Kommunalpolitik handler i høj grad om prioritering af kronerne i kommunekassen. Hvordan skal pengene bruges? Hvilke områder skal tilgodeses? Hvem må holde for? Her supplerer indtægter fra betalingsparkering og parkeringskontrol budgettet.
#KV21
16. november skal vi stemme til kommunalvalget. Derfor sætter FDM fokus på nogle af de emner, der er relevante for bilister, bl.a. byens rum, trafik, parkering, luftforurening og ladeinfrastruktur. Følg med her på fdm.dk
FDMs årlige parkeringsundersøgelse viser, at bilisterne afleverer en pæn sjat til kommunerne. I 2020 var det sammenlagt 885 mio. kr.
Tallet er endda ni procent lavere end i 2019. P-vagterne kunne ikke arbejde dele af året pga. periodevis nedlukning af samfundet, og der var færre biler på gaderne at kontrollere.
Antallet af afgifter faldt fra 593.373 til 424.739 i de 54 kommuner, der har parkeringskontrol. Det er altså en nedgang på 168.634. De samlede indtægter fra parkeringskontrol faldt derfor fra 302 mio. kr. til 215 mio. kr. Til gengæld lå indtægten for betalingsparkering uændret på 670 mio. kr. i de 25 kommuner, hvor man skal betale for at parkere.
Kommunernes samlede indtægter de seneste 5 år
FDM: Opret flere p-pladser
"Når vi ser på udviklingen siden vores første undersøgelse i 2014 og i alle årene derefter, er indtægterne steget markant. Derfor havde vi også forventet, at beløbet havde rundet en mia. kr., men det ændrede pandemien på. Den kedelige milepæl er dog blot udskudt, for bilisterne vil kun komme til at betale endnu mere fremover", forudser chefkonsulent i FDM Dennis Lange, der står bag undersøgelsen.
Han henviser bl.a. til, at Aarhus Kommune har udvidet området med betalingsparkering og har indført stramme regler for beboerlicenser, og at Københavns Kommune har varslet 15 nye p-zoner.
"Vi synes jo hellere, at kommunerne skal sørge for at etablere flere p-pladser i stedet for at indføre endnu flere restriktioner på de eksisterende pladser. Restriktionerne viser jo netop, at behovet er der, og kommunerne kan passende bruge indtægterne fra parkering til f.eks. at bygge p-huse og i det hele taget gøre parkeringsforholdene bedre i stedet for værre", siger Dennis Lange.
Så meget betaler bilisterne til de enkelte kommuner
I skemaet herunder kan du se de samlede bruttoindtægter for betalingsparkering og parkeringsafgifter fordelt på kommunerne. Stjernemarkeringen angiver, at den pågældende kommune både har betalingsparkering og parkeringskontrol - kommuner uden stjerne har kun kontrol.