En række af landets større byer ønsker, at farten sættes ned i store dele af byen. Det kræver politiets godkendelse at få lov til det, og den kan kommunerne ikke altid få. Det gælder bl.a. i Københavns Kommune, hvor den siddende teknik- og miljøborgmester mener, at det er et demokratisk problem.
Og det er ikke kun i landets hovedstad, at politikerne gerne så hastighederne for biler sat væsentligt ned. I Odense har man også vidtgående planer, hvor sågar den tilladte hastighed på motorvej E20 skal ned på 90 km/t., hvis lokalpolitikerne får magt, som de har agt.
Tendensen er klar: Flere og flere byer, store som små, vil have hastigheden for bilerne ned. Der henvises ofte til både klimahensyn, luftforurening, støj, færdselssikkerhed og tryghed.
Alligevel er det svært ikke at sidde tilbage med fornemmelsen af, at det ofte er argumenter opfundet til lejligheden, og at det snarere handler om, at man synes, biler fylder for meget i byen, eller bare ikke ønsker biler i byen.
Mangler mod til debat
FDM kan se flere gode grunde til at sænke hastigheden på udvalgte strækninger. F.eks. hensynet til færdselssikkerheden på ulykkesplagede strækninger eller støj i et boligområde.
Men handler det om, at man lidt groft sagt bare ikke kan lide biler, er det den dialog, man må tage med borgerne og vælgerne – og helst i forbindelse med valgkampen, så vælgerne ved, hvad de får.
Det er desværre de færreste partier og politikere, der har haft mod til det. Der er faktisk kun ét politisk parti, der har haft mod til at sige det i valgkampe.
Vigtige veje undtaget i forsøget
I og omkring landets hovedstad handler det om, at København og 15 andre kommuner har fået lov til i en treårig forsøgsperiode at nedsætte hastigheden på udvalgte veje, der ikke har væsentlig betydning for trafikafviklingen. Det kan de gøre uden først at spørge politiet om lov.
Forsøgsordningen har til formål at undersøge, om lavere hastighed kan forbedre trafiksikkerheden. Problemet er, at man i København åbenbart tolker det som et carte blanche til at nedsætte hastigheden på stort set alle kommunens veje.
Også de veje, som helt åbenlyst ikke kan indgå i forsøgsordningen grundet deres vigtighed for trafikafviklingen.
Lav fart i byen hjælper ikke klimaet
Et andet problem er, at det i København i første omgang var af hensyn til byens meget ambitiøse klimamål, at hastigheden skulle ned.
Det har siden vist sig, at biler faktisk udleder mere og ikke mindre CO2, og den lokale luftforurening øges, når hastigheden sænkes fra 50 til 40 eller 30 km/t. Så nu shopper de københavnske politikere rundt i argumenterne, der skifter fra dag til dag.
I FDM mener vi ikke, at det er politiets ageren, der er et demokratisk problem. Det er derimod kommunalpolitikere, som forsøger at bøje landets love og ikke tør tage den demokratiske samtale med vælgerne, hvis mobilitet blot forringes.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.