At købe ny bil er som regel en positiv oplevelse. Det er dejligt at sætte sig bag rattet og nyde duften af sin nye bil, og når først forhandleren er klar med faktura og nøgler, er det de færreste, der begynder at granske de afgiftsmæssige detaljer i salgsdokumenterne – hvis de overhovedet er anført. Det er bundlinjen, det handler om.
Men måske kan det alligevel være en god idé at tjekke tallene. Det gælder ikke mindst registreringsafgiften. Det har en række FDM-medlemmer gjort, og de har konstateret, at pengene ikke passede.
Bilforhandlerne indbetaler for lidt
Forhandlerne havde nemlig indbetalt mindre til Skat i registreringsafgift end angivet i salgsdokumenterne. Det er et problem, da registreringsafgiften juridisk set er et udlæg, som forhandlerne foretager på vegne af bilkøberne.
Siden Motorstyrelsen åbnede for data om den indbetalte registreringsafgift, har FDM haft en dialog med en række bilforhandlere om konkrete sager. Vi har også haft en meget konstruktiv dialog med DI Bilbranchen, der repræsenterer hovedparten af nyvognsforhandlerne. Der er ingen tvivl – tallene skal passe.
Læs også: Bilforhandlere har betalt for lidt i registreringsafgift
Statskassen går glip af afgiftskroner
Men problemet er tilsyneladende ikke kun, at forbrugerne i en række tilfælde kan have betalt mere i afgift, end der er sendt videre til Skat. Det ser nu også ud til, at der mangler afgiftskroner i statskassen.
Derfor har Motorstyrelsen grebet til handling og annonceret, at de vil lave en udvidet kontrol på området og slå hårdt ned, hvis der viser sig at være sket bevidst, systematisk fejlindberetning af afgiftsbeløbene.
Som forbruger har man reelt ikke en chance for at gennemskue, om den anførte afgift nu også er korrekt.
AutoBranchen Danmark, der repræsenterer en mindre del af nyvognsforhandlerne, har på baggrund af Motorstyrelsens kontrolindsats rådgivet sine medlemmer til ikke at tilbagebetale afgiftskroner til forbrugerne.
Læs også: Billigt, grønt og klogt at sænke bilafgifterne
Vælger de alligevel at gøre det, er det AutoBranchen Danmarks råd, at forhandleren sikrer sig, at det er forbrugerne, der kommer til at bære ansvaret, hvis det senere viser sig, at forhandleren har indbetalt for lidt i registreringsafgift til Skat.
Det er her, kæden for alvor hopper af. Som forbruger har man reelt ikke en chance for at gennemskue, om den anførte afgift nu også er korrekt. Det kan man kun have tillid til, at den er.
Behov for et nyt afgiftssystem
FDM mener, at forhandlerne bærer ansvaret for, at bilen er korrekt afgiftsberigtiget, og at der er overensstemmelse mellem det afgiftsbeløb, som fremgår af slutseddel/faktura, og det, som betales til Skat.
Men vi anerkender også, at uregelmæssighederne i nogle tilfælde kan være et udtryk for, hvor uigennemskueligt det danske afgiftssystem er. Både for forbrugere og for forhandlere. Derfor illustrerer sagen endnu en gang behovet for en omlægning af det nuværende værdibaserede registreringsafgiftssystem.
Få hjælp til bilkøbet: