Også parkerede biler kan blive påkørt. Og bulen foran på Jens Aage Jensens parkerede Ford Focus var ikke den eneste ærgrelse, han fik i februar sidste år. For da han ville køre i bilen, der var blevet skubbet en halv meter ved påkørslen, rokkede den sig ikke ud af stedet.
Værkstedet, der takserede skaden, mente i første omgang, at der var tale om en defekt tandrem, der havde forårsaget bukkede ventiler, og at det krævede en ny motor. Den umiddelbart harmløse bule på bilen var nu en hundedyr reparation, som forsikringsselskabet ikke ville dække, da de mente, den ikke havde noget med påkørslen at gøre.
– Jeg tænkte, at det ikke kunne passe, men både taksator og værkstedet fastholdt diagnosen, og så fik jeg et tilbud om at få skiftet til en anden brugt motor for 78.000 kr., husker Jens Aage Jensen.
Forsikring uenig med FDM
Han kontaktede FDM, der ved hjælp af bl.a. fejlkoder vurderede, at tandremmen var „hoppet“, fordi bilen, der stod i første gear med håndbremsen trukket, var blevet skubbet baglæns ved påkørslen. Det medførte med stor sandsynlighed, at tandremmen ikke kunne strammes tilstrækkeligt op, da remstrammeren ikke er designet til at stramme korrekt, når motoren roterer modsat, lød vurderingen fra teknisk konsulent i FDM Kim Vilcken Laursen.
– Da vores tekniske afdeling havde vurderet skaden, var det vores opfattelse, at motorhavariet netop var opstået, i forbindelse med at bilen var påkørt og skubbet. Det krævede ikke en ny motor, men derimod en ny tandrem og en kompressionstest, der ville koste ca. 30.000 kr., hvorfor skaden skulle dækkes af bilens kaskoforsikring, forklarer jurist i FDM Nicoline Sophie Bredvold Amundsen, der hjalp medlemmet i sagen.
Den vurdering var forsikringsselskabet ikke enig i, så de fik Teknologisk Institut til at lave endnu en vurdering af skaden på bilen – og de kom frem til samme resultat som FDM.
Syv måneder uden bil
Herefter fik Jens Aage Jensen, der måtte undvære sin bil i syv måneder, skaden erstattet af forsikringsselskabet, der også betalte ham godt 10.000 kr. i kompensation, og han slap for at betale selvrisiko på knap 4.000 kr.
– Vi havde ikke lånebil og måtte tage kollektiv transport og taxaer. Vi måtte fravælge arrangementer og ferieture, så det har været et ret tungt forløb, for vi vidste ikke, hvor vi stod, siger Jens Aage Jensen.
FDM påpeger, at man ikke umiddelbart skal finde sig i et afslag fra sit forsikringsselskab.
– Det kan ofte give mening at få foretaget endnu en vurdering af en skade af f.eks. FDM eller i dette tilfælde Teknologisk Institut. I denne sag hjalp det at være vedholdende, og vi er glade for at kunne hjælpe medlemmet, siger Nicoline Sophie Bredvold Amundsen.
Få råd og vejledning hos FDM
Husk, at du som medlem af FDM altid kan få råd, vejledning og hjælp, hvis du oplever problemer med din bil, din forhandler eller dit værksted.