To gange var Lotte sekunder fra fejlagtigt at få klippet nummerpladerne på sin bil

Ved en fejl stod Lotte Fischer Jensens bil som uforsikret i politiets system. Det tog næsten et år at få rettet fejlen, så hun nu slipper for risikoen for at blive stoppet af politiet, der vil klippe nummerpladerne på hendes bil.

To gange var politiet ved at klippe nummerpladerne på Lottes bil
Bilist

Da Lotte Fischer Jensen tog telefonen 27. februar i år, fik hun sin lettere panikslagne mand i røret. Han var blevet standset af politiet i hendes bil, og to betjente stod nu klart til at klippe nummerpladerne. Det var ingen forsikring på bilen, sagde de, for det kunne de se i deres system.

Hun ringede straks til sit forsikringsselskab, der hurtigt ringede til hendes mand. Telefonen blev givet videre til betjentene, der blev forsikret om, at bilen var forsikret.

Han fik lov at køre videre, mens Lottes temperament kørte op i det røde felt. Hun ville ikke beskyldes for forsikringssnyd. Og hvordan kunne det overhovedet ske?

Forklaringen skal findes tilbage i juli 2024, da Lotte skiftede fra ét forsikringsselskab til et andet og tilbage igen inden for en meget kort periode. Hendes oprindelige selskab afmeldte hendes bil, mens hendes nye forsikringsselskab aldrig nåede at tilmelde hende, inden hun skiftede tilbage og igen blev tilmeldt. Det betød, at bilen var afmeldt hos Motorstyrelsen i to dage frem til 25. juli 2024.

Politiet: Ta’ din forsikringspolice med i bilen

Nu burde alt være godt, men altså bare ikke hos politiet, der siden 13. august 2024 havde haft en forsikringssag på hende, fandt hun ud af.

– Det er jo enormt utrygt, at vi i et halvt år har brugt bilen med risiko for at få fjernet nummerpladerne. Hvis vi ikke var blevet stoppet, men bilen holdt parkeret et sted, så ville politiet måske have klippet nummerpladerne, uden vi kunne gøre noget, siger Lotte Fischer Jensen.

Hun henvendte sig til Københavns Politi, der i første omgang forklarede, at fejlen lå hos Motorstyrelsen og forsikringsselskaberne, der lægger opdaterede informationer ind i det system, som politiet arbejder ud fra. Men både Motorstyrelsen og Lottes forsikringsselskab havde registreret forsikringen.

Aben blev sendt tilbage til politiet. Her lød et nyt svar, at der er en lang opdatering mellem de forskellige systemer, og derfor lød anbefalingen, at man altid har nødvendige papirer og dokumenter med i bilen.

– Det er en urimelig lang opdateringstid på mere end et halvt år, og hvem kører rundt med sine forsikringspapirer? Det gjorde vi ikke før, forklarer Lotte, der printede sin police og havde den liggende i handskerummet.

Standset for anden gang

I april, to måneder efter hun var blevet stoppet, fik hun så igen svar fra politiet, der ikke umiddelbart kunne rette op på fejlen i deres centrale system, da den lå hos SKAT eller Motorstyrelsen.

Hun blev endnu et par gange kastet frem og tilbage mellem politi og Motorstyrelsen uden at få en forklaring – og uden, der blev fundet en løsning. Det er her, FDM kommer ind i billedet, for nu vil Lotte gerne have svar. Og hun ville ikke være registreret som bilejer med manglende forsikring.

– Jeg er ved at være godt træt af at være i klemme mellem to systemer. De bør finde en løsning, for jeg kan ikke gøre mere. Ikke kun for mig, men også generelt, så ingen andre kommer i samme situation, sagde Lotte Fischer Jensen tilbage i april.

Her skete det så igen. Hun blev standset af politiet, fordi de registrerede via hendes nummerplade, at hun ikke havde forsikring på bilen. Hun viste betjentene sine forsikringspapirer fra handskerummet, og hun fik lov at køre videre.

Tog næsten et år at rette fejlen

Da FDM kontakter Rigspolitiet for at få en forklaring, får Lotte Fischer Jensen i maj at vide, at status på hendes bil er blevet ændret, så hun nu ikke risikerer, at nummerpladerne bliver klippet.

Det er sket manuelt, da politiets eget system ikke har fanget, at bilen er forsikret, selvom det har stået i motorregistret i næsten et år.

Rigspolitiet fastholder i et skriftligt svar til FDM, at ”politiets IT-system løbende opdateres med oplysninger fra Motorstyrelsen. Da Rigspolitiets systemer således trækker data fra Motorstyrelsen, vil eventuelle fejl i Motorstyrelsens system ligeledes fremgå i politiets systemer. Rigspolitiet er ikke nærmere bekendt med det konkrete sagsforløb i forhold til de oplysninger, som Motorstyrelsen har haft omkring Lotte Fischer Jensens køretøj.”

Og videre:

”Efter Rigspolitiet er blevet bekendt med omstændighederne i den konkrete sag, er status på Lotte Fischer Jensens bil blevet ændret i politiets systemer, således hendes køretøj ikke længere fejlagtigt fremstår uden forsikring.”

Rigspolitiet har ikke kendskab til, hvor mange bilister, der måtte være i en lignende situation og eventuelt kører rundt som Lotte og fejlagtigt er registreret uden forsikring på bilen.

Data kan gå tabt

Hos Motorstyrelsen har Lottes bil været registreret som forsikret siden hendes korte forsikringsskifte i juli 2024.

Når et forsikringsselskab afmelder et køretøj, bliver nummerpladen oprettet som ”afmeldt” i Motorregistret. Hvis pladerne ikke er indleveret til en nummerpladeoperatør i forbindelse med afmeldingen, udsendes der automatisk en pladeinddragelse fra Motorregistret til politiets system (CRM3).

Hvis et køretøj så indregistreres igen to dage senere, udsendes der automatisk en annullering af den oprindelige pladeinddragelse. Oplysningerne kommer frem til politiet på baggrund af, hvad der er indtastet i Motorregistret.

Motorstyrelsen oplyser i et skriftligt svar til FDM, at ”Vi støder ikke ofte på problemet, men det hænder en sjælden gang imellem, at CRM3 ikke modtager de sendte/opdaterede oplysninger fra Motorregisteret, der ellers er en automatiseret proces”.

Om det er sket i dette tilfælde, er uvist, men Lotte Fischer Jensen er stadig forundret over, at hun som lovlydig forsikringskunde skulle stoppes to gange. Men hun er glad for, at risikoen for at få klippet nummerpladerne nu er væk.

– I familien jokede vi med, at vi nok skulle komme på besøg hos andre – hvis altså ikke pladerne var blevet klippet, mens vi var på vej, siger den uheldige bilist.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve