for en dieselbilist, der kører 20.000 km om året, er en samlet afgiftstigning på cirka 1.000 kr. i 2025. Kører man 30.000 km om året, stiger afgifterne med det dobbelte. Tallene er baseret på et gennemsnitsforbrug på 18 km/l.
Økonomiske konsekvenser ved de nye afgifter på brændstof og strøm
Årlig kørsel | 10.000 km | 15.000 km | 20.000 km | 25.000 km | 30.000 km |
---|---|---|---|---|---|
Benzin, kr./år | 146 | 219 | 293 | 366 | 439 |
Diesel*, kr./år | -226 | 495 | 975 | 1.454 | 1.933 |
Elbil uden afgiftsrefusion**, kr./år | -79 | -119 | -159 | -199 | -239 |
Elbil med afgiftsrefusion, kr./år | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kilde: FDM beregninger. Forudsætninger: Benzinbil antages at køre 16 km/l, dieselbil 18 km/l og elbilen 5 km pr. kWh.
*Diesel: Udover kendte satser antages det at fortrængningskravet betyder en stigning på 25 øre pr. liter .
** eksl. boliger med varmepumper, jordvarme og andet afgiftsfritagelse.
Endnu dyrere at være dieselbilist
– Dieselejerne bliver hårdest ramt. Ud over tidligere stigninger i udligningsafgiften fra 2020, skal de nu betale for højere CO2-krav og yderligere afgiftstigninger, der gør det endnu dyrere at være dieselbilist, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.
Han understreger, at salget af dieselbiler næsten er stoppet i Danmark. I november fik blot 84 danskere sig en dieselbil, og det samlede salg til private indtil videre i 2024 er knapt 1.200 dieselbiler. Der er dog fortsat over 600.000 dieselbiler i Danmark.
Faldet i udligningsafgiften gør samlet set, at dieselbilister, der kører 10.000 km om året eller kortere, vil spare penge på de nye afgifter. Men FDM anbefaler ikke dieselbiler, hvis ens kørselsbehov ikke er markant højere end 10.000 km årligt. Dermed vil de fleste dieselbilejere opleve, at deres omkostninger stiger i det nye år.
– Selvom salget af elbiler er steget kraftigt i 2024, er det ikke alle, som er klar til at skifte. Derfor arbejder FDM for, at bilister som kører i benzin- og dieselbiler ikke skal rammes yderligere af afgiftsstigninger, eksempelvis i form af højere ejerafgifter, siger Ilyas Dogru.
Men han påpeger også, at der er ved at ske et skifte i Danmark, hvor salget af elbiler er taget til i løbet af 2024.
– Tallene viser, at Danskerne vælger elbiler, der både er billigere i drift og giver store besparelser for dem, der pendler langt. Moderne elbiler har desuden en acceptabel rækkevidde, og ladeinfrastrukturen er nu veludviklet her i Danmark, siger Ilyas Dogru.
Benzinafgifterne stiger med 23 øre
Benzinbilisterne vil opleve en lille stigning i afgiften på benzin. Kører man 20.000 km om året, vil det koste bilejeren 293 kr., hvis man kører 16 km/l i sin benzinbil.
Det er konsekvensen af Forårspakken 2.0 fra 2009, hvor en fire procents stigning i afgiften svarer til 23 øre pr. liter benzin.
Derudover er der ikke ændringer i afgifterne på benzinbilerne i 2025.
Elafgifterne falder – lille betydning for elbilister
Generelt kommer der et lille fald i afgiften på elektricitet i Danmark. Det er et fald på 4 øre pr. kWh, men da de fleste elbilister enten har en aftale om refusion af strømafgift eller et ladeabonnement, er det kun de elbilister, som betaler listepris for strøm, der får en besparelse. Derudover vil alle danskere opleve en afgiftsbesparelse på den øvrige strøm, de bruger i hjemmet.
– Elbilister som kører 10.000 km om året uden serviceaftale på ladeboksen, vil kunne spare 79 kr. med de lavere strømafgifter. Men da du som elbilist allerede ved 5.000 km om året sparer penge ved at have en ladeboks, får afgiftslettelserne ikke den store betydning for de fleste danske elbiler, siger Ilyas Dogru.
Han påpeger, at selv ved 5.000 km er den årlige besparelse blot på 40 kr. Så samlet set kommer afgiftslettelserne på strøm ikke til at give den store økonomiske besparelse.
Vil du have personlig rådgivning?
Som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der kan hjælpe dig med at træffe beslutningen om du skal beholde din nuværende bil eller det er tid til at købe nyt.