
Motor mener: Ford Fiesta er en vellykket mini med motorer og fine køreegenskaber som den helt stærke side. Men det er helt uforståeligt, at nødbremse ikke er standard til moderne, europæisk bil.
Fiesta er genfødt i en frisk, fin generation. Det sker samtidig med, at nye konkurrenter myldrer frem fra Seat, VW, Kia, Toyota, Suzuki og Citroën. Den lille Ford hænger godt på feltet uden umiddelbart at rage op sådan i gennemsnit.
Ottende generation af Europas p.t. mest solgte bil er gennemgribende ny, selvom platformen til dels er genbrugt, så akselafstand/bagsædeplads ikke er vokset – og tankdækslet stadig sidder i venstre side.
LÆS OGSÅ: Om den nye generation VW Polo

Mens akselafstanden er uændret, er den nye Fiesta vokset en smule i længde og høje – det er nærmest omvendt af den generelle tendens. Selvom Fiesta ikke har fået mere dynamiske proportioner, ser den fin og nydelig ud. Egentlig ganske lig sin forgænger.
Sidespejlene er desværre helt nye – og mærkværdig små. Det bliver ikke bedre af, at udsynet skråt bagud er elendigt. I det mindste kan man tilkøbe både baksensor, bakkamera og cross trafic alert, der advarer mod krydsende trafik, når man bakker.
Moderne kabine

Kabinen ligner slet ikke en Fiesta eller en klassisk Ford i det hele taget. De mærkelige diagonale knapper og den lille skærm med grønne, prikkede tegn er væk. I stedet er Fiesta blevet topmoderne med en stor flot farveskærm – og ligner alle de andre nye biler.
Skærmen på 6,5 tommer er standard i næsten alle versioner og kan for en beskeden merpris opgraderes til 8 tommer. Skærmen er „svævende” og er anbragt dejligt højt. Til gengæld er luftdyserne i midten kommet til at sidde meget lavt.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Suzuki Baleno - den grønne minibil

Fords Sync 3-infotaimnment- og kommunikationssystem samt nødopkald følger med de to store skærme – inkl. Apple CarPlay og Android Auto.
Instrumenthuset er mere genkendeligt, men alligevel moderne. Det er holdt i Fords klassiske mintgrønne farve. Som ekstraudstyr i nogle versioner er den lille skærm i farver. Speedometret er havnet særdeles langt ude til siden – men farten kan vises digitalt midt i.
Bagsæde ikke for børn
Kabinen er generelt pæn med blød – men mærkelig nubret – plast på instrumentbordet. Derimod er der hårde materialer næsten alle andre steder. Det sidste undgår man ikke engang ved at vælge luksus-versionen Vignale.

Bagsædet har rimelig plads til to voksne, men er tilsyneladende ikke vokset i forhold til forgængeren. Dørsiden er meget høj, så mindre børn kan have svært ved at se ud. Tilmed kører ruden ikke særlig langt ned.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af minibilerne Hyundai i20, Mazda 2, Skoda Fabia og VW Polo
Bagagerummet er gennemsnitligt med 303 liter - en bagatel mere end før. En kabinekuffert kan lige ligge på langs.
Serviceintervallet har Ford forbedret – til to år eller 30.000 km.
Komfortabel og sjov
Den nuværende Fiesta har fået megen ros for sine turbomotorer og køreegenskaber. Det er ikke blevet dårligere i den nye.

Ny Fiesta virker en smule mere komfortorienteret i undervognen end den udgående, men kører stadig præcist og underholdende. Vil man have den nok mere skarpe oplevelse fra syvende generation, kan man vælge ST-Line, der er strammet en smule op.
LÆS OGSÅ: Prøvekørsel af den faceliftede Toyota Yaris
Motorerne fortsætter med små opdateringer og er stadig nogle ualmindelig fine maskiner med god respons, trækkraft og brændstoføkonomi. Der er valg mellem 100, 125 og 140 hk. Den mindste bør tilfredsstille de fleste.
Nye 1,1-motorer (70/85 hk) uden turbo udgør grundniveauet, men Motor har ikke haft mulighed for at prøve dem endnu.
Den manuelle gearkasse med seks trin er delvis ny og bidrager ligesom motor og undervogn til køreglæden. Men den gamle gearkasse var nu heller ikke ringe.
Automatgear fås kun i en version - et sekstrins i kombination med 100 hk benzin.
LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Kia Rio og Suzuki Baleno

Dieselprogrammet i Danmark indskrænker sig til en snusfornuftig 1.5’er med 85 hk. Den var ikke til stede ved præsentationen. Det var en 120 hk-version af samme motor, og den leverer forrygende trækkraft. Men altså ikke til danskere.
Den 85 hestes erstatter både 75 og 95 hk diesel, mens den særlige Econetic-version med 31,3 km pr. liter er udgået.
Husk lige nødbremsen
Nødbremse er ekstraudstyr. Det er stærkt beklageligt og ganske usædvanligt i forhold til Fiestas nye konkurrenter, som næsten alle har det som standard. Sikkerhedsudstyret er dog ikke særlig dyrt – 6.300 kr. – og reagerer også på fodgængere – selv i mørke - og måske cyklister. Med i prisen er adaptiv fartpilot og – ganske mærkeligt – farveskærm mellem speedometer og omdrejningstæller.
LÆS OGSÅ: Ford fravælger nødbremse på Fiesta
Sikkerhedsudstyret kan opgraderes yderligere for 8.500 kr. Så får man en flot pakke med blindvinkelalarm, cross trafic allert (men ikke med autobrems), skiltegenkendelse, automatisk op/ned-blænding og elfoldebare spejle.
Mens Fiesta generelt er fornuftig udstyret, er der – foruden nødbremsen – nogle pudsige mangler. F.eks. skal fartpilot, automatisk aircondition, elruder bag, dobbelt bund i bagagerummet og regnsensor tilkøbes til alle udgaver, dog ikke til Vignale.
Vil man have fartpilot må man gøre sig selv en kæmpetjeneste og vælge den adaptive version for 3.800 kr. ekstra. Så får man nemlig også nødbremse.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mazda 2
Billigt B&O-anlæg

Markant er muligheden for at få B&O Play-anlæg i bilen. Anlægget med officielt ti højttalere og 675 watt er langt fra normalt Bang & Olufsen-niveau, både i lyd og materialekvalitet, men det virker som et lækkert tilvalg for de moderate 7.800 kr.
LÆS OGSÅ: Billigt B&O-anlæg indtager miniklassen
Fiesta har en lidt fiktiv fra-pris på 134.000 kr. for en tredørs, mens de relevante Titanium-versioner med fem døre og Ecoboost-motorer koster i omegnen af 180.000 kr. med nødbremse, og det virker fornuftigt.
De almindelige versioner af Fiesta kommer til Danmark primo september, mens Vignale og ST-Line følger i oktober og ST og Active i begyndelsen af 2018.