BMW 4 Gran Coupé – far til fire

Fire døre og et stort bagagerum skal få enderne til at mødes, når far skal vælge egen bil og samtidig tage hensyn til familien. I BMW 4 Gran Coupé er det dog far selv, der trækker det længste strå.

BMW 4 Gran Coupé er baseret på 3-serien, men har fået en flot taglinje og rammeløse ruder i de fire sidedøre
Forpremiere
LED-baglygter er standard på BMW 4 Gran Coupé. Bagklappen er hængslet helt oppe over bagruden, og den er altid elektrisk betjent.
LED-baglygter er standard på BMW 4 Gran Coupé. Bagklappen er hængslet helt oppe over bagruden, og den er altid elektrisk betjent.

Motor mener: BMW 4 Gran Coupé skal kombinere et flot design med en større brugsværdi, og det er til en vis grad lykkedes. En familiebil bliver den dog aldrig.

Den populære BMW 3-serie er kendt som en lækker, fornuftig bil, der kan klare alle hverdagens strabadser, men som ikke skiller sig voldsomt ud i trafikbilledet.

Det har BMW gjort noget ved i en række varianter af 3-serien, der har fået skiftet 3-tallet ud med et 4-tal. Først en Coupé, så en Cabriolet og nu denne Gran Coupé. Alle deler fuldkommen 3-seriens teknik, men designet er forfinet, og det både ses og mærkes.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af BMW 4

Instrumentbordet er stort set identisk med det i 3-serien, men i 4-serien fortsætter de lækre materialer hele vejen rundt i kabinen på alle fire indvendige dørsider.
Instrumentbordet er stort set identisk med det i 3-serien, men i 4-serien fortsætter de lækre materialer hele vejen rundt i kabinen på alle fire indvendige dørsider.

BMW 4 Gran Coupé lægger med sine fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap op til en praktisk anvendelighed, man normalt ikke forbinder med en coupé. Længde og bredde er helt identisk med den todørs 4 Coupé, som BMW lancerede for et lille års tid siden, men i denne udgave er taget løftet nogle cm for at give bedre plads ved bagsædet.

Det mærker man tydeligt, for hvor bagsædet i todørsudgaven ikke rigtig kan bruges i hverdagen, er der blevet rimelig god plads i denne version. Loftshøjden er stadig kneben for voksne, men som transportmiddel for mellemstore børn, er den vellykket.

BMW kalder den selv en 4+1, idet midtersædet bagtil er meget ukomfortabelt anlagt til fordel for de yderste pladser. Men der er fem seler, og det giver mening i en snæver vending.

Bagsædet er egentlig o.k. i længden, men den faldende taglinje kapper vigtige cm af loftshøjden, hvorfor det kniber med pladsen til voksne. Der er i alt fem siddepladser i bilen.
Bagsædet er egentlig o.k. i længden, men den faldende taglinje kapper vigtige cm af loftshøjden, hvorfor det kniber med pladsen til voksne. Der er i alt fem siddepladser i bilen.

Brugsværdien er i øvrigt også fin, når man betragter bagagerummet, der med sine 480 liter og en stor tophængslet bagklap virkelig kan tage fra.

Klar med omfattende motorprogram

Allerede fra starten er BMW 4 Gran Coupé klar med et omfattende motorprogram, og mange af versionerne fås med enten manuelt gear eller automatgear, og enkelte endda med firehjulstrækket x-Drive.

Vi har prøvet 428i med automatgear og baghjulstræk, og det er en vellykket kombination, og denne motor er et godt alternativ til topmodellen, hvis der skal skæres i budgettet. Ikke mindst fordi automatgearet virker så godt, som det gør, og ikke mindst fordi man med skiftegreb bag rattet hele tiden har fuld kontrol over gearkassen og dermed motorens omdrejningstal, hvis man altså ønsker dette.

Bagagerummet rummer 480 liter, men kan let udvides via det tredelte bagsæde.
Bagagerummet rummer 480 liter, men kan let udvides via det tredelte bagsæde.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af BMW X4

Man kan også blot overlade al besværet til gearkassen, der i øvrigt arbejder sammen med navigationsanlægget for at sikre det optimale gear i forhold til vejens forløb. Med tre indstillinger kan man vælge, om bilen skal gå efter en god brændstoføkonomi, en god komfort eller masser af sportslig kørsel.

Det sidste trin er det sjoveste, og også det der passer bedst til bilen, men det er rart at vide, at man også kan få en høj grad af komfort, når man er i humør til det.