Danskere elsker privatleasing - Få FDMs bedste tips og undgå fejl

Privatleasing er blevet populært blandt danske bilkøbere, hvor 39 procent nu vælger leasing fremfor køb. Det er især benzinbilerne, der er eftertragtede, men også elbiler kan være attraktive at lease, fordi du ikke behøver at bekymre dig om, hvor stort værditabet bliver. 

Kvinde sidder i en bil og får overrakt en bilnøgle.
Bilist

Danskerne elsker privatleasing her i 2025. Det viser tallene fra Bilstatistik.dk, hvor det fremgår, at hele 39 procent af de privathandlede biler er leasede. En markant stigning fra de 23 procent, som leasingandelen var for blot fem år siden. 

Ser man specifikt på benzinbiler, er det lige over halvdelen af de danske bilister, som vælger privatleasing frem for køb.

– Flere vælger at lease en benzinbil. Dels fordi der er gode tilbud på privatleasing af benzinbilerne, dels fordi danskerne ser privatleasingtilbud som en god mulighed, mens de venter på, at elbilerne bliver modne. Samtidig får de en budgetsikkerhed de kommende tre år og slipper for at bekymre sig om værditab i en usikker tid, siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru.

Han peger på, at der i de seneste år har været et godt udbud af privatleasingtilbud på benzinbiler. Det skyldes en kombination af generelt høje priser på benzinbiler, afgiftsmæssige fordele ved leasing og at leasingselskaberne har mulighed for at sælge bilerne til en fin pris længere sydpå efter leasingperioden.

Fordele ved leasing af benzinbiler
Budgetsikkerhed (skal ikke tænke på værditab)
Kendt teknologi / behøver ikke en lader
Smart hvis du vil se tiden an

 

Ulemper ved leasing af benzinbiler
Færre modeller at vælge mellem ift. køb
Kører du mange kilometer, kan det være dyrt
Du skal skifte bil ofte og skal lære ny bil at kende

Privatleasing af elbiler også populært

Elbilerne udgør p.t. 80 procent af salget til private bilister. Og ser man på andelen af privatleasing, er den faktisk helt oppe på 37 procent i forhold til køb i følge tallene fra Bilstatistik.dk. Selvom mange nuværende elbilister må forvente store værditab, så er det ikke sikkert, at dem, som køber elbil i dag, bliver ramt lige så hårdt. 

– At flere vælger at købe elbiler, skyldes, at priserne på nye elbiler er presset godt i bund, og samtidig er der længere mellem de gode leasingtilbud. Der er ingen eller meget lav registreringsafgift på de elbiler, almindelige danskere køber, og det gør, at du får rigtig meget bil for pengene ved at købe en elbil, siger Ilyas Dogru. 

Han gør også opmærksom på, at der det seneste år er kommet flere nye bilmodeller på markedet i et prisleje, hvor flere danskere kan følge med. Og når prisen på bilen er lav, er det sjældent, at privatleasingpriserne kan være attraktive. 

– Det er blevet sværere at beregne gensalgsværdien efter endt leasingperiode, derfor er leasingselskaberne generelt tilbageholdende med gode tilbud. Det skyldes, at elbilerne p.t. ikke er lige så eftertragtede på det europæiske bilmarked. Når der kommer gode leasingtilbud herhjemme, er det ofte, fordi en importør eller forhandler har fundet et parti af nye elbiler til en god pris et andet sted i Europa, og så kan de lave et attraktivt leasingtilbud herhjemme, siger Ilyas Dogru. 

Pas på de importerede elbiler

Generelt skal man være opmærksom på, at biler lavet til andre bilmarkeder kan have et andet udstyrsniveau, end det vi er vant til herhjemme. Det er især sikkerhedsudstyr samt komfortudstyr som varme i rat og sæde samt varmepumpe, der kan mangle. Der er også enkelte biler, som kommer med 1-faset ladning, hvilket gør opladning til en langsommelig – og nogle gange umulig – affære. 

En anden tendens er, at leasingselskaberne laver tilbud med meget høje førstegangsydelser. Det har den fordel, at det er bilisten, der tager den største risiko, mens leasingselskabet har færre penge ude at hænge. Det kan samlet set være markant billigere med 20.000, 30.000 eller 50.000 kr. i førstegangsydelse. Men hvis man mister bilen på grund af ulykke, eller bilen ikke virker, kan man risikere at miste førstegangsydelsen. Tjek dit forsikringsselskab. 

Sidst men ikke mindst: Hold øje med leasingaftalens længde. Både længden, hvor det er en fordel med en aftale, som løber over tre eller fire år, og hvor mange kilometer der er indeholdt i aftalen. Her ser vi flere tilbud med blot 10.000 km om året. Det er ikke nok til de fleste bilisters behov, og det kan være dyrt at tilkøbe yderligere 5, 10 eller 15.000 yderligere kilometer om året. 

Så når du sammenligner tilbud, skal du være sikker på, at de har samme vilkår, når du ser på priserne.  

Fordele ved at lease elbiler
Budgetsikkerhed (skal ikke tænke på værditab)
Kan prøve en elbil uden af binde mange penge
Slagtilbud kan være billigere end køb

 

Ulemper ved at lease elbiler
Ikke al privatleasing er billigere end at købe
Kører du mange kilometer, kan det være dyrt
Du skal skifte bil ofte og skal lære en ny bil at kende

Har du brug for rådgivning? 

Som medlem af FDM kan du få rådgivning af FDMs eksperter indenfor jura, teknik eller biløkonomi. Du kan også få personlig rådgivning som medlem.  

Bliv medlem