Farten i byerne skal ned. Sådan lyder mantraet fra stadig flere sider. Ikke bare i Danmark, men også internationalt. WHO går foran med „Streets for life“-kampagnen, der er en generel opfordring til en 30 km/t.-fartgrænse i byerne, og store europæiske byer som Bruxelles har allerede indført det som generel hastighedsgrænse.
I Danmark har der i en årrække været et kommunalt ønske om, at kommunerne selv, og ikke politiet, skal have det sidste ord, når det gælder lokale hastighedsgrænser. Dette har ført til, at 14 kommuner gennem en forsøgsordning nu har fået mulighed for at lave lokale hastighedsnedsættelser. Her er Københavns Kommune gået all in med forslag om at nedsætte hastighedsgrænsen til 40 km/t. i hovedparten af kommunen og 30 km/t. i dele af den indre by, hvilket forsøgsordningen dog ikke umiddelbart giver mulighed for.
I FDM har vi fuld forståelse for, at der kan være gode og væsentlige grunde til at sænke hastighedsgrænserne konkrete steder i byerne. Der er utvivlsomt veje og bydele, hvor lavere hastighed kan gavne trafiksikkerheden og give alle trafikanter en bedre og mere sikker oplevelse i trafikken. Men det er samtidig vigtigt, at lavere hastighedsgrænser begrundes med en bedre trafiksikkerhed og ikke alt muligt andet.
I Københavns Kommune er det ikke trafiksikkerhed, der er argumentet for lavere hastighed, men derimod klima. De lavere hastigheder indgår som et led i kommunens klimastrategi. Faktum er imidlertid, at biler faktisk udleder mere og ikke mindre CO2, når hastigheden sænkes fra 50 til 40 eller 30 km/t., men det er kommunens forventning, at bilisterne bliver så trætte af de lavere hastigheder, at de helt dropper bilen – deraf den forventede klimaeffekt. Den slutning tillader FDM sig at sætte et meget stort spørgsmålstegn ved. Bilister vælger nu engang ikke bilen i byen for sjov, men fordi der ofte ikke er bedre alternativer.
I FDMs optik er Københavns Kommunes tilgang til lavere hastigheder et skoleeksempel på, hvorfor FDM, politiet og politikere på Christiansborg har været skeptiske over for at give kommunerne mere indflydelse på de lokale fartgrænser. Hvis brugen af lavere lokale hastighedsgrænser bruges som et chikanerende værktøj i andre politiske dagsordener, falder borgernes tillid og opbakning, og det kan blive et stort problem der, hvor lavere hastighed faktisk handler om færdselssikkerhed.
FDM forventer, at Vejdirektoratet, der skal overvåge forsøgsordningen, nøje vurderer, om Københavns Kommunes klimaargument er foreneligt med ordningens hensigt og retningslinjer. Det mener vi ikke, det er. Hastighedsgrænser bør handle om færdselssikkerhed – ikke alt muligt andet. Det er tydeligt, at det for Københavns Kommune reelt handler om, at man vil have bilerne ud af byen. Her bør den reelle debat også handle om fremkommelighed i landets hovedstad.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks