Nu kommer Nissan til Danmark med en ny model i den lille mellemklasse, der skal kapre kunder, som vælger traditionelle biler. Midlet er masser af udstyr og enorm bagsædeplads. Prisen begynder formentlig ved 215.000 kroner, når Nissan Pulsar dukker op til oktober.
Af
Søren W. Rasmussen
Nyt om biler
Japanske Nissan har i flere år arbejdet målrettet på at markere sig som producent af biler, der ikke er som de andre. Mest succes har mærket haft med den højbenede Qashqai, som danskerne har taget til sig, men også Nissan Juke, Nissan Note og Nissan X-Trail er biler, der skiller sig ud fra de mere almindelige biler hos konkurrenterne.
Nu er mærket imidlertid klar til igen at tage kampen op om kunderne til de mere traditionelle biler i den lille mellemklasse.
Bagfra binder de smarte baglygter linjerne sammen til en flot helhed.
Enorm bagsædeplads
Det sker i form af en helt ny model, der samtidig genopliver navnet ’Pulsar’, som tidligere har været benyttet på en del markeder uden for Danmark.
Den nye Pulsar er bred og lang og byder på helt forrygende god plads. Selv med en langbenet fører kan en voksen sidde på bagsædet og føle sig som passager på business-class, og det er givetvis noget, der vil tiltale de familier, der holder af at køre på lange ture med langlemmede teenagere. Nu er det slut med at kæmpe om forsædepladsen. Også bagagepladsen er tilgodeset med et bagagerum på 385 liter.
Førerpladsen er flot udformet med mange smarte finesser og en høj grad af sikkerhedssystemer som f.eks. automatisk nødbremse.
Højt sikkerhedsudstyr
Den nye Nissan Pulsar kommer til Danmark til oktober, hvor den ifølge Motors vurdering formentlig vil få en startpris på 215.000 kr. Den vil fra starten være med helt fremme blandt de mest avancerede, når det handler om teknik og sikkerhedsudstyr.
Således bliver billigste udgave forsynet med en 1.2-turbomotor med 115 hk, og den version vil køre tæt på 20 km pr. liter. En dieseludgave med en 110 hk stærk 1.5-motor vil køre 28,6 km pr. liter, og vil blive en af mærkets mest økonomiske modeller.
Mindste motor er denne firecylindrede 1.2-liter turbomotor med 115 hk. den kan køre næsten 20 km pr. liter.
På sikkerhedssiden får Pulsar automatisk nødbremse, samt Nissans særlige ’Safety Shield’ som er et system, der holder øje med biler i den blinde vinkel samt giver alarm, hvis man er ved at bakke ind i en bevægende genstand som f.eks. en cyklist eller en anden bil. Der er naturligvis også koblet almindelige baksensorer og bakkamera til dette system.
LED-forlygter
Pulsar er også udstyret med anden generation af Nissans informationssystem, som omfatter en række smarte funktioner som f.eks. integration af smartphones med adgang til en lang række nyttige og informative apps. Nissan Pulsar får desuden mulighed for at blive udstyret med LED-forlygter, der giver et skarpt, hvidt lys. Bagagerummet rummer 385 liter og ser meget regulært ud i formen.