Vild skovtur med Citroën C3 Aircross

Citroën tilbyder den nye C3 Aircross med en særlig anordning, så den næsten kører som en firehjulstrækker. Det lyder måske for godt til at være sandt, så Motor tjekkede Citroëns påstand.

Citroen C3 Aircross i terræn
Nyt om biler

At en firehjulstrækker kan klare både mudder, skrænter og ujævnt terræn kommer ikke som nogen stor overraskelse. Men at en relativ lille bil med forhjulstræk skulle kunne klare næsten det samme, lyder næsten for godt til at være sandt.

Alligevel fremturer Citroën med budskabet i forbindelse med den nye C3 Aircross. Så for at finde ud af om det nu også er for godt til at være sandt, tog Motor bilen med på en usædvanlig skovtur.

Oplev Citroën C3 Aircross i terrænet

 

Elektronisk hjælpesystem

Den bil, vi kørte i, var en udgave, der var udstyret med det, Citroën kalder Grip Control. Det er et elektronisk hjælpesystem, som er bygget op omkring den funktion, der tillader at bilens hjul kan nedbremses individuelt. Fra en drejeknap kan man fortælle bilen, hvilket underlag man kører på, og så omstilles motorstyringen, traktionskontrollen og bremsesystemet, så bilen på bedste vis kan klare udfordringen.

Læs også: Motors stortest af Citroën C3 Aircross

Citroen C3 Aircross knap
Fra den store drejeknap i midten kan man fortælle bilen, hvilket underlag man kører på: Landevej, sne, mudder eller grus. Man kan også slå alle hjælpesystemer fra.

Man kan indstille bilen til fem programmer: landevej, grus, mudder, sne samt et program, hvor ESC slås helt fra. Sammen med programmet findes også et hjælpeprogram, der hjælper med at nedbremse bilens hjul, når man kører ned ad en stejl bakke.

Med denne teknologi er det muligt at holde den rette kurs, samtidig med at risikoen for, at bilen skrider ud, reduceres under nedkørslen.

Skal tilkøbes fra ny

Vil man have en C3 Aircross med Grip Control, skal bilen leveres med det fra fabrikken, idet man ikke kan eftermontere det. Merprisen er 6.000 kroner, og det fås til stort set alle udgaverne.

Læs også: Motors test af Dacia Duster

Udover selve systemet er det naturligvis vigtigt at tænke på, hvilke dæk bilen kører på, før man kører ud i terrænet. Kører man ofte i terræn, kan det være en god ide at køre på dæk, der har et lidt grovere i mønstret. Da vi prøvede bilen, var den monteret med almindelige vinterdæk, der dog viste sig at have et godt greb i underlaget.

Efter at have prøvet bilen på kryds og tværs gennem et stort privat skovområde ved Kalundborg må vi bøje os i støvet og sige: Det virker!

Citroën C3 på FDM Biler.dk