Test af 18 sommerdæk: Her er de bedste dæk til tør og våd vej

Der er stadig stor forskel bremselængden, viser FDMs test af 18 nye sommerdæk. Selvom dækkene umiddelbart ser ens ud, klarer de sig ret så forskelligt, når de presses til det yderste. Se alle resultaterne her, og find det dæk, der passer bedst til dit behov.

Rød bil og stabler af bildæk set fra oven
Bilist

Forestil dig, at du skal bremse hårdt fra 80 km/t på våd asfalt. Har du netop købt de bedste dæk, så stopper bilen efter godt 28 meter, og har du i stedet købt fire af de dårligste dæk, så stopper bilen først efter 45 meter. Det er så stor en forskel, at hvis de to ens biler kørte ved siden af hinanden, ville bilen med de dårlige dæk stadig køre med næsten 50 km/t der, hvor bilen med de bedste dæk stopper.

Det viser resultatet af årets store dæktest, hvor vi har testet 18 dæk i størrelsen 225/40 R18.

Dæk holdt 71.000 km

Resultatet af testen viser, at der er store forskelle på de enkelte dæks egenskaber, og er det sikkerheden, der vejer tunges. Vi  har sat fokus på dækkenes evne til at stå fast, styre og bremse på både tør og våd vej.

Vi har dog også brugt mange ressourcer på at måle dækkenes levetid, og også her er der enorme forskelle. Det dæk, der kørte længst, klarede 71.000 km, før det var slidt ned, mens dækket med mindst holdbarhed kun kørte godt 34.000 km.

Derudover har vi målt støjen og rullemodstanden, så man kan danne sig et billede af, hvilke dæk der giver lavest brændstofforbrug.

Fokus på klima og miljø

Ud over at teste dækkenes egenskaber på flere typer af vejbane er dækkenes miljømæssige egenskaber også vurderet. Her er der lagt vægt på at rådgive forbrugerne til at vælge de dæk, der har den bedste miljømæssige effekt. I det regnestykke indgår, i hvilket land dækkene er produceret, hvor tunge dækkene er, under hvilke metoder og vilkår de er produceret, samt ikke mindst hvor mange partikler der udledes fra dækkene under brug.

Derudover indgår de førnævnte klassiske egenskaber såsom rullemodstanden og levetiden. Det hele regnes sammen til en miljømæssig karakter, der vægter 30 procent i det samlede regnestykke, hvor de resterende 70 procent udgøres af de mere traditionelle egenskaber som f.eks. dækkets evne til at stå fast på forskellige typer af underlag.

Hent PDF med testresultater

4 dæk i top

Vi har testet alle dækkene på en VW Golf, og samlet set er det Continental SportContact 7, der vinder testen med fine egenskaber på både våd og tør vej i kombination med hæderlige resultater, når det handler om de miljømæssige egenskaber.

Men der er faktisk hele fire dæk, der skiller sig meget positivt ud, så i år er der flere valgmuligheder for dem, der vil have dæk med meget fine egenskaber. Af de 18 testede dæk er det faktisk kun et enkelt, vi direkte fraråder: det kinesiske dæk af mærket Double Coin, som nok har testens bedste levetid, men som har meget svært ved at stå fast på både tør og våd vej.

Ser man udelukkende på miljøprofilen, er det sjovt nok det omtalte kinesiske dæk fra Double Coin, der vinder. Det skyldes, at det er næsten uopslideligt, men da det også har nærmest forfærdelige egenskaber på vejen, lander dækket alligevel som en samlet taber i denne test.

Her hjælper det ikke kun at være et miljøvenligt dæk. Den næstbedste miljøkarakter får dækket fra Michelin, og da det er et dæk, der også klarer sig godt, når det handler om at kunne styre og bremse, får netop det dæk en fin karakter samlet set.

Har du brug for hjælp?

Som medlem kan du få rådgivning om valg af dæk til din bil og dine behov. Du kan også få kontrolleret bilens dæk. Desuden har du adgang til særlige rabatter på dæk og hjulskifte.

Bliv medlem