Skift batteri på kørselsfradraget

Det skal kunne betale sig at køre på arbejde. Desværre er kørselsfradraget slet ikke fulgt med tiden. Det kan blive dyrt for Danmark.

Bil med tændte forlygter kører i mørke på dansk motorvej
FDM Mener

Er du blandt de omkring 1,5 millioner danskere med mere end 24 km til og fra arbejde, kan du få befordringsfradrag – populært også kaldet kørselsfradrag. Dermed kan du trække en del af dine udgifter til transport fra. Siden 1959 har det nemlig været et politisk ønske at sikre, at befordring til arbejde over længere afstande blev støttet via et skattefradrag. Fradraget reguleres årligt af Skatterådet.

Men fradraget til trods har du nok bemærket, at det er blevet dyrere at tage bilen på arbejde. Årsagen er i høj grad de høje brændstofpriser. Men prisstigningerne er ikke bare ærgerlige for den enkelte – de er reelt et problem for os alle. For når omkostningerne til at køre på arbejde stiger, vil nogle overveje, om det er turen værd. I en tid med historisk høj beskæftigelse og mangel på arbejdskraft mange steder er det vigtigt, at vi netop sikrer mobiliteten på arbejdsmarkedet.

Hvis vi ikke kører efter det job, vi er bedst kvalificeret til, begynder en ond spiral, der i sidste ende går ud over den danske konkurrencedygtighed og dermed økonomisk vækst. Med andre ord: Vi bliver alle fattigere.

Det er imidlertid ikke kun de høje brændstofpriser, der har udhulet værdien af befordringsfradraget markant gennem de seneste 10-15 år. To andre forhold spiller også ind. Det første er skatteteknisk. Når bilisten ser på, hvor meget af kørselsfradraget der er tilbage efter skat, er den andel faldet fra en tredjedel til i dag kun at være en fjerdedel. Er fradraget på 1.000 kr., er der i dag altså kun 250 kr. tilbage efter skat.

Det andet forhold er afskrivningen på bilen, altså hvor meget mindre bilen bliver værd, i takt med at den ældes og slides. På nærmest magisk vis er afskrivningen på biler ikke steget de sidste 15-20 år – i hvert fald ikke hvis man skal tro Skatteministeriets embedsværk, der laver beregningen for Skatterådet. Præcis 25 øre er det, en dansk gennemsnitsbil taber i værdi pr. kilometer, og det har det været i mange år trods den almindelige prisudvikling, og på trods af at danskerne de senere år har købt større og dyrere biler.

At tiden er løbet fra den nuværende beregning af kørselsfradraget, illustreres med al tydelighed af de seneste to justeringer. Galoperende brændstofpriser betød, at fradraget i foråret helt ekstraordinært blev øget med 4,6 øre/km, og fra nytår øges det igen med 0,75 øre/km. For en pendler, der dagligt i alt kører 50 kilometer til og fra arbejde, svarer det til næste år til knap tre liter benzin – om året.

Når politikerne diskuterer, hvordan man via reformer kan øge arbejdsudbuddet, er det tankevækkende, at de ikke sikrer et tidssvarende befordringsfradrag. FDM mener, der skal „friske batterier i lommeregneren“ – og vi hjælper gerne.

 

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve