Historien om Kylle, Pylle og Rylle

De nye trillinger fra Toyota, Peugeot og Citroën er mere forskellige end nogensinde før. Motor har talt med deres far.

Trillingerne anno 2014
Nyt om biler

Tilsammen har de været Danmarks mest solgte bil i det meste af et årti, og til juni er de klar i en ny generation, som har alle muligheder for at gøre det mindst lige så godt som de hidtidige.

Det er trillingebilerne Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo, som det også er fristende at kalde Kylle, Pylle og Rylle, selv om de nu bestemt ikke er enæggede. Af udseende afviger de mere fra hinanden end nogensinde før.

Toyota Aygo har et unikt system, hvor udvendige paneler kan fås i mange farver - og ændres efterfølgende. Det hvide kryds her er den udskiftelige del.
Toyota Aygo har et unikt system, hvor udvendige paneler kan fås i mange farver - og ændres efterfølgende. Det hvide kryds her er den udskiftelige del.

De skal nu ud at kæmpe om kundernes gunst hos deres respektive forhandlernet, men de er vokset op sammen, og man kan godt sige, at de har hver sin mor, men samme far. Og ham har Motor talt med under biludstillingen i Genève, hvor alle tre havde verdenspremiere.

Se alle Genève-nyhederne på Motors særlige Genève-sektion

I gang siden 2008

Faren er chefingeniør hos Toyota, Kazuhiko David Terai, og han fortæller, at han har været i gang med projektet siden 2008, tre år efter at første generation blev lanceret. Planen var, at bilerne skulle have været klar til kunderne i 2012, men af uoplyste grunde trak det ud i to år.

Førerpladsens indretning er grundlæggende ens i alle tre biler.
Førerpladsens indretning er grundlæggende ens i alle tre biler.

En forklaring kan være, at hos både Toyota og PSA, der står bag Peugeot og Citroën, har der været stort pres på ingeniørressourcerne, og pengestrømmen ud af kassen skulle begrænses.

De tre mærkers udvikling af de fælles biler er foregået stort set som ved første generation. Efter fælles planlægning af, hvad de nye biler skulle kunne, er den grundlæggende udvikling af bilen foregået hos Toyota i Japan under ledelse af Kazuhiko David Terai.

Noget indmad er fra Peugeot-Citroën

Knapper og kontakter er nu fra Toyotas hylder.
Knapper og kontakter er nu fra Toyotas hylder.

Klimaanlæg, varmesystem og sæder har Peugeot-Citroën taget sig af. Det gælder også infotainmentsystemet med den store Pioneer-skærm, som dybest set bliver ens i de tre biler. Derfor kalder Toyota heller ikke anlægget i Aygo for Toyota Touch, som ellers er Toyotas varemærke for underholdnings- kommunikations- og navigationsudstyr.

Bilernes platform er grundlæggende genbrugt fra første generation, men har fået øget sporvidden lidt og forbedret køreegenskaberne.

- Jeg vil ikke sige, den er blevet mere sportslig. Men mere præcis og selvsikker, siger Kazuhiko David Terai, der her kun taler om Aygo.

Kazuhiko David Terai er Toyotas ansvarlige for Aygo-udviklingen og dermed grundlæggende for alle tre trillinger.
Kazuhiko David Terai er Toyotas ansvarlige for Aygo-udviklingen og dermed grundlæggende for alle tre trillinger.

Han lover også, at lydisoleringen fra motor og hjul er blevet bedre.

Akselafstanden og bredden er uændret fra før, mens totallængden - i Aygos tilfælde - er vokset fire cm til 3,46 meter.

Genbruget af platform betyder, at det ikke grundlæggende har været muligt at gøre konstruktionen lettere. Tværtimod er den nye generation blevet 30-40 kg tungere på grund af forbedret kollisionssikkerhed, lydisolering og mere udstyr.

Forrude og fordøre ens

Af de synlige, udvendige dele er det kun forruden og fordørene, der er ens, i hvert fald mellem Toyota og Peugeot-Citroën. Differentieringen mellem de to franske er mindre. Toyota er desuden ene om et unikt system, hvor en række små, udvendige paneler kan udskiftes i en masse farver - også efter bilen er købt.

Alle tre fås både som tre- og femdørs.

I kabinen er grunddesignet ens i alle tre biler.

Infotainment-systemet er fra Peugeot-Citroën. Det kan bl.a. "spejle" en Android-telefon. En Apple-telefon kan også tilsluttes, mem her er integrationen ikke så udstrakt.
Infotainment-systemet er fra Peugeot-Citroën. Det kan bl.a. "spejle" en Android-telefon. En Apple-telefon kan også tilsluttes, mem her er integrationen ikke så udstrakt.

Når det gælder motorer, bliver der også større forskel denne gang. Alle tre fås med en optimeret udgave af den trecylindrede 1.0-Toyota-motor, som findes i første generation. Men derudover tilbyder Peugeot og Citroën deres egen, helt nye 1.2-motor, ligeledes med tre cylindre.

Rent faktisk vil Toyota Aygo blive tilbudt med 1.2-motoren i Schweiz, så det er hverken teknisk eller juridisk umuligt at få Aygo med PSA-motoren. Så det kan være, den dukker op i andre lande på et senere tidspunkt.

Sikkerhedsudsstyr senere

Det gør i hvert fald sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse og formentlig advarsel mod at køre ud af vognbanen. De systemer kan være med til at give en bedre karakter i Euro NCAPs sikkerhedstest.

De tre mikrobiler får dog ikke de fem maksimale stjerner, erkender chefingeniør David Terai. Ud over at der indtil videre ikke er nok aktive sikkerhedssystemer, betyder bilens meget korte front, at det ikke vil være muligt at få tilstrækkelig høj karakter i fodgængersikkerhed.

Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo bygges på en fabrik i Tjekkiet, som er under Toyota-kontrol. Alt hvad der hedder indkøb, dvs. samarbejde med underleverandører, har PSA stået for.

LÆS OGSÅ: Ny Toyota Aygo bliver farveglad

LÆS OGSÅ: Se, her er den nye C1

LÆS OGSÅ: Peugeot 108 springer ud til juni