Klumme: Spændingen stiger

Elbilerne står over for deres gennembrud. Det er sagt før, uden det er blevet til alverden. Men dette års Genève-udstilling viser, at rigtig mange elbil-modeller er klar. Men bilverdenen vil ikke være helt elektrisk om fem år. Langt fra.

Motors Torben Arent
Nyt om biler

Nu, nu, nu! Nu kommer elbilerne. Det har været sagt mange gange de seneste 15 år, men i virkeligheden har de eldrevne biler været svære at få øje på. Bortset fra på biludstillinger, i entusiast-fora og i Norge.

Men nu kommer de! Det er svært at tro andet, sådan som elbilerne fører sig frem på årets Genève-udstilling. Både som koncepter og produktionsklare biler. Nogle af dem, Jaguars I-Pace, Nissans nye Leaf og en forbedret Renault Zoe, kan købes lige nu.

Audi følger trop sidst på året med sin E-tron, Hyundai med sin Kona og Kia med sin Niro. I 2019 ruller bølgen med elbiler fra VW, Mercedes-Benz, Volvo, Skoda og Honda.

Se også: Hyundai sætter strøm til crossover

Flere bilmærker siger på Genève-udstillingen, at elbiler vil koste det samme som benzin- og dieselbiler i anskaffelse.

Med rækkevidder på en opladning på mellem 300 og 600 km vil elbiler om få år reelt kunne bruges af mange flere end i dag.

Alligevel er det ikke lige nu-nu-nu, at elbilerne får deres salgsmæssige gennembrud. I Danmark blev det til blot 83 nye elbiler i årets to første måneder, og med planlagt stigning af afgiften på elbiler fra 1. januar 2019 lurer økonomisk usikkerhed over elbilerne på kort sigt.

Det er dog kun et spørgsmål om tid. Flere bilmærker siger på Genève-udstillingen, at elbiler vil koste det samme som benzin- og dieselbiler i anskaffelse om måske blot fem år – uden tilskud.

Men selv med forventelig ligeværdig pris vil ikke alt være elbiler i 2023. Langt fra. Alt andet ville også være en naiv opfattelse af, hvor hurtigt et så grundlæggende teknologi-skifte kan finde sted.

Motors Torben Arent
Motors nyhedsredaktør Torben Arent ved en af de mange spændende elbiler på Genève-udstillingen, Hyundai Kona. Foto: Søren W. Rasmussen

 

Se også: Så du røgen?

Mange store europæiske bilproducenter anslår, at op mod 25 procent af deres salg midt i 2020’erne vil være elbiler. For nogle bilkøbere og politikere vil det lyde skuffende lavt. For en bilindustri med lange udviklingstider, tradition for forbrændingsmotorer og en kompliceret, bagvedliggende kæde af underleverandører er det ambitiøst.

Midt i 2020’erne er Europas veje fyldt med lynladere. Elbiler vil da være næsten lige så anvendelige, som er er grønne og moderigtige. Og nogle af dem vil selv fremstille deres strøm. Brintbiler kalder man dem.

Velkommen til nutiden.

Se også: Bilshow med højspændte elbiler og flyvende biler