Kommunalpolitik bliver ofte overskygget af landspolitik, men i realiteten er det kommunerne, der træffer mange af de beslutninger, der har stor betydning for vores hverdag. Selvom den lokale debat oftest handler mere om „varme hænder“ end om „kolde veje“, så er infrastrukturen noget, vi alle bruger. I den kommende valgperiode er der endda udsigt til, at der er endnu flere forhold på det kommunale område, der kan få stor betydning for mobiliteten, bilisterne og den grønne omstilling.
Bliver dele af byerne i de kommende år forbeholdt elbiler? Det er et af de mange spørgsmål, som de folkevalgte i den kommende valgperiode skal tage stilling til. Københavns Kommune har allerede bekendt kulør. Spørgsmålet er, om andre større eller mindre byer vil følge trop – det bliver interessant at se. Især fordi det vil lukke byerne for mange bilister.
En af de store barrierer for netop udbredelse af elbiler bliver adgangen til opladning. Ikke mindst for de mange, der bor uden mulighed for at opsætte egen ladeboks. Selvom der i dag er over 4.000 offentlige ladepunkter, kan der i store dele af landet være langt til nærmeste ladestander. Og finder man en, er chancen for, at den er ledig, stærkt faldende i takt med de stadig flere opladelige biler. Når ny lovgivning kommer på plads til foråret, bliver det for alvor kommunerne, der har mulighederne og ansvaret for at sikre borgerne opladningsmulighed på offentlig vej. Men som du kan læse om i denne udgave af Motor, er der stor forskel på kommunernes strategier – hvis de overhovedet har en.
Du kan også læse mere om hastighedsgrænserne, som mange kommuner ønsker sat ned, men hvor politiet har sagt nej. Nu giver et nyt forsøg 15 kommuner mulighed for selv at bestemme farten. Også selvom det ikke nødvendigvis handler om færdselssikkerhed, men måske mere om byplanlægning eller et generelt ønske om færre biler og flere cykler.
Skulle man være så heldig at måtte køre ind i byen uden behov for at lade og har undgået en fartbøde i en lavhastighedszone, venter næste udfordring: parkering. I mange kommuner kan det nemlig være en kamp at finde en ledig p-plads. Er heldet endelig med en, er næste udfordring, hvad det koster, og risikoen for at få en p-afgift. Her viser vores undersøgelse af kommunernes p-indtægter, at de årligt skovler tæt på en milliard kroner ind fra parkering. Men hvad får borgerne igen?
Ovenstående eksempler er blot nogle af de ting, kommunalpolitikerne bestemmer. Du kan som vælger gøre en forskel – spørg ind til politikernes holdninger, og giv din mening til kende. Det er nu, der er mulighed for at præge de kommunale rammer og vilkår for bilisterne de næste år.
Valget er dit!
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks