Alle taler om, at de selvkørende biler er på vej. Ja nogen gange kan man få det indtryk, at de allerede er her.
Men sådan forholder det sig ingenlunde. Det var konklusionen, da Motor tog temperaturen på, hvor langt man er kommet hos en af verdens største bilproducenter.
Hyundai tester i øjeblikket teknikken på hjemmebane, idet man har udstyret nogle eksemplarer af Ioniq med den teknik, der skal til, for at bilen kan køre af sig selv.
SE OGSÅ: Den svære kunst at møde en selvkørende bil
På et veldefineret område inden for fabrikkens mure i Seoul kører bilerne rundt for at opsamle erfaringer, der kan bruges i det videre arbejde mod den selvkørende bil.
Satellitstyret position
Motor tog plads i en sådan bil. Ikke bag rattet, men i sædet ved siden af. På det andet forsæde – det man normalt vil betegne som førersædet – sad en ingeniør klar til at gribe ind, hvis noget skulle gå galt.
Det viste sig at være godt, at han sad der, men det vender vi tilbage til.
Bilen var udstyret med et avanceret kamera i forruden samt tre lidar-sensorer i fronten foruden den radar, en Ioniq altid er udstyret med. I bagagerummet lå en stor computer, der havde meget detaljerede kortdata over hel fabriksområdets veje.
Tre GPS-antenner i taget leverede præcise data om bilens position. Computeren kunne på den baggrund sende instrukser til styretøj, speeder og bremse og på den måde lade bilen køre af sig selv. På en stor skærm ved instrumentbordet kunne vi se bilens placering på det digitale kort, og vi kunne se alle forhindringerne på vejen, så snart bilen fik øje på dem. Det var imponerende at følge med i undervejs.
Reddet i sidste øjeblik
Kørslen foregik ved hastigheder op til 30 km/t., og selv gennem skarpe sving og ved små forhindringer kørte bilen nogenlunde pænt, som den skulle. Styringen forgik dog hele tiden ved små, abrupte ratjusteringer, og havde det været en normal chauffør bag rattet, havde man tænkt, at han var ved at være for gammel til at køre bil.
Da en fodgænger uplanlagt gik ud foran bilen ved et kryds, bremsede bilen fint ned. Det gjorde den også, hver gang vi kørte hen over et vejbump, men det skulle vise sig, at det alene var fordi, bumpet var indtegnet på det elektroniske kort, bilen fulgte.
Tæt på mål var vi faktisk ret imponeret, omend vi sagtens kunne se, at systemerne skulle forbedres en hel del, før det kan bruges i den virkelige verden.
Motor endte dog med at være mere bekymret end imponeret. For lige før vi var i mål, kørte en bus ud foran bilen, og da bilen ikke gjorde tegn til at stoppe, måtte vores levende chauffør træde til i sidste øjeblik. Tak for turen – og ikke mindst tak fordi der var en rigtig chauffør med i bilen.
Det bliver ikke i år…
Ingen tvivl om at de selvkørende biler kommer og ingen tvivl om, at det kommer til at gå relativt hurtigt med udviklingen. Det kan man fornemme, når man hørte om den store bilkoncerns prioritering af dette område. Men efter vores tur at dømme, bliver det ikke i år eller de nærmeste år. Men det skal nok komme…
SE OGSÅ: Selvkørende biler får køretilladelse 1. juli