Grøn omstilling er et maraton

I stedet for at gøre plugin-hybriderne til et problem bør politikerne glæde sig over, hvor mange danskere der har påbegyndt den lange grønne rejse.

Grøn omstilling
FDM Mener

Den grønne omstilling er i fuld gang, og det mærkes på utallige ændringer i vores hverdag – nogle store, andre små. Det kan være i form af emballagen på vores dagligvarer eller mere grønt på tallerkenen. Eller på vores transport – vi tager måske cyklen lidt oftere eller køber en klimakompenseret flybillet eller en grønnere bil.

Der er generelt en accept af, at alle skridt tæller, for alle ved, at den grønne omstilling ikke er et 100-meterløb. Det er et maraton. Og dog, for når det kommer til biler, er verden lidt mere sort/hvid – eller sort/grøn, om man vil. Det er senest kommet til udtryk ved en omfattende kritik af afgiftsreglerne for plugin-hybrider. En kritik, der hurtigt fortaber sig i tekniske detaljer, og hvor vi i FDM savner det lange perspektiv.

Vi mener, at hver eneste kørte kilometer, hvor der skiftes fra benzin eller diesel til el, er positiv for klimaet. Og ja, i den ideelle verden sprang vi plugin-hybriderne over og gik direkte til elbiler. Men i praksis er vejen mellem to punkter sjældent en lige linje. Mange forbrugere er af praktiske grunde ikke klar til en elbil, og derfor vælger de en bil, der både kan køre på el og benzin. Det er deres bidrag her og nu til den grønne omstilling. Det fortjener ros – ikke ris.

Det er også vigtigt at huske, at hvis der nu igen opstår usikkerhed om bilafgifterne, vil det forsinke den grønne omstilling. Der er nemlig intet, der tyder på, at forbrugerne i stedet for en plugin-hybrid vil vælge en elbil, hvis afgifterne sættes op. Så selvom plugin-hybriderne er en overgangsteknologi, er de i FDMs optik en genvej og ikke en omvej til den grønne omstilling.

I stedet for politiske hovsaløsninger i form af afgiftsændringer er der behov for, at politikerne ser den grønne omstilling som et langsigtet projekt og tager forbrugernes hverdag alvorligt. Man køber kun en elbil, hvis man er sikker på, at man kan bruge den i praksis. Ude på vejene er der kamp om ladepladserne, fordi udrulningen af ladeinfrastrukturen er kommet bagefter bilerne. Det er et problem, som ikke løses med højere afgifter, men med flere ladestandere og et velfungerende lademarked.

FDM har sammen med regionerne og kommunerne taget initiativ til at oprette et nationalt videnscenter for ladeinfrastruktur. Sammen med foreløbig 12 andre aktører er det planen at lave et forum, der netop kan sikre vidensdeling og skabe et bedre grundlag for en intelligent udrulning af ladeinfrastruktur. Her savner vi til gengæld politisk opbakning fra Christiansborg.

Så kære politikere: Hold hovedet koldt, kig fremad, og glæd jer over, hvor mange danskere der er klar til at begynde den grønne rejse.

 

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve